بی‌توجهی به فضای سایبری می‌تواند امنیت داخلی را با چالشی جدی روبه‌رو کند
بی‌توجهی به فضای سایبری می‌تواند امنیت داخلی را با چالشی جدی روبه‌رو کند
دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شمال‌غرب کشور، گفت: امنیت فضای سایبری با بقای حکومت‌ها پیوند ناگسستنی یافته و بی‌توجهی به آن می‌تواند علاوه بر فروپاشی بنیان خانواده‌ها، امنیت داخلی را با چالش، ناامنی و آسیبی جدی روبه‌رو کند.

به گزارش قلم پرس، احمد جهانسری در نشست کمیته‌های علمی انجمن پدافند غیرعامل شمال‌غرب کشور که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: سیطره فضای مجازی، اغلب مؤلفه‌های شهری اعم از حمل و نقل (هوایی، زمینی، ریلی)، بانکداری، جایگاه‌های خدمات‌رسان عمومی (جایگاه‌های سوخت‌رسانی، توزیع برق، گاز و آب و … )، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید و … را با دگردیسی‌های بنیادینی مواجهه ساخته به‌گونه‌ای که بشر نیازمند فهم جدیدی از شهرنشینی و روابط اجتماعی است.

وی افزود: دفاع شهری در روزگاری نه چندان دور با برج و بارو، پادگان، تونل‌های زیرزمینی و … . و با توسل به نیروهای زمینی، دریایی و هوایی انجام می‌شد؛ این در حالی است که گسترش فضای مجازی مؤلفه‌های جدیدی مانند مرزهای فضای سایبری و دفاع سایبری به وجود آورده است.

جهانسری ادامه داد: امروزه در کنار استفاده از تکنولوژی‌های روزمره، این سوال‌ها مطرح می‌شود که مرزهای سایبری کجاست؟ امنیت آن در کجا تعریف شده و کجا تأمین می‌شود؟

دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شمال‌غرب کشور خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد که امنیت فضای سایبری با بقای حکومت‌ها پیوند ناگسستنی یافته و بی‌توجهی به آن می‌تواند علاوه بر فروپاشی بنیان خانواده‌ها، امنیت داخلی را با چالش، ناامنی و آسیبی جدی روبه‌رو کند.

جهانسری با تأکید بر شناخت فضای سایبری و امنیت آن گفت: برای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین و مصون ماندن از آسیب‌های آن، نیازمند شناخت‌دهی به آحاد جامعه اعم از خانواده‌ها، اصناف، مراکز علمی، صنعتی و … هستیم.

وی همچنین با تأکید بر آموزش مؤلفه‌های پدافند غیرعامل، متذکر شد: انجمن علمی پدافند غیرعامل شمال‌غرب کشور با تکیه بر توان بالای اساتید و نخبگان، آماده آموزش‌های وسیع و گسترده در سطح خانواده‌ها، مدارس، ادارات دولتی، مراکز علمی و صنعتی است.

در ادامه این نشست، اساتید سایبری، پرتوی، شیمیایی و کالبدی این انجمن، به بیان نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.