برگزاری مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات آذربایجان‌شرقی
برگزاری مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات آذربایجان‌شرقی

مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات آذربایجان شرقی امروز در تبریز برگزار شد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، ظهر امروز در جلسه اعطای احکام هیات منصفه مطبوعات استان در دادگستری آذربایجان‌شرقی برگزار شد. در ادامه جلسه، هیات منصفه جدید پس از دریافت احکام سوگند یاد کردند. پیش از این ١۴ نفر از […]

مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات آذربایجان شرقی امروز در تبریز برگزار شد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، ظهر امروز در جلسه اعطای احکام هیات منصفه مطبوعات استان در دادگستری آذربایجان‌شرقی برگزار شد. در ادامه جلسه، هیات منصفه جدید پس از دریافت احکام سوگند یاد کردند.

پیش از این ١۴ نفر از اعضای هیات منصفه مطبوعات آذربایجان‌شرقی در جلسه‌ای با حضور رئیس کل دادگستری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌رئیس شورای اسلامی مرکز استان، ‌نماینده امام جمعه مرکز استان و دادستان تبریز انتخاب شده بودند.

 رضا مسعودی‌فر، حسین انزابی، حسن فرهودی‌نیا، صمد عزیزی، معصومه سپهری، عاشور اکرمی، محمد فرج‌ قلیزاده، جواد فرخ‌پی، محمدحسین شیخ‌علیا (لواسانی)، محمود شیخ‌زاده، وحید زینالی، میرداوود محامدخسروشاهی، حجت‌الاسلام و المسلمین میکائیل صفایی و سیدمسعود نقیب، ١۴ عضو جدید اعضای هیات منصفه مطبوعات استان هستند.

گزارش فارس حاکی است، این جلسه در راستای اجرای مفاد اصل ١۶٨ قانون اساسی و ماده ٣۶ قانون مطبوعات مصوب ١٣٧٩ که از تاریخ ٣٠/۵/٨٧ دائمی شده،‌ تشکیل شد و طی آن  اعضای هیات منصفه مطبوعات استان انتخاب شدند که این اعضا بدون در نظر گرفتن گرایش‌های شخصی و گروهی، دستگاه قضایی را در رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی یاری خواهند داد.

طبق قانون مطبوعات و آیین‌نامه اجرایی آن اعضای هیات منصفه باید شرایط داشتن حداقل ٣٠ سال سن، تاهل، نداشتن سابقه محکومیت موثر کیفری، اشتهار به امانت، صداقت، حسن شهرت و صلاحیت علمی و آشنایی با مسائل فرهنگی و مطبوعاتی را داشته باشند.

بر اساس این قانون پس از انتخاب اعضا،هیات منصفه موضوع ماده ٣۶ این قانون مراتب توسط رئیس کل دادگستری استان به اعضا ابلاغ می‌شود، دادگاه رسیدگی‌‌کننده به جرایم مطبوعاتی حداقل یک هفته قبل از زمان رسیدگی از تمام اعضا هیات منصفه دعوت می‌کند تا در جلسه محاکمه حضور یابند.

بر اساس قانون مطبوعات، اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات باید از اقشار مختلف جامعه از قبیل روحانیون، اساتید دانشگاه پزشکان، مهندسان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، بسیجیان، وکلای دادگستری، دبیران و آموزگاران، بازاریان و اصناف، کارمندان،کارگران،کشاورزان و هنرمندان انتخاب شوند.

بر پایه این گزارش، اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات در تهران ۲۱ نفر و در مراکز استان‌ها ۱۴ نفر است که برای رسمیت پیدا کردن جلسات دادگاه مطبوعات باید حداقل هفت نفر از آنان در جلسات دادگاه حضور یابند.

این گزارش می‌افزاید، اعضای هیا منصفه مطبوعات هر دو سال یک بار برای تعیین اعضای هیات منصفه در تهران به دعوت رئیس قوه قضائیه یا نماینده ایشان و با حضور خود یا نماینده وی همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور و در مراکز استان به دعوت نماینده ریاست قوه قضائیه و با حضور وی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای اسلامی شهر مرکز استان، رئیس سازمان تبلیغات و امام جمعه مرکز استان یا نماینده وی تشکیل می‌شود.

چنانچه به هر دلیلی اعضای هیات منصفه به ۱۰ نفر یا کمتر برسد، هیات مذکور در این ماده موظف است ظرف یک ماه تشکیل جلسه داده و نسبت به تکمیل اعضای هیات منصفه اقدام کند.

دادگاه با حضور حداقل هفت نفر از اعضای هیات منصفه رسمیت خواهد یافت، اکثریت آراء حاضران ملاک تصمیم‌گیری هیات منصفه خواهد بود و اعضای هیات منصفه موظف هستند تا پایان جلسات دادگاه حضور داشته باشند.

در حال حاضر در استان آذربایجان‌شرقی ۳۲۸ نشریه و پایگاه خبری مجوز فعالیت دارند.