بروکراسی در سازمان‌ها باعث کندی امور شده است/همه مدیران و کارشناسان باید با ادبیات سرمایه‌گذاری آشنا شوند.
بروکراسی در سازمان‌ها باعث کندی امور شده است/همه مدیران و کارشناسان باید با ادبیات سرمایه‌گذاری آشنا شوند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امروزه بروکراسی در سازمان‌ها باعث کندی امور شده است، گفت: در وزارت خانه همچنان نگاه بروکراتیک در وزارتخانه‌ها حاکم است. به گزارش قلم پرس، مجید خدابخش در مراسم معارفه معاون عمرانی جدید و تکریم از معاون عمرانی سابق با اشاره وضعیت کشور و استان در دهه ۷۰ و شرایط تأمین […]

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امروزه بروکراسی در سازمان‌ها باعث کندی امور شده است، گفت: در وزارت خانه همچنان نگاه بروکراتیک در وزارتخانه‌ها حاکم است.

به گزارش قلم پرس، مجید خدابخش در مراسم معارفه معاون عمرانی جدید و تکریم از معاون عمرانی سابق با اشاره وضعیت کشور و استان در دهه ۷۰ و شرایط تأمین هزینه‌های عمرانی، اظهار داشت: طی سه دهه اخیر پرسنل دستگاه‌های اجرایی افزایش‌یافته و کل درآمد دولت صرف  هزینه‌های جاری می‌شود و اعتباری برای بخش عمرانی باقی نمی‌ماند و از طرق دیگر تأمین اعتبار می‌شود.

وی افزود: امروز تحولات ریشه‌ای شکل‌گرفته و شاهد هستیم که آنهایی که سلبریتی‌ها را در فضای مجازی  راه‌اندازی می‌کنند بسیار تأثیرگذارتر از رسانه‌های فوق‌العاده گسترده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به موضوع نگاه تکنوکراسی و بروکراسی در جوامع، گفت: امروزه بروکراسی در سازمان‌ها باعث کندی امور شده است، در دوره آقای جبارزاده که بسیار تلاش کردند موضوع احداث آزادراه تبریز- مرند- بازرگان و احداث  نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در استان توسط شرکت‌های ترکیه‌ای حل کنند، با وجود تلاش مدیران استانی این پروژه‌ها در وزارتخانه ضرب‌در صفر شد چراکه در وزارتخانه تحولات مدنظر اتفاق نیفتاده بود و همچنان نگاه بروکراتیک در وزارتخانه‌ها حاکم بود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته پول بود اما امروز پولی نداریم و می‌خواهیم و باید  کشور را توسعه دهیم و به‌جای اینکه دولت  پولی پرداخت کند مدیران می‌توانند از ابزارهای دیگری که در اختیار دارند استفاده کنند.

خدابخش بابیان اینکه دولت درآمد مشخصی داشته و نمایندگان در مجلس حاضر هستند و همه می‌خواهند از اعتبارات بهره‌مند شوند درحالی‌که نصف عظیمی از پول در غیر از این است، اضافه کرد: زمانی در دوره آقای عبدالعلی‌زاده اصطلاح «مدیریت بدون پول» در استان مطرح شد اما در آن دوره شرایط به این شکل فراهم نشده بود، امروز تحولات بسیاری رخ‌داده و باوجود فعال بودن بخش خصوصی به‌نوعی جابه‌جایی در قدرت شکل‌گرفته و با توجه به این موضوع در شهرها و استان  هرکسی به مکانیزم و تحولات آشنایی داشته باشد برنده است.

وی ادامه داد: سال گذشته اعتبار عمرانی آذربایجان‌شرقی یک‌هزار میلیارد تومان بود که از این مقدار عملاً ۵۰۰ میلیارد تومان تحقق پیدا کرد، اما تنها یک شرکت بخش خصوصی در چند استان برای تخصیص ۱۴ هزار میلیارد تومان پول برنامه‌ریزی کرده بود و این تنها مربوط به هزینه‌های یک شرکت بخش خصوصی است.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: امروز اگر بخواهیم استان در عرصه‌های مختلف اقتصادی و عمرانی و زیرساختی توسعه یابد  باید از تحولات استفاده کنیم و پیش‌نیاز استفاده از تحولات آموزش است، امروز همه مدیران و کارشناسان باید با ادبیات سرمایه‌گذاری از جنس اقتصادی و عمرانی و زیربنایی آشنا شوند.

وی افزود: زمانی کسی به ذهنش خطور نمی‌کرد که بخش خصوصی می‌تواند نیروگاه برق احداث کند، در سال ۷۱ در استان تهران بخشی از امور برون‌سپاری شد بر همین اساس در آذربایجان‌شرقی این موضوع مطرح کردیم اما در آن نشست مخالف شد و گفتند امکان‌پذیر نبوده و مشکلاتی پیش می‌آید درحالی‌که از آن زمان در همه جای ایران برون‌سپاری انجام می‌شود و هیچ مشکلی هم پیش نیامده و آن زمان مشکل این بود که خودمان را در جایگاه بخش خصوصی نگذاشته‌ایم.

خدابخش بابیان اینکه امروز در خصوص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، خود نظام و دولت و مقام معظم رهبری اصول و چهارچوب‌های اصل ۴۴ را ابلاغ کرده و سازمانی به‌عنوان خصوصی‌سازی ایجادشده است، گفت: اگر بخواهیم استان را در بخش‌های مختلف توسعه بدهیم، سازمان‌ها در کنار عمل به وظایف ذاتی خود باید از فرصت‌های بی‌نظیری که ایجادشده  بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: با تمام امکانات در خدمت مردم هستیم و امیدواریم آن روزی که مسوولیت را تحویل خواهیم داد به لحاظ وجدانی آرامش خاطری داشته باشیم که قدم‌های مؤثری برای مردم و توسعه استان برداشته‌ایم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با قدردانی از تلاش‌های آقای پورمهدی گفت: با توجه ضرورت رصد پروژه‌های عمرانی به‌صورت مرتب از وی درخواست کردیم تا برای این منظور در استانداری بمانند و البته آقای رحمتی نیز فردی  شناخته‌شده بوده و امیدواریم موفق باشند.

منبع: خبرگزاری فارس