برای ساماندهی کودکان کار  عزمی وجود ندارد/دولت رفع مشکلات خانواده کودکان کار را در دستور کار قرار دهد
برای ساماندهی کودکان کار  عزمی وجود ندارد/دولت رفع مشکلات خانواده کودکان کار را در دستور کار قرار دهد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از عدم وجود برنامه مدون برای ساماندهی کودکان کار انتقاد کرد و گفت: طرح ها و برنامه های دستگاه ها درحوزه آسیب های اجتماعی پخته نیست. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سلمان خدادادی، درخصوص تدوین طرح سلب حضانت کودکار کار  از والدین آنها، گفت: اینکه سازمان […]

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از عدم وجود برنامه مدون برای ساماندهی کودکان کار انتقاد کرد و گفت: طرح ها و برنامه های دستگاه ها درحوزه آسیب های اجتماعی پخته نیست.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سلمان خدادادی، درخصوص تدوین طرح سلب حضانت کودکار کار  از والدین آنها، گفت: اینکه سازمان بهزیستی به روش های مختلف به دنبال حل مشکلات کودکان کار است، سیاستی قابل قبول از سوی این دستگاه بوده و ساماندهی این کودکان یکی از وظایف حاکمیتی دولت ها است؛ دولت پیش از هرمسئله ای باید رفع مشکلات خانواده کودکان کار را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم ملکان درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه درصد بسیاری از کودکان کار به دلیل شرایط اقتصادی نابسمان خانواده مجبور به کار درخیابان ها و معابرشهر شدند، افزود: اگر سازمان بهزیستی به دنبال ساماندهی کودکان کار است، باید درگام اول سرپرستی این کودکان را برعهده گرفته و به نوعی حضانت را از والدین نامناسب سلب کند؛ ضمن اینکه خانواده این کودکان نیز باید تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه رهایی خانواده کودکان کار و توجه به جمع آوری این کودکان تاثیری در کاهش آسیب های اجتماعی ندارد، تصریح کرد: انتظار می رود سازمان بهزیستی طرح ها و برنامه های خود درخصوص کودکان کار را پخته کرده و از نظرات کارشناسی صاحبنظران ذی ربط نیز استفاده کند، اما اینکه چنین طرحی آماده شده و مراحل نهایی خود را می گذراند، یعنی سازمان بهزیستی نگاه جدی به بحث کودکان کار و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

خدادادی با انتقاد از رویه ناموفق دستگاه ها درکنترل آسیب های اجتماعی و جلوگیری از افزایش کودکان کار، گفت: هیچ اقدام موثری تاکنون دراین حوزه رخ نداده و متاسفانه برخی کودکان کار از اتباع بیگانه هستند، در این میان برخی از کودکان کار بازمانده از تحصیل بوده و به ناچار به خیابان ها برای کار می آیند؛ به طورحتم وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت تعاون و قوه قضاییه باید برنامه مدونی را برای این حوزه تدارک ببینند که تاکنون طراحی نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه بخشی از کودکان کار تکدی گری می کنند، افزود: طی دو دهه گذشته بارها ساماندهی کودکان کار موردتوجه قرارگرفته است، اما به دلیل نبود سیاست های مشخص نه تنها ساماندهی نشده بلکه تعداد کودکان کار افزایش پیدا کرده است، بنابراین اراده ای در دولت برای رهایی از این مشکل وجود ندارد./