بالا رفتن نرخ نان خط قرمز دولت است/ هیچ‌گونه افزایش قیمتی در نانوایی‌ها نخواهیم داشت
بالا رفتن نرخ نان خط قرمز دولت است/ هیچ‌گونه افزایش قیمتی در نانوایی‌ها نخواهیم داشت

[ad_1] رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: خط قرمز دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت نان بوده و ترجیح بر این است یارانه مدنظر به نانوایان پرداخت شود، از این‌رو هیچ‌گونه افزایش قیمتی در مورد نان وجود نخواهد داشت. به گزارش قلم پرس،از تبریز، اکبر فتحی امروز در ارتباط با وضعیت کلی استان آذربایجان‌شرقی در […]

[ad_1]


رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: خط قرمز دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت نان بوده و ترجیح بر این است یارانه مدنظر به نانوایان پرداخت شود، از این‌رو هیچ‌گونه افزایش قیمتی در مورد نان وجود نخواهد داشت.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، اکبر فتحی امروز در ارتباط با وضعیت کلی استان آذربایجان‌شرقی در مورد تولید و توزیع آرد و نان و کمبودهای احتمالی موجود در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به لحاظ ذخایر محصول استراتژیک گندم در شرایط بی‌سابقه‌ای به سر می‌بریم به‌طوریکه تا خردادماه که موعد شروع برداشت‌های سال بعد می‌باشد، ذخایر گندم و جو در کشور و استان موجود می‌باشد.

وی افزود: خوشبختانه هم به لحاظ تولید داخلی و خریدی که شرکت بازرگانی دولتی انجام داده است شرایط مناسبی در کشور و استان وجود دارد.

فتحی گفت: پیش‌بینی می‌شد که حدود ۵ میلیون تن خرید صورت گیرد که این مقدار به ۷.۵ میلیون تن رسید و خریدهایی که از کشورهای دیگر صورت گرفت ذخیره مناسبی از گندم را شکل داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: از نظر تولید آرد و کارخانجات تولید آرد این استان جزو استان‌های سرآمدی است که با وجود اینکه مصرف کل آرد آن (مصرف صنف و صنعت به‌علاوه مصرف خبازی‌ها) حدود ۶۰۰ هزار تن است، ظرفیت کارخانجات آن در حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است، بنابراین از این لحاظ نگرانی در استان وجود ندارد و تفاوت خاصی نیز بین شرایط گذشته و حال ایجاد نشده و در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و ارز دولتی گندم با همان قیمت ۴هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: آردی که شرکت غله تحویل نانوایی می‌دهد نیز ( اعم از نوع یک و نوع ۲) با همان قیمت سابق صورت گرفته و فاصله قیمتی تنها در بخش صنف و صنعت قابل مشاهده بوده و گندم ۱۲ هزار تومانی برای آن تعریف شده است. حتی در برخی نقاط براساس صلاحدید فرمانداران شهرستان‌ها که به عنوان رئیس کارگروه آرد و نان شهرستان می‌باشند، تلاش شده است آردی بیشتر از مصرف سرانه تامین شود. در مقاطع زمانی و بسته به میزان نیاز در کارگروه شهرستان‌ها مطرح و در کارگروه استانی مصوب شده و به تناسب میزان نیاز آرد در اختیار شهرستان‌ها قرار می گیرد.

فتحی افزود: در طرح نصب کارتخوان‌ها که پیش‌بینی می‌شد آرد با نرخ آزاد تحویل خبازی‌ها شده و نان با قیمت دولتی به مشتری‌ها داده شده و مابهالتفاوت آن به نانوایی‌ها پرداخت شود هنوز مرحله پایانی به اجرا نرسیده و شاید همین امر موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به وقوع جنگ اوکراین ـ روسیه که از تولیدکنندگان عمده غلات جهان می‌باشند و تاثیر آن بر افزایش قیمت جهانی غلات تصریح کرد: خوشبختانه تدابیر بسیار خوبی در این زمینه در کشور اتخاذ شد و شاید ایران جزو معدود کشورهایی است که برای مصرف یک سال خود گندم ذخیره نموده است که هم اکنون در بنادر و سیلوهای داخل کشور موجودند، از این‌رو جای قدردانی از دولت محترم وجود دارد که با چنین تدبیری موفق به مدیریت شرایطی شده است که کل امنیت غذایی جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

فتحی در ارتباط با کنترل کارتخوان‌های نصب شده در نانوایی‌ها یادآور شد: بالای ۹۵ درصد از نانوایان قشر زحمتکش و متعهدی هستند که با کمترین سود در جهت خدمت به مردم تلاش می‌کنند اما همانند هر صنف دیگر در این صنف نیز افرادی درصدد سودجویی می‌باشند.

وی با بیان اینکه طرح مردمی‌سازی یارانه ها و نصب کارتخوانها در نانوایی‌ها ( اگرچه هنوز تکمیل نشده) ردیابی نشتی‌های احتمالی را سهل‌تر می‌کند، ادامه داد: میزان استحصال نان از آرد تحویل داده شده به نانوایی میزان مشخصی است و از روی کارتخوان‌های نصب شده که در اتاق پایش شکل گرفته مورد رصد قرار می‌گیرند، بررسی هر نانوایی به طور جداگانه مشخص می سازد از آن میزان آرد چه میزان نان تولید شده است.

فتحی گفت: تکراری بودن تراکنش‌ها نیز در این کارتخوان‌ها کاملا مشخص است و در صورتی که تعداد تراکنش‌های تکراری از حد معمول فراتر رود پیامک‌های کنترلی به نانوایی مورد بحث ارسال می شود. چنین کنترلی نیاز به کنترل میدانی را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و با تکمیل فرایند نصب کارتخوان‌ها نیاز به پایش فیزیکی به حداقل خواهد رسید. از دو هفته قبل با دستور فرماندار محترم شهرستان تبریز دستگاه‌های دیگری مانند بسیج و سازمان صنعت و معدن نیز در پایش روزانه نانوایی ها همکاری نموده و با اطلاعاتی که در مورد تراکنش‌ها از اتاق رصد و پایش دریافت می‌نمایند به بررسی موارد تخلف اقدام می‌نمایند.

وی در ارتباط با نظارت‌هایی که بر نانوایی‌ها از فرمانداری‌ها به سازمان صمت و سپس سازمان جهادکشاورزی محول شده است، ابراز کرد: در حال حاضر نیز از طریق سازمان جهاد کشاورزی بحث نظارت به فرمانداری‌ها مرتبط شده است اما هم اتحادیه و سازمان جهاد کشاورزی و هم سازمان‌های بسیج و صمت باید نیروهایی به این امر اختصاص دهند تا نظارت مورد نظر اتفاق افتد. در مقطع زمانی پس از پایان ماموریت نیروهای سازمان صمت در سازمان جهاد کشاورزی  ما با کمبود نیرو مواجه شدیم اما اخیرا با ورود خود سازمان صمت به بحث‌های نظارتی (با دستور فرماندار) از دو هفته گذشته این نقیصه نیز برطرف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خط قرمز دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت نان بوده و ترجیح بر این است یارانه مدنظر به نانوایان پرداخت شود لذا هیچ گونه افزایش قیمتی در مورد نان وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/س


[ad_2]