بازار تبریز متولی ندارد
بازار تبریز متولی ندارد

رئیس اتحادیه فرش فروشان کلانشهر تبریز با انتقاد اینکه متاسفانه بازار تبریز متولی ندارد و مشخص نیست به مسائل و مشکلات بازار تبریز چه ارگان و نهادی رسیدگی خواهد کرد، گفت: باید در ایران به ویژه تبریز به مشتری مداری و رفتار مناسب با مشتریان توجه گردد ولی متاسفانه در ایران مشتری ارباب رجوع است […]

رئیس اتحادیه فرش فروشان کلانشهر تبریز با انتقاد اینکه متاسفانه بازار تبریز متولی ندارد و مشخص نیست به مسائل و مشکلات بازار تبریز چه ارگان و نهادی رسیدگی خواهد کرد، گفت: باید در ایران به ویژه تبریز به مشتری مداری و رفتار مناسب با مشتریان توجه گردد ولی متاسفانه در ایران مشتری ارباب رجوع است و این دیدگاه کاملا غلط و با اصول تجارت همخوانی ندارد.

به گزارش قلم پرس از تبریز، فرهاد چمنی عصر امروز در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و مشکلات هنر – صنعت فرش دستبافت تبریز اظهار داشت: رکود حاکم بر بازار و نبود صادرات و نبود حمایت واقعی از سوی متولیان امر به ویژه مسئولان استان همگی مزید بر علت وضعیت نامطلوب فعلی این هنر – صنعت شده است.

وی با اشاره به اینکه، یکی از ایرادت بزرگ ما در استان که بدون تعارف عرض می‌کنم عدم استفاده از فرصت‌های بوحود آمده است؛ تصریح کرد: در سال‌های اخیر سه رویداد  مهم در کلانشهر تبریز اتفاق افتاده که هر کدام به نوبه خود یک اتفاق مبارک و نیازمند توجه ویژه متولیان امر و تصمیم گیران استان است، ولی متاسفانه آنطور که شایسته بود عمل نشده و این نوع برخوردها موجب فرصت‌سوزی می‌گردد.

رئیس اتحادیه فرش فروشان کلانشهر تبریز، اضافه کرد: یکی از این رویدادها، ثبت جهانی بازار تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار مسقف و سرپوشیده در سازمان یونسکو و حقیقتا این امر مبارک فرصتی مغتنم برای اصناف و بازاریان به خصوص فعالان صنعت – هنر فرش دستباف تبریز است و تیمچه مظفریه به عنوان نماد بازار هنر – صنعت فرش دستبافت تبریز در قلب بازار سرپوشیده قرار گرفته و این امر نشانگر اهمیت این ثبت در عرصه جهانی و داخلی بوده و فرصتی طلایی برای بسط و گسترش هنر – صنعت فرش دستبافت تبریز و رونق بیشتر می‌باشد و متولیان امر باید از این فرصت کمال استفاده را ببرند، ولی متاسفانه تاثیری در تحرک و رونق و چابکی هنر – صنعت فرش دستبافت نداشته است و انتظار بنده و هیئت مدیره و همه فعالان توجه ویژه دولت محترم و متولیان امر است.

چمنی، ادامه داد: دومین رویداد مهم که در سال ۱۳۹۴ تحقق یافته است، انتخاب تبریز در بین ۱۱۰ شهر دنیا به عنوان شهر خلاق و به عبارتی شهر جهانی تولید فرش بود که این انتخاب یک فرصت ارزشمند و بالقوه برای کلانشهر تبریز و هنر – صنعت فرش دستبافت است و باید به بالفعل تبدیل شود.

وی، با عنوان اینکه سومین رویداد مهم انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است و این یک فرصت استراتژیک و مهم است که در صورت عدم تحقق برنامه‌ها تدوین شده به یک تهدید تبدیل خواهد شد؛ اظهارداشت: نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که این چنین فرصت‌هایی کمتر برای شهری ایجاد می‌گردد و تبریز شهر اولین‌ها در سایه تلاش و همت و هنرنمایی هنرمندان و صنعتگران توانسته شایستگی‌های خود را نشان دهد و جهان به این ظرفیت‌ها پی برده ولی متاسفانه در داخل چندان به این امر توجه نشده و باید مسئولان در سطح کلان و استان و شهرستان برنامه‌ریزی لازم برای استفاده بهینه از این سه رویداد مهم داشته باشند.

این فعال حوزه فرش دستبافت تبریز، در ادامه با اشاره به اینکه بعد از این سه مساله مهم که توجه به آنها در رونق بازار و اصناف و به ویژه هنر – صنعت فرش دستبافت تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ توجه به مشتری مداری و تولید فرش‌هایی بر اساس خواسته و سلیقه مشتری بسیار مهم است، بیان داشت: در عصر حاضر مشتریان و توجه به نظر و خواسته جزو اولویت و اصول اساسی بازار می‌باشد، با گسترش جوامع و پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های روز و پیدایش و گسترش سریع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی؛ علم بازاریابی و فروش نیز در جوامع توسعه یافته و گام با گام به سمت پیشرفت حرکت کرده و توانسته در بازار و تجارت و اقتصاد نقش آفرینی کند، در وضعیت فعلی نحوه فروش دگرگون و عرضه محصولات رقابتی شده است.

چمنی، افزود: در حال حاضر رکود جهانی موجب شده تا بازارهای خارجی را از دست بدهیم و صادرات در حد صفر و حتی منفی  باشد و در این بازار عملا عرضه با تقاضا همخوانی نداشته و صنعت – هنر صنعت فرش دستبافت در وضعیت خوبی قرار ندارد، به راستی باید چه کار کرد؟

وی با تاکید بر اینکه باید برای برون رفت از شرایط فعلی از خودمان آغاز کنیم، اعلام کرد: یعنی اینکه با توجه به فرصت‌های بالقوه‌ای که در بازار و فرش دستبافت تبریز داریم و به آنها اشاره شد، می‌توان با استفاده بهینه آن فرصت‌ها را به مرحله بالفعل رسانید و گام اساسی برای حل مشکلات و رسیدن به جایگاه واقعی برداشت.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت کلانشهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید از خام فروشی تولیدات فرش در استان جدا خودداری شود، فرش تولید شده قبل از فروش باید شستشو و به صورت تمیز در اختیار مشتریان قرار گیرد چرا که در این صورت بسیاری از عیب‌های فرش مشخص و رفع شده و در تولیدات بعدی ایرادت اصلاح و این امر عملا برخی مشکلات را حل و فصل خواهد کرد.

چمنی، تصریح کرد: توجه به دکوراسیون و ویترین بندی خوب و مناسب برای معرفی هنر – صنعت فرش دستبافت یک ضرورت است بطوری که وقتی مغازه‌های فرش فروشی به شکل کاملا خوب با آویزان کردن فرش و تبدیل به گالری فرش دستبافت تبریز بشوند عملا این امر خود به خود موجب جذب مشتری و به تبع آن رونق بازار و اصناف و به ویژه صنعت- هنر فرش دستبافت تبریز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از امانت دادن و فروش نسیه‌ای کاملا خودداری شود فرش دستبافت تبریز اصالت و هویت و نماد تبریز بوده و ارزش و منزلت آن را باید خودمان با فروش نقدی و به قیمت واقعی نگه داریم. با فروش نسیه‌ای و از طریق دلالان عملا به دست خودمان این هنر – صنعت را خار و ذلیل و به دست

خودمان آن را نابود می‌کنیم.

وی ادامه داد: باید تولیدکنندگان و بافندگان با عشق و علاقه و با استفاده از هنر خود فرش‌های مورد دلخواه مردم را تولید کنند و وقتی مشتریان برای تهیه فرش مورد دلخواه خود به گالری‌ها مراجعه می‌کنند هرگز با کلمه نداریم روبه رو نشوند، واقعیت این است که به دلیل نبود برخی فرش‌ها در بازار عملا مشتریان دست خالی از بازار برگشته و تداوم این امر به مرور زمان به سوق یافتن مشتریان فرش دستبافت تبریز به بازارهای دیگر و فرش های ماشینی خواهد انجامید. بنابراین باید تلاش کرد فرش‌های که به نام تبریز بوده و در تبریز تولید می‌شود را تولید و به بازار عرضه کرد.

چمنی، با اعلام اینکه باید ارتقای کیفیت تولیدات مورد توجه ویژ قرار گیرد، بیان داشت: زیرا کیفیت خوب موجب افزایش قیمت، انعطاف پذیری، سرعت پاسخگویی و مسئولیت پذیری، موقعیت یابی و همکاری و نوآوری، همبستگی و یکدلی خواهد شد و وقتی کیفیت خوب باشد، تقاضا نیز بالا رفته و این امر هم باعث رونق بازار فرش و موجب رضایت مشتریان و یافتن مشتریان وفادار و در نهایت رساندن هنر – صنعت فرش دستبافت تبریز به جایگاه واقعی خود خواهد شصد و این هدف نهایی بنده و هیئت مدیره و تمامی دلسوزان و فعالان این هنر – صنعت است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد اینکه متاسفانه بازار تبریز متولی ندارد و مشخص نیست به مسائل و مشکلات بازار تبریز چه ارگان و نهادی رسیدگی خواهد کرد، اعلام کرد: وقتی سخن از ثبت جهانی فرش تبریز و یا ثبت بازار تبریز و تبریز ۲۰۱۸ می‌شود، استانداری و شهرداری و سازمان گردشگری و … خود را متولی بازار معرفی و موفقیت های کسب شده را به نام خود بیان می کنند ولی وقتی سخن از مشکلات و مسائل بازار به میان می‌آید آن وقت هیچ ارگانی مسئولیت قبول نکرده و توپ را به میدان دیگری می اندازد. واقعا برای ما مشخص نیست که متولی بازار کیست؟! از مسئولان استدعا داریم در این خصوص تدبیر ویژه ای اندیشه کنند.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت تبریز، ادامه داد: هنر – صنعت فرش دستبافت از لحاظ اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی جزو صنایع مهم استان می باشد و با کمترین هزینه و سرمایه گذاری می توان به ایجاد اشتغال و کسب درآمد از طریق تولید فرش دستبافت دست یافت و نیازمند توجه ویژه دولت و مسئولان و متولیان امر به این پتانسیل مهم می باشدو شایسته است از این هنر – صنعت بومی و ریشه‌دار که چندان سرمایه‌گذاری نیاز ندارد، مورد حمایت جدی قرار گیرد.

چمنی، با تاکید بر اینکه توجه به مشتری مداری و مشتری را به عنوان ولی نعمت خود دانستن و اهمیت دادن به خواسته و مطالبات مشتریان باید سرلوحه خود قرار دهیم، بیان داشت: زیرا علم مدیریت و بازاریابی و فروش تاکید دارد که یک مشتری وفادار و رضایت مند می تواند مشتریان بعدی را به دنبال داشته باشد و مشتری اساس و پایه کار تجارت است اگر مشتری نباشد دیگر کار تجارت و اقتصاد معنایی ندارد و در کشورهای پیشرفته مشتری به عنوان سلطان و پادشاه در کار تجارت بوده و این اهمیت مشتری را نشان می دهد و باید در کشور ایران به ویژه تبریز به مشتری مداری و رفتار مناسب با مشتریان توجه گردد ولی متاسفانه در ایران مشتری ارباب رجوع است و این دیدگاه کاملا غلط و با اصول تجارت همخوانی ندارد.

وی گفت: امیدوارم با همفکری و مشارکت و تعامل خوب بین همه فعالان و دلسوزان هنر – صنعت فرش دستبافت تبریز و همه متولیان و مسئولان استان بتوانیم این هنر – صنعت را به جایگاه واقعی خود در جهان برسانیم.

در پایان با اهدای لوح تقدیر از برخی پیشکسوتان و فعالان فرش دستبافت تبریز تجلیل به عمل آمد.