اولین مرکز تخصصی نجوم در مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری تبریز افتتاح شد
اولین مرکز تخصصی نجوم در مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری تبریز افتتاح شد
همزمان با برگزاری نخستین مهرواره داستان آفرینش توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان‌شرقی، مرکز تخصصی نجوم با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کشور، محمد رضا زمردیان معاونت فرهنگی کانون کشور و افسون امینی و انسیه موسویان مدیران آفرینش های ادبی، فرهنگی و هنری کشور و علی بینش مدیر کل کانون استان آذربایجان شرقی در مرکز شماره 3 تبریز افتتاح شد.

به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کشور در آیین افتتاح مرکز تخصصی نجوم گفت: این مرکز در زمینی به مساحت ۱۳۰ متر مربع و با بهره گیری از فضا و امکانات و ظرفیت های مناسب آماده ارائه خدمات فرهنگی، علمی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان می باشد.

فاضل نظری در ادامه با اشاره به تاریخ و سابقه علم نجوم در ایران با تاکید بر نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکار دانشمندان ایرانی در پایه‌گذاری این علم، اظهارکرد: علم نجوم قدمتی کهن دارد و از زمانی‌که بشر با دیدن ماه و خورشید و ستاره گان به‌دنبال کشف نشانه‌های آن پرداخت؛ علم نجوم پایه‌گذاری شد. 

نظری اظهار داشت: بیان تاریخچه رویت هلال ماه، آشنایی با صور فلکی، سیارات مختلف و اهمیت توجه به این مسائل همراه با نمایش فیلم، عکس و معرفی استفاده از تلسکوپ و ابزارهای مربوط به نجوم از مواردی است که در این مرکز به کودکان و نوجوانان ارائه خواهد شد.

 وی تصریح کرد: در این مرکز کودکان و نوجوانان علاوه‌ بر آشنایی با جنبه‌های نجومی و رصدی رویت هلال ماه، با مراحل کار رصد هلال ماه از جمله استخراج پارامترهای نجومی هلال ماه، تحلیل و استخراج پارامترها از طریق نرم‌افزار و همچنین نحوه پیش‌بینی رویت‌پذیری هلال ماه آشنا می شوند.

همچنین در ادامه این آیین دومین مرکز فراگیر در شهرستان هشترود آغاز به کار کرد.

فاضل نظری ارائه خدمات تخصصی فرهنگی هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان ناتوان جسمی، حرکتی به عنوان جامعه مخاطبان این مرکز فراگیر را هدف راه اندازی آن دانست و افزود: این مرکز فراگیر دومین مرکز در سطح استان شروع به فعالیت می کند و کودکان و نوجوانان دارای نیازهای خاص از فعالیت های آن در هشترود بهره مند خواهند شد.