اهتمام دولت مردمی به تحقق نهضت خودکفایی کاغذ و توسعه صادرات فرهنگی
اهتمام دولت مردمی به تحقق نهضت خودکفایی کاغذ و توسعه صادرات فرهنگی

[ad_1] اهتمام دولت مردمی به تحقق نهضت خودکفایی کاغذ و توسعه صادرات فرهنگی به گزارش قلم پرس – روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در راستای سفر استانی خود به استان همدان که روز گذشته پس از حضور در استان آذربایجان شرقی و شهر میانه صورت گرفت. […]

[ad_1]

اهتمام دولت مردمی به تحقق نهضت خودکفایی کاغذ و توسعه صادرات فرهنگی

به گزارش قلم پرس – روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در راستای سفر استانی خود به استان همدان که روز گذشته پس از حضور در استان آذربایجان شرقی و شهر میانه صورت گرفت.

در نشستی صمیمانه با فعالان فرهنگی این استان که به میزبانی استاندار همدان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به شعار خودکفایی دولت در حوزه کاغذ گفت: هم اکنون محموله‌های کاغذ در حال ورود به کشور است و همزمان نیز  مجموعه های داخلی در حال آماده‌سازی برای تولید کاغذ داخلی هستند تا با هدف گذاری برای سال آینده ضمن بی‌نیازی از واردات کاغذ، به سمت صادرات این محصول در منطقه و خودکفایی در حوزه کاغذ حرکت کنیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات دولت مردمی در خصوص توجه به موضوع فرهنگ در لایه های مختلف دولت ، ایجاد ستاد ویژه مختص هماهنگی امور فرهنگی-اجتماعی به ریاست رئیس‌جمهور را یکی از مهمترین اقدام دولت مردمی در این حوزه برشمرد و تاکید کرد:  ارائه پیوست فرهنگی برای مصوبات دولت، مهمترین رویکرد این ستاد به شمار می‌رود که شامل تمامی مصوبات دولت خواهد شد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی آغاز به کار دوباره شورای هنر و شورای سینما را از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر عنوان کرد و افزود: در همه بخش‌هایی که لازم بوده حوزه حکمرانی فرهنگ از یک منطق، مجرا و ساختار متمرکز برخوردار باشد به‌سمت ایجاد آن حرکت می‌کنیم که این مسئله اتفاق مهمی است.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود نگرانی‌های موجود در جامعه نسبت به وضعیت حجاب و عفاف را قابل درک توصیف کرد و با تاکید بر اینکه برخی مشکلات کوچک را انکار نمی‌کنیم، عنوان کرد: تعداد کسانی که در حوزه عفاف و حجاب دچار کاستی اند   اندک  است، اما در این میان دشمن تلاش می‌کند با دوقطبی‌سازی، جامعه ایرانی را در این زمینه روبروی هم قرار دهد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ضمن مخالفت با دوقطبی‌سازی در جامعه با موضوع حجاب و عفاف، گفت: جامعه ایرانی یک جامعه عفیف است و این امر را می توان در رفتارها و تظاهرات دینی و مذهبی مردم کشورمان در شئون مختلف ملاحظه کرد.

*توجه هرچه بیشتر به مقوله شعر

*رئیس شورای هنر در ادامه با اشاره به دیدار اخیر رئیس جمهور با شعرا گفت:  پس از این دیدار تصمیم گرفته شد ساختار ویژه برای شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شود که مقدمات آن در حال انجام است تا جریان شعر را به‌عنوان یک ساختار مهم در وزارتخانه تقویت کنیم.

*توجه به توسعه صادرات فرهنگی

*اسماعیلی در ادامه با تاکید بر توسعه صادرات فرهنگی به عنوان یک امر ضروری در تعاملات بین المللی گفت: شورای توسعه صادرات فرهنگی در این وزارتخانه تشکیل شده است و به عنوان مثال هم اکنون به دنبال تعاملاتی با کشور چین در این زمینه  هستیم چرا که چین دارای ۷۰ هزار سالن سینماست در حالی که ما در کشورمان تنها ۶۰۰ سالن سینما داریم.

وی افزود: اگر بتوانیم اتفاقی که برای فیلم ایرانی در روسیه رقم خورد را در سایر کشورها تکثیر کنیم به موفقیت‌های خوبی در زمینه صادرات فرهنگی دست پیدا خواهیم کرد.وی در همین رابطه  به حضور سازمان سینمایی در بازارهای منطقه ای و همچنین حضور در هفته فیلم مشترک با عراق اشاره کرد.اسماعیلی در همین رابطه ادامه داد: شعار اصلی اجلاس رایزنان فرهنگی امسال بر پایه ، توسعه صادرات محصولات فرهنگی اعلام شده است، موضوعی که رایزنان فرهنگی باید در این خصوص فعال و پویا عمل کنند.

*اقتصاد هنر از مسائل اصلی وزارت فرهنگ* وزیر فرهنگ در دولت مردمی  با اشاره به دیدارهای یک ماه گذشته خود با پنج وزیر فرهنگ کشورهای منطقه گفت: در دیدارهای صورت گرفته توافق‌های اجرایی مختلفی انجام داده ایم‌.  در موضوع جام‌جهانی قطر، مسئولیت  کمیته فرهنگی به وزارت فرهنگ محول شده است و  برنامه‌های متنوعی در حوزه صادرات محصولات فرهنگی در این خصوص پیش‌بینی کرده‌ایم زیرا اعتقاد داربم اقتصاد هنر جزو مسائل اصلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی، در ادامه با اشاره به  موضوع عدالت فرهنگی به عنوان یک شعار اصلی در برنامه این وزارتخانه گفت: به زودی  بزرگترین اتفاق منطقه‌ای در موضوع اقتصاد فرهنگ در قالب مجموعه ای منسجم در مشهد راه‌اندازی می‌شود تا این مجموعه  بتواند کشورهای آسیای میانه، افغانستان و آسیای مرکزی را پوشش دهد.

وی افزود: توجه به امر اقتصاد فرهنگ اقدامی مهم در دولت مردمی به شمار می رود، فلذا در همین راستا  این بخش را با قدرت و همکاری سایر وزرای دولت و اهتمام و نظارت شخص رئیس جمهور پیش خواهیم برد.

*مخالفت با دو قطبی سازی در حوزه فرهنگ*اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود  با تأکید براینکه دوقطبی سازی در حوزه های مختلف فرهنگی از مواردی است که دشمنان ملت ایران همواره به دنبال آن هستند، گفت: جامعه ایرانی، جامعه ای عفیف و دین دار است و حتی چندی پیش صحت این امر در  افکارسنجی صورت گرفته در اینباره نیز اعلام شد ؛ اما پس از اعلام نتایج این نظر سنجی دشمنان از نتایج این نظر سنجی به شدت برآشفته شدند و این عصبانبت دشمنان خود گواه بسیاری از مسائل است.

*دشمن به دنبال سیاه نمایی جامعه ایرانی است* 

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال سیاه‌نمایی در خصوص ایران اسلامی و وارونه جلوه دادن واقعیت های جامعه ایرانی است، تصریح کرد: اینجاست که جنگ روایت شکل می‌گیرد و آن جهاد تبیین که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بارها در سخنانشان به آن اشاره کرده اند  باید از سوی همه دلسوزان انقلاب اسلامی خودنمایی کند‌.وی افزود: ما نباید اجازه دهیم یک فهم نادرست و رسانه زده در این زمینه قدرت عمل را به دست گیرد.

وی افزود : این روزها با یک جنگ تمام عیار فرهنگی مواجه هستیم اما نظام مقدس جمهوری اسلامی با اتکا به منبع لایزال وحی و محبت ائمه اطهار علیهم السلام با این تهاجم گسترده مقابله کرده است، از سوی دیگر دشمنان برنامه ریزی خود را برای به استحاله کشاندن جامعه استوار کرده است و قصد دارند دختران و پسران ما را نسبت به تاریخ با اصالت کشورشان بی علاقه نشان دهند اما واقعیت ها اینچنین نیست و جامعه ایرانی یک جامعه با نشاط دینی و فرهنگی است.

اسماعیلی در ادامه  استقبال سرود «سلام فرمانده» را جلوه ای از قدرت بیکران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: این سرود که توسط گروهی از بچه‌های شهرستان لنگرود استان گیلان اجرا شده است با بازخورد های غیر قابل پیش‌بینی مواجه شد، در این میان از استقبال گسترده مردم کشورهای مختلفی چون لبنان، یمن، پاکستان و آفریقا گرفته تا موضع گیری برخی دولت ها  علیه اجرای این سرود، همگی نشانده قدرت نرم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

وی نمونه دیگر از جلوه های قدرت نمایی فرهنگی ملت ایران را برپایی باشکوه جشن ده کیلومتری به مناسبت عید سعید غدیر در تهران عنوان کرد و گفت: این اتفاق محصول  فرهنگ عمیق اسلامی ایرانی است و نشانده ظرفیت بزرگ فرهنگی ایران اسلامی است که همه باید به آن افتخار کنیم.
تکمیل پروژه های نیمه تمام فرهنگی همدان

وی در پایان سخنان خود از تخصیص‌ منابع لازم برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی استان همدان خبر داد و افزود: پیشرفت در تکمیل پروژه‌های استان همدان نسبت به سراسر کشور چشمگیر است.در این جلسه و قبل از سخنان وزیر فرهنگ، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان همدان، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه این استان به بیان مسائل فرهنگی استان همدان پرداختند.

گفتنی است، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سفر استانی خود به استان همدان پس از اتمام برنامه دیدار با فعالان فرهنگی استان همدان در جلسه هم اندیشی کنگره سرداران و شهدای استان همدان نیز حضور یافت.

[ad_2]