انتقاد نماینده مجلس از افزایش بی‌رویه قیمت کتاب
انتقاد نماینده مجلس از افزایش بی‌رویه قیمت کتاب
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت کتاب بر لزوم تعریف حمایت‌ها و تشویق‌هایی با هدف خرید کتاب و افزایش سرانه مطالعه تاکید کرد.

به گزارش قلم پرس، محمد اسماعیل سعیدی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از افزایش بی‌رویه قیمت کتاب انتقاد کرد و گفت: اگر به دنبال افزایش سرانه مطالعه در کشور هستیم، باید برخی ضمانت‌ها و مشوق‌ها تعریف شود زیرا اگر این حمایت‌ها و تشویق‌ها نباشد قطعا جای خالی کتاب در سبد خرید خانوار مشهودتر از گذشته خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: چه در شرایط فعلی که کشور گرفتار مسائل اقتصادی است و چه در شرایط غیربحران اقتصادی باید این حمایت‌ها و تشویقات برای خرید کتاب انجام شود.

باید کارت خرید کتاب برای مردم پیش‌بینی می‌شد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از بی توجهی به بازار کاغذ در شرایط فعلی و سال گذشته و بعد از نوسانات ارزی، تصریح کرد: حتی وزیر صنعت گله‌مند بود به دلیل بی‌توجهی و عدم نظارت بر بازار کاغذ و واردات آن، حوزه کاغذ با فراز و نشیب قابل تأملی روبرو شد.

وی ادامه داد: این امر باعث شد قیمت تمام شده کتاب برای انتشاراتی‌ها و ناشران بالا رود و طبیعی است که این موضوع، توان خرید کتاب برای مردم را پایین می‌آورد و نهایتا با مشکل پایین بودن سرانه مطالعه در ایران بیشتر مواجه خواهیم شد.

سعیدی درباره اقداماتی که دولت باید در این خصوص انجام می‌داد، توضیح داد: اختصاص یارانه به کتاب و کاغذ همانطور که در گذشته انجام می‌شد باید ادامه پیدا می‌کرد؛ همچنین باید کارت خرید کتاب برای مردم پیش‌بینی می‌شد و به ویژه برای جامعه هدفی که با امور فرهنگی و کتاب سر و کار دارند، تخفیف‌هایی منظور یا حمایت‌هایی انجام می‌شد.

بدون برنامه‌ریزی از این بحران فرهنگی به سادگی عبور نخواهیم کرد

وی برنامه‌ریزی به منظور حمایت از خرید کتاب برای دانشگاهیان، دانش‌آموزان، خبرنگاران یا دیگر اقشاری که با مسائل فرهنگی و کتاب و مطالعه سر و کار دارند را لازم دانست و تاکید کرد: بدون برنامه‌ریزی یقینا از این بحران فرهنگی به سادگی عبور نخواهیم کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بازار کاغذ بین بخشی است و وزارتخانه‌های اقتصاد، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت و معدن و تجارت در آن دخیل هستند، بر ضرورت ساماندهی بازار کاغذ و قرار گرفتن کاغذهای وارداتی با قیمت مناسب در اختیار ناشران تاکید کرد./