افزایش صادرات در دو سال اخیر/ رشد ۱۴ برابری واردات وسایل نقلیه/ انجام خدمات گمرکی موکب ها در مراکز استان ها
افزایش صادرات در دو سال اخیر/ رشد ۱۴ برابری واردات وسایل نقلیه/ انجام خدمات گمرکی موکب ها در مراکز استان ها
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: طی دو سال اخیر بالغ بر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن صادرات داشتیم .

به گزارش قلم پرس، لیلی اورنگی، ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان گفت : گمرک جمهوری اسلامی ایران زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و و وظایف پیچیده و مهمی دارد.
وی اظهار کرد: در دو سال اخیر درگمرکات استان صادراتی بالغ بر ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تن با ارزش بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داشتیم که افزایش ۴۱ درصدی نسبت به زمان مشابه را داریم.

ناظر گمرکات اعلام کرد : گمرک تبریز بزرگترین گمرک استان است که بیش از ۵۰ درصد صادرات استان از گمرک تبریز انجام میپذیرد .

لیلی اورنگی عمده صادرات از گمرک های استان را به ترتیب از گمرک تبریز با صادرات دو میلیون تن ، گمرک سهلان با ۸۰۰ میلیون تن، گمرک جلفا با ۵۰۰ هزار تن، بناب ۵۰۰ هزار تن و مراغه با صادرات ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد.

وی عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان در این مدت را اشیای پلاستیکی ،چدن، آهن فولاد ،خشکبار،فرآورده های نفتی، قیر، روغن های موتور، مصنوعات مسی و فولادی، فرآورده های غلات، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، شیشه و مصنوعات شیشه ای ،شیرینی و شکلات برشمرد.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی عمده کشورهای هدف صادرات از این استان را ترکیه، عراق، ارمنستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان دانست و گفت بیشترین صادرات استان به ترکیه انجام میشود.

وی خاطرنشان کرد:۹۲ درصد رشد ارزشی صادراتی در گمرک نوردوز داشته‌ایم.

اورنگی یادآور شد: بیشترین میزان صادرات در این چهار ماه اخیر در گمرک سهلان است که ۲۵ درصد از کالاهای صادراتی محصولات فولادی است.
وی همچنین از افزایش ۵۱۱ درصد صادرات و ۵۹۰ درصدی واردات از روسیه به گمرکات استان خبر داد و گفت و بیش از ۴۵۰ درصد افزایش در صادرات به کشور بلژیک داشتیم.

. واردات بیش از ۸۸۰ هزار تن کالا

اورنگی میزان واردات از گمرکات استان در ۲ سال گذشته را ۸۸۰هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان کالای وارداتی در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه قبل از لحاظ وزنی ۵ درصد کاهش و از حیث ارزش دلاری ۲۶ درصد افزایش داشته است.

وی عمده محصولات وارداتی از گمرکات استان را وسایل نقلیه زمینی به ارزش ۶۷۰ میلیون دلار، ماشین آلات و وسایل مکانیکی و قطعات آنها ، توتون و تنباکو ، گوشت، قطعات منفصله ماشین آلات دانست که واردات وسایل نقلیه نسبت به مدت زمان مشابه خود رشد ۱۴ برابری و قطعات منفصله ماشین آلات افزایش ۸۱ درصدی و تنباکو ۵۱ درصد کاهش داشته است .

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی عمده کشورهای مبادی وارداتی از گمرکات استان آذربایجان شرقی را ترکیه، امارات متحده عربی، ، آلمان، چین کره جنوبی، ایتالیا،ژاپن، روسیه، اسپانیا هند برشمرد.
.
اورنگی اعلام کرد : طی این مدت ارزش واردات از ترکیه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۳۰۰ میلیون دلار، ، آلمان ۲۵۰ میلیون دلار، چین ۲۳۰ میلیون دلار ، کره جنوبی۶۰ میلیون دلار، ایتالیا ۳۵ میلیون دلار، ژاپن ۳۲میلیون دلار، روسیه ۲۸میلیون دلار، اسپانیا ۲۸میلیون دلار و هند ۲۴ میلیون دلاربوده است..

ناظر گمرکات با بیان اینکه تشریفات گمرکی کالای ستادهای اربعین و موکب‌ها توسط گمرک های انجام میگیرد گفت:امسال برای تسهیل سازی تشریفات گمرکی به جای مرز در مراکز استان ها انجام شد و امسال حدود ۱۷۷ کامیون های مواکب را خدمت رسانی کردیم که این عدد نسبت به سال گذشته۴۱ درصد افزایش یافته است.

  • نویسنده : صبا نقی زاد