اشعار انتقادی کریمی از طاغوت بارها از سوی رهبری تمجید شده است
اشعار انتقادی کریمی از طاغوت بارها از سوی رهبری تمجید شده است
دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه در بیشتر موارد اشعار طنز و مرثیه‌سرایی استاد کریمی مراغه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد اما ایشان اشعار انتقادی قابل توجهی از دوران طاغوتی دارد که بارها نیز از سوی مقام معظم رهبری مورد تمجید قرار گرفته است.

به گزارش قلم پرس، «علی علیزاده» روز یکشنبه در حاشیه آیین مجلس ترحیم استاد کریمی مراغه‌ای به خبرنگاران اظهار کرد: اشعار سیاسی کریمی مراغه‌ای که در قالب آنها از طاغوت انتقاد کرده، جنبه طنز دارد و این شاعر با زبان طنز بسیاری از مسایل اجتماعی طاغوت را به باد انتقاد گرفته است.

کریمی در زمان حیاتش شناخته شد

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بسیاری از شعرا در دوران حیاتشان شناخته نمی‌شوند اما استاد کریمی در زمان حیاتش کشف شد و مورد تکریم قرار گرفت.

علیزاده اضافه کرد: تعداد قابل توجه مردمی که امروز در آیین تشییع، تدفین و مجلس ترحیم استاد کریمی حضور یافتند، نشان‌دهنده این واقعیت است که مردم در زمان حیات ایشان، او را شناخته بودند.

علاوه بر «عابدین خرم» استاندار آذربایجان‌شرقی، جمع دیگری از مسئولان استانی از جمله مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در آیین‌های تشییع و مجلس ترحیم استاد کریمی مراغه‌ای حضور یافتند و پیکر استاد کریمی با عزت و احترام در جوار مقبره اوحدی مراغه‌ای آرام گرفت.

استاد میرزاحسین کریمی مراغه‌ای دارای نشان درجه یک هنری است و گواهینامه هنری درجه یک شعر آیینی کشور طی سال ۱۳۹۹ به پاس ۸۹ سال فعالیت شعری به وی اعطا شد.

اعطای این نشان هنری به پاس سرودن بیش از ۳۵۰ هزار بیت شعر اجتماعی، طنز، مداحی و مرثیه توسط این شاعر بلند آوازه آذربایجان به ایشان تعلق گرفت.

اشعار اجتماعی و طنز استاد کریمی در قالب ۲۵ جلد کتاب رنگارنگ و اشعار مرثیه و مداحی این استاد در قالب ۳۰ جلد چاپ و منتشر شده است.

این شاعر معاصر خطه آذربایجان متولد ۱۳۱۰ در مراغه و ساکن این شهر بوده و ادامه‌دهنده سبک سنّتی و کلاسیک شعر است؛ استاد کریمی بیشتر در اشعار طنز خود رسم و رسوم زمان خود را به باد انتقاد گرفته است.

اکثر اشعار او هرچند به ترکی آذربایجانی سروده شده‌ است ولی به علت مقید بودن به سبک قدیم و اوزان شعری، با تعبیرات و اصطلاحات عربی و فارسی بسیاری آمیختگی دارد.