استقبال زندانیان از طرح سوادآموزی و حرفه آموزی مددجویان در زندان تبریز
استقبال زندانیان از طرح سوادآموزی و حرفه آموزی مددجویان در زندان تبریز
رئیس کل دادگستری کل استان آذربایجان شرقی گفت از استقبال زندانیان از طرح سوادآموزی و حرفه آموزی مددجویان در زندان تبریز خبر داد.

به گزارش قلم پرس، موسی خلیل الهی در نشستی با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته گرامی داشت قوه قضائیه، با بیان اینکه رویکرد دستگاه قضایی در خصوص وقوع جرایم و مجازات زندان، تفکیک جرایم خشن و مجرمینی که امنیت جامعه را مخدوش و احساس ناامنی در جامعه ایجاد می کنند و جرایم سبک و افرادی که فاقد سابقه کیفری اند گفت: با مرتکبین جرایم خشن مثل آدم ربایی و سرقت، بدون اغماض برخورد می شود و در خصوص مرتکبین جرایم غیرعمد و سبک از ارفاقات قانونی از جمله عدم صدور قرار حبس استفاده می گردد.

وی با اعلام کاهش ۹ درصدی ورودی به زندان در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ افزود: در خصوص مرتکبین جرایم سبک، اگر متهم تا ساعت ۱۷ ضامن یا وثیقه معرفی کند، مورد حبس قرار نمی گیرد.

رئیس کل دادگستری استان از فراهم شدن زمینه ملاقات خانواده زندانی در منزل با مددجو در زندان از طریق ویدئوکنفرانس در آینده نزدیک خبر داد و بر فرهنگ سازی رسانه ها و مطبوعات در خصوص ملاقات مجازی به جای ملاقات حضوری تأکید کرد.

خلیل الهی همچنین از رسیدگی و ارتباط ۸۵ درصدی محاکم با زندانی از طریق مجازی و ویدئوکنفرانس خبر داد و در خصوص موضوع اصلاح مجرمین اظهار داشت: هدف از مجازات حبس، تنها تنبیه نبوده بلکه هدف اصلی اصلاح و تربیت، بازآموزی و بازاجتماعی کردن مجرمان است.

وی با اشاره به سوادآموزی و حرفه آموزی مددجویان در زندان گفت: در مدرسه دولتی مستقر در زندان تبریز در مقطع متوسطه اول و دوم تعداد ۱۹۴ نفر مددجو مشغول تحصیل هستند؛ در حرفه آموزی نیز مددجویان کار یاد می گیرند و حتی خرج خانواده خود را تأمین می کنند.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: در بحث آموزش های فرهنگی و عقیدتی از سال های گذشته دو سوم زندانیان در طرح قرآنی با عنوان «شفای قرآنی» در حفظ قرآن شرکت می کنند و از یک جزء تا ۳۰ جزء حافظ قرآن هستند و بهره مندی از عفو، از امتیازات شرکت کنندگان در این طرح است.

وی از اخذ رضایت از طرفین پرونده تعداد ۲۰ نفر از محکومین به قصاص نفس در سال ۱۴۰۰ و دو محکوم در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱خبر داد و ادامه داد: با همت ستاد دیه استان و مشارکت مردم و خیرین، تعداد ۵۵۲ زندانی جرایم غیرعمد در سال ۱۴۰۰ از زندان آزاد شده اند.

خلیل الهی خاطرنشان کرد: در سال گذشته از محل کمک های مردمی و ستاد دیه استان مبلغ ۱۷ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هزینه شده است.