اردوغان: همراه مردم سوریه با ظالمان مبارزه می کنیم /آنهایی که دست به قتل‌عام هزاران نفر زدند ما را متهم به کشتن غیرنظامیان می‌کنند،
اردوغان: همراه مردم سوریه با ظالمان مبارزه می کنیم /آنهایی که دست به قتل‌عام هزاران نفر زدند ما را متهم به کشتن غیرنظامیان می‌کنند،
رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه در هیچ یک از ادوار تاریخ دست به قتل‌عام غیرنظامیان نزده و نخواهد زد، گفت: آنهایی که دست به قتل‌عام هزاران نفر در روآندا و الجزایر زدند ما را متهم به کشتن غیرنظامیان می‌کنند، حاصل کارهایتان در آفریقا را ببینید. اگر می‌خواهید شاهد قتل عام غیرنظامیان شوید به وضعیت حلب نظر بیاندازید.
به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در نشست حزب عدالت و توسعه در مجلس با اشاره به اینکه ترکیه در هیچ یک از ادوار تاریخ دست به قتل‌عام غیرنظامیان نزده و نخواهد زد، گفت: آنهایی که دست به قتل‌عام هزاران نفر در روآندا و الجزایر زدند ما را متهم به کشتن غیرنظامیان می‌کنند، حاصل کارهایتان در آفریقا را ببینید. اگر می‌خواهید شاهد قتل عام غیرنظامیان شوید به وضعیت حلب نظر بیاندازید. به میانمار و قره باغ کوهستانی نگاه کنید. به قبرس پیش از سال ۱۹۷۴ نظری بیاندازید. به وضعیت فلسطین و افغانستان توجه کنید. نگاهی به خودتان در آینه بیاندازید.
اردوغان با بیان اینکه اگر پیشنهاد خروج تروریست ها از منطقه امن اجرایی شود، عملیات چشمه صلح به پایان خواهد رسید، افزود: کشورهایی که تا کنون بیشترین حمایت را از داعش کرده اند اکنون نمایش دشمن بودن با این گروه تروریستی را بازی می‌کنند. ترکیه در سوریه تروریست ها را هدف قرار می دهد؛ اشغالگری نمی کند بلکه با تروریسم مبارزه می کند. نمی خواهیم در شرایط ما قرار بگیرید اما این را بدانید که شما هم ممکن است با شرایط مشابهی مواجه شوید. آنگاه برخی به جای حمایت از شما در مبارزه با تروریسم از آنها حمایت خواهند کرد. مطمئن باشید آنگاه ما را درک خواهید کرد. هیچ کشوری در جهان تاکنون مانند ترکیه چنین عملیات ضد تروریستی جامع در منطقه که همراه با چنین موفقیتی باشد، انجام نداده است. پیشنهادمان این است که امشب تروریست‌ها سلاح های خود را به زمین بگذارند و با انهدام تله های انفجاری محدوده منطقه امن تعیین شده را ترک کنند.
رئیس جمهور ترکیه با اشاره به انتقاد برخی کشورها از عملیات ضد تروریستی در شرق فرات گفت: ای غرب، ای اتحادیه عرب، ای کشورهایی که بویی از اخلاق و وجدان برده‌اید خطاب به شما می‌گویم، این روزها می‌گذرد. مقامات هیچ کشوری جهت تسلیت گفتن بابت کشته شدن ۲۰ شهروند و آرزوی شفای عاجل بابت مجروحیت ۱۷۰ شهروند ترکیه (در جریان عملیات چشمه صلح) تماس نگرفتند. اینگونه انسان‌ها را خوب بشناسید. به آنان اعتماد نکنید.
ترکیه میزبان ۳۵۰ هزار کُرد سوری است. ایزدی، کلدانی و عرب نیز به کشور ما آمده است. چرا کشورهای اتحادیه عرب از پناهجویان سوری میزبانی نمی کنند؟ سوریه را خودشان از اتحادیه عرب خارج کردند.
اردوغان با اشاره به اینکه عملیات چشمه صلح با موفقیت به پیش می رود، افزود: انتظار نداشتند که در این مدت کوتاه ترکیه اینقدر پیشروی کند. دیدند که شرایط عوض شد تماس گرفتند. با پیشروی قدم به قدم تاکنون منطقه‌ای به وسعت هزار و ۲۲۰ کیلومتر مربع را پاکسازی کرده‌ایم. در تاریخ ترکیه و ملت ترک، امری به نام تسلیم شدن وجود ندارد. ما گفتیم؛ یا مرگ، یا استقلال. تروریست ها از داخل کلیسا تیراندازی می کردند. هدف آنها این است که ما به کلیسا حمله کنیم اما این ‌کار را نکردیم زیرا آنجا عبادتگاه است و با حساسیت حداکثری عمل می‌کنیم.
رئیس جمهور ترکیه با رد هرگونه مذاکره با تروریست ها اظهار داشت: در تاریخ ترکیه مذاکره با یک گروه تروریستی بر سر یک میز وجود ندارد و برای این کار هم به دنبال میانجی نیستیم. ترکیه تجربه و فراست لازم برای درک این نکته را دارد که مذاکره با تروریست‌ها شدنی نیست و اگر مذاکره‌ای هم صورت گیرد معنا و نتیجه‌ای نخواهد داشت.
اردوغان با تاکید بر اینکه ما نه علیه مردم سوریه٬ بلکه به همراه مردم سوریه با ظالمان مبارزه می کنیم، تصریح کرد: زمانی که حکومتی مشروع و نماینده تمام اقشار در سوریه روی کار بیاید، مناطقی را که امنیت آن را برقرار کرده ایم به آنها خواهیم سپرد، ما فقط سازنده و مرمت کننده هستیم؛ هیچگاه ظلم نمی کنیم.