اثربخشی مستقیم تبریز و آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی/ آن‌چه را که شایسته مردم استان است انجام می‌دهیم
اثربخشی مستقیم تبریز و آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی/ آن‌چه را که شایسته مردم استان است انجام می‌دهیم
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان اثربخشی مستقیم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ داشت، گفت: استان دارای ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه است که بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم با شناسایی این ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش‌رو و جلب مشارکت نخبگان، آن‌چه را که شایسته مردم استان است انجام دهیم.

به گزارش قلم پرس،عابدین خرّم در ویژه‌برنامه «چه سفرها کرده‌ایم» از شبکه ۲ سیما، افزود: اولین اقدام برای تحول در مسیر پیشرفت و توسعه استان، شناسایی کانون‌های تحول‌آفرین و پروژه‌های تاثیرگذار در رشد تولید ناخالص استان بود.

وی ادامه داد: اقدام موثر و ضروری در این راستا، تکمیل زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری بویژه در حوزه انرژی بود؛ قبل از این دولت، شاهد قطعی‌های مکرر آب و برق در استان بودیم، اما در دولت سیزدهم نه‌تنها این مشکل مدیریت شد، بلکه تعداد روستاهای مواجه با تنش آبی در استان از ۴۵۰ به ۱۵۰ روستا رسید.

خرّم اظهار داشت: یکی از مشکلات استان سدهایی بود که عملیات اجرایی آنها تمام شده، اما به دلیل عدم اجرای پایاب، آبگیری نشده بودند که با پیگیری‌های انجام‌شده، روند بهره‌برداری از آنها سرعت گرفته و ازجمله سد گرمی‌چای میانه با پوشش جمعیتی ۲۰۰ هزار نفر اسفند امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: درکنار این تلاش می‌کنیم تا هر ماه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت مکانیزه برود که در همین راستا، ۵ هزار هکتار از اراضی در تابستان امسال تحت پوشش کشت مکانیزه قرار گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بحران کم‌آبی در استان، گفت: با هماهنگی بین بخش‌های دولتی و خصوصی، امسال توانستیم این چالش را پشت سر بگذاریم و تعداد شهرهایی که با تنش آبی مواجه بودند از ۱۵ شهر به ۷‌ شهر و تعداد روستاها از ۴۵۰ روستا به ۱۵۰ روستا رسید که در سال آینده تلاش می‌کنیم مشکلات همه این شهرها و روستاها حل شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۶۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان داشتیم که به لحاظ اثربخشی اولویت‌بندی شده‌اند، افزود: هیچ پروژه جدیدی در استان به جز طرح‌های مهم و توسعه‌ای، آغاز نشده و سعی بر این بوده است تا مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسند.

خرّم درخصوص برنامه‌های توسعه بخش صنعت و معدن نیز گفت: یکی از برنامه‌های استان، ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور است؛ در بخش معدن نیز احداث شهرک صنعتی مس و صنایع پایین‌دستی این صنعت دنبال می‌شود و در حوزه صادرات نیز برنامه ریزی کرده‌ایم که صادرات غیرنفتی استان از حالت رکود خارج شود.

وی گفت: در سال گذشته ۱/۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به ۱۰۰ کشور دنیا داشتیم که محصول تلاش‌های بخش خصوصی استان است و دولت هم وظیفه تامین زیرساخت‌ها و کمک برای تامین سرمایه در گردش دارد بخش خصوصی را دارد.

استاندار آذربایجان شرقی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از محورهای توسعه استان ذکر کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ از محل تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان، ۲/۵ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در راستای تکمیل زنجیره ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته است.
انتهای پیام/