آیا هدیه تبلیغاتی پول دور ریختن است؟
آیا هدیه تبلیغاتی پول دور ریختن است؟
بخش مهمی ‌از روابط اجتماعی و انتقال احساسات و صمیمیت و شادی با هدیه دادن شکل می‌گیرد، به‌عبارتی شاید کمتر مورد مشابه ای را می‌توان پیدا کرد که مانند هدیه روابط انسانی را محکم کند.

هدیه دادن و هدیه گرفتن از گذشته تا امروز جزء سنت‌های پسندیده در جوامع بشری بوده و در هر فرهنگی بنا به شرایط آن ناحیه از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

بخش مهمی ‌از روابط اجتماعی و انتقال احساسات و صمیمیت و شادی با هدیه دادن شکل می‌گیرد، به‌عبارتی شاید کمتر مورد مشابه ای را می‌توان پیدا کرد که مانند هدیه روابط انسانی را محکم کند.

هدایا به‌صورت‌های مختلف در مناسبت‌های گوناگون و به مخاطبان متفاوت تقدیم می‌شود. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد با شنیدن نام هدیه و کادو ناخودآگاه به یاد جشن تولد یا روابط عاشقانه یا مناسب‌هایی از این قبیل بیفتید؛ اما فراموش نکنید که مقوله هدایا به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه یکی از انواع آن هدایای تبلیغاتی است. ما در این مقاله قصد داریم به اهمیت هدیه تبلیغاتی بپردازیم. به نظر شما آیا هدیه تبلیغاتی پول دور ریختن است؟. لطفا برای دانستن پاسخ این سوال با ما  در این مقاله همراه شوید.

در پاسخ به این سوال مهم که آیا هدیه تبلیغاتی پول دور ریختن است؟ در ابتدا باید به معرفی اجمالی هدایای تبلیغاتی بپردازیم که از مجموع توضیحات می‌توانیم به جواب این پرسش برسیم.

 هدایای تبلیغاتی به محصولاتی می‌گویند که اغلب شرکت‌ها، کارخانجات یا مراکز مهم و تشکل‌ها با طراحی لوگوی خود یا حک نمودن برند مخصوص و شعارهای سازمانی در جهت تبلیغ محصول یا شرکت به مشتریان اهدا می‌کنند. این روش به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی، جذب مشتری و سودآوری محسوب می‌شود.

خرید محصولات تبلیغاتی همچنین به‌عنوان هدیه در رویداد‌های مختلف، در نمایشگاه‌های تجاری یا کنفرانس‌ها یا به‌عنوان بخشی از کمپین‌های بازاریابی به مشتریان داده می‌شود.

همچنین از هدایای تبلیغاتی در نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، رویداد‌ها و تبریک‌های سال نو و بازاریابی و در کل امور تبلیغاتی استفاده می‌شود.

این هدایا از ارزان‌ترین تا گران‌ترین محصولات را شامل می‌شود. به عنوان مثال این هدیه می‌تواند یک خودکار تبلیغاتی باشد یا کتب نفیس و صنایع دستی گران قیمت.

آنچه که در این زمینه اهمیت دارد این است که این هدیه بتواند به‌عنوان یک روش استراتژیک بازاریابی بازخورد مثبتی در میان مشتریان و مراجعه‌کنندگان داشته باشد.

ویژگی‏ها و اهمیت هدایای تبلیغاتی

یک اصل وجود دارد که همه ما از دریافت هدیه لذت می‌بریم، در این باره فرقی میان کوچک و بزرگ نیست. شرکت‌ها و مراکزی که تبلیغ برایشان اهمیت خاصی دارد، از این نکته غافل نشده‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند با کنار گذاشتن بخشی از سرمایه خود در جهت اهداف تبلیغی و ایجاد هیجان میان مشتریان و مخاطبان توجه آن‌ها را به محصولات و کسب و کار خود جلب کنند.

یک هدیه‌ مناسب برای یک مشتری می‌تواند میزان قابل توجهی فراتر از هزینه‌ هدیه را به سوی شرکت باز گرداند. مراکزی که برای داشتن ارتباطات معنی‌دار و طولانی مدت با مشتریان خود تلاش می‌کنند، شانس بیشتری برای حفظ مشتری و کسب درآمد دارند. توجه داشته باشید هدیه‌هایی که به مشتریان خود می‌دهید، مزایای زیادی برای شما خواهد داشت.

در زیر مواردی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هدیه تبلیغاتی مناسب که مورد پسند مخاطبان باشد آورده شده است:

  • هدیه کاربردی باشد و بتواند نیاز هدیه گیرنده هرچند جزئی را برطرف کند؛
  • سلیقه اکثریت مخاطبان را در نظر گرفته باشد؛
  • هدیه‌ای که طراحی می‌کنید باید منحصر به فرد و متفاوت باشد؛
  • بسته‌بندی شکیل و خاص داشته باشد؛
  • خلاقانه و نوآورانه و شیک باشد و تکراری نباشد؛
  • داشتن لوگوی مورد نظر بهتر از برند است؛
  • ماندگاری داشته باشد؛

تاثیر مناسبت ارائه هدیه در موفقیت تبلیغات

شاید برایتان پیش‌آمده باشد که هدیه‌ای گرفته باشید و تا سالیان سال تصویر هدیه دهنده در ذهنتان مانده باشد. شاید آن هدیه از لحاظ مادی خیلی ارزش نداشته باشد، مثلا خودکار یا دفترچه یادداشت کوچکی باشد؛ اما به دلیل گرفتن در موقعیت زمانی خاص به خاطر سپرده باشید

تصور کنید در مناسبتی مثل شب یلدا مراسمی ‌برگزار شود و در پایان این مراسم اسپانسر از شرکت‌کنندگان با اهدای هدایای تبلیغاتی یلدا تقدیر کند. اولین چیزی که در ذهن مخاطبان نقش می‌گیرد، ارتباط بین مناسبت و دریافت هدیه است. همچنین اگر هدیه از نظر مفهومی ‌و محتوایی ارتباطی با آن مناسبت داشته باشد، تاثیر بیشتر و ماندگارتر خواهد داشت.

آیا قیمت و ارزش مادی هدیه تبلیغاتی در جذب مخاطب موثر است؟

یکی از موارد مهم در انتخاب هدیه، توجه به قیمت و ارزش مادی آن است. مطمئنا شما قبل از اقدام برای خرید کالا و سفارش هدایای تبلیغاتی حدود بودجه و میزان هزینه خود در این خصوص را تعیین می‌کنید. در اینجا آنچه که مهم است نوع مخاطبان و تعداد آنهاست. به‌عنوان مثال اگر مدیر کارخانه‌ای تصمیم داشته باشد۱۰۰ هزار هدیه تهیه کند و در مناسبتی به مردم بدهد اگر هدیه نفیس باشد، طبیعتا هزینه بیشتری هم تحمیل می‌شود؛ اما هرچه ارزش مادی هدیه بالاتر باشد حس قدردانی بیشتر شده و جذب بیشتری صورت می‌گیرد.

شکی در این نیست که قیمت هدیه عامل محدود کننده در تهیه هدایای تبلیغاتی برای بسیاری از افراد، ارگان‌ها و سازمان‌ها است و حتی گاهی این قیمت تبدیل به مهمترین معیار برای انتخاب و تهیه هدیه مورد نظر شما خواهد شد..

دلایلی برای اینکه تهیه هدایای تبلیغاتی کار بیهوده‌ای نیست

پژوهشگران و محققان حوزه تبلیغات سال‌های زیادی است که در مورد اثرات هدیه‌ دادن تحقیق می‌کنند. آن‌ها دریافته‌اند که علاوه بر اثرات روانی مثبت با هدیه‌دادن تبلیغاتی می‌توانیم در زندگی اجتماعی و موقعیت شغلی خود موفق‌تر باشیم و شادتر زندگی کنیم. در ادامه دلایل اهمیت هدایای تبلیغاتی بیان می‌شود.

دلیل اول: صرفه‏جویی در هزینه و زمان

بسیاری از هدایای تبلیغاتی در مقایسه با سایر کالاها قیمت اندکی دارند؛ اما تاثیر زیادی بر مخاطب خواهند داشت و از این بابت مقرون به صرفه هستند. نکته مهم دیگر این است که یک بار دادن هدیه تبلیغی باعث صرفه‌جویی در ساعت‌ها مذاکره و بازاریابی می‌شود.

دلیل دوم: تاثیر ماندگار

اگر هدیه تبلیغاتی مطابق با ویژگی‌هایی که گفته شد باشد در ذهن طرف مقابل به مدت طولانی باقی می‌ماند که این بستگی به موقعیت، شرایط و نوع هدیه دارد.

به‌طور کلی استفاده از شیوه دادن هدیه تبلیغاتی نسبت به سایر شیوه‌ها از ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطبان برخوردار است.

دلیل سوم: یادآوری در ذهن مخاطب

اگر در هدیه تبلیغاتی لوگو یا نام مجموعه اهداکننده حک شده باشد هربار که مخاطب از آن وسیله استفاده ‌کند تصویر هدیه دهنده در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. به عنوان مثال اگر بر روی جاسوئیچی لوگو و نام شرکت بر آن حک شود، گیرنده هدیه هر زمان آن را ببیند به یاد آن شرکت می‌افتد.

دلیل چهارم: ارتباط اجتماعی بهتر

شما با دادن هدیه علاوه بر تبلیغ، ارتباط قوی‌تری هم با آن فرد برقرار می‌کنید. در واقع فرد گیرنده هم احساس صمیمیت بیش‌تری نسبت به هدیه دهنده پیدا می‌کند. این ارتباط اجتماعی بهتر به معنای بهبود روحیه و وضعیت ذهنی دو طرف است.

دلیل پنجم: بالا رفتن روحیه و انگیزه افراد

هدیه دادن باعث بهتر شدن روحیه‌ افراد می‌شود. از آنجایی که هدیه باعث القا احساس شادی و رضایت می‌شود افراد روحیه بهتر و انگیزه بیشتری برای ادامه زندگی پیدا می‌کنند.

کلام آخر

تحقیقات انجام شده در زمینه استفاده از هدایای تبلیغاتی  نشان می­‌دهد که بیشتر دریافت کنندگان این نوع هدایا تمایل دارند که از آن‌­ها در زندگی روزمره‌­شان استفاده کنند و هدایای تبلیغاتی در مقایسه با سایر کارهای تبلیغاتی بهتر می‌تواند پیام را به مخاطب منتقل کند. بنابراین، صرفاً ارائه هدایای تبلیغاتی به تنهایی کافی نیست و بهتر است که از هدایای کاربردی­‌تر استفاده شود.

همچنین عمر متوسط استفاده از هدایای تبلیغاتی بین ۸ تا ۱۴ ماه است. بنابراین استفاده از محصولات بی‌­کیفیت که طول عمری کمتر از این میزان داشته باشند، از اعتبار شما می‌­کاهد و عملاً نتیجه قابل قبولی از کمپین تبلیغاتی خود کسب نخواهید کرد. بنابراین در صورتی که در انتخاب  و سفارش هدایای تبلیغاتی دقت شود، این هدایا سبب افزایش اعتبار و ماندگاری برند شما خواهند شد.