آمادگی آذربایجان شرقی برای برقراری روابط بین‌استانی با اتریش
آمادگی آذربایجان شرقی برای برقراری روابط بین‌استانی با اتریش

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روابط دوستانه و روبه‌رشد کشورمان با اتریش، گفت: استان ما با ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارد، آماده برقراری روابط با یکی از استان‌های اتریش و ترسیم چشم‌اندازی در یک افق مشخص برای توسعه همکاری در همه زمینه‌هاست. عابدین خرّم در دیدار سفیر اتریش در ایران، اظهار داشت: جمهوری […]


استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روابط دوستانه و روبه‌رشد کشورمان با اتریش، گفت: استان ما با ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارد، آماده برقراری روابط با یکی از استان‌های اتریش و ترسیم چشم‌اندازی در یک افق مشخص برای توسعه همکاری در همه زمینه‌هاست.

عابدین خرّم در دیدار سفیر اتریش در ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره قدردان مواضع خوب و مستقل اتریش بوده و ما این کشور را یک کشور فرهنگ‌محور و فناوری‌محور و اثرگذار در شرایط سیاسی و اقتصادی اروپا می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، دوره جدیدی از روابط دو کشور مهم و اثرگذار شروع شده و امیدواریم توسعه این روابط، منجر به صلح، ثبات و امنیت در منطقه شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به ظرفیت‌های استان در حوزه‌هایی مانند تولید، صنعت و معدن، فناوری، تجارت و حمل‌ونقل، علمی و دانشگاهی، صنایع غذایی و دارویی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و به سفیر اتریش پیشنهاد کرد زمینه ایجاد ارتباط و تعامل استان با یکی از استان‌های این کشور که دارای ظرفیت‌های مشترک با آذربایجان شرقی است، فراهم شود.

خرّم با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی مانع از شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های ما نشده است، گفت: ما با همه ظرفیت‌ها آمادگی داریم که مذاکرات خود را به قراردادهای عملیاتی و کاری تبدیل و چشم‌انداز خوبی از توسعه روابط را در یک افق مشخص ترسیم کنیم.

سفیر اتریش در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: استان آذربایجان شرقی به‌خاطر جغرافیا و تاریخ خود، از مزیت‌هایی برخوردار است که آن را از دیگر استان‌ها متمایز کرده و در طول تاریخ همواره اثرگذار بوده است.

وولف دیتریش هایم افزود: حدود ۱۵۰ سال قبل، اولین کنسول‌گری اتریش در تبریز دایر شده بود و در آن مقطع، تبادلات علمی بین دو کشور در جریان بوده و اتریش در سده‌های گذشته همواره تلاش کرده تا روابط خود را با ایران حفظ و گسترش دهد.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً از حضور شرکت‌های اتریشی در ایران حمایت می‌کنیم، افزود: علاقه بسیار زیادی به گسترش تعاملات داریم و با نگاهی امیدوارانه به فضای مذاکرات، به افزایش همکاری‌‌های خود با ایران در همه زمینه‌ها فکر می‌کنیم.

سفیر اتریش همچنین با اشاره به برقراری خط پروازی وین- تهران و مذاکرات سفیر ایران در اتریش برای اتصال دو کشور از طریق خط ریلی، گفت: این علاقه‌مندی از طرف ما وجود دارد که تبریز را به‌عنوان دروازه ورود به ایران از طریق ریلی ببینیم و قطعاً این تعاملات می‌تواند برای هر دو طرف حائز اهمیت باشد.