آغاز فصل سوم کاوش باستان‌شناسی قلعه شهر تاریخی اوجان بستان‌آباد
آغاز فصل سوم کاوش باستان‌شناسی قلعه شهر تاریخی اوجان بستان‌آباد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از آغاز فصل سوم کاوش باستان‌شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان در شهرستان بستان‌آباد خبر داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، “مرتضی آبدار” با اشاره به آغاز فصل سوم کاوش باستان‌شناسی قلعه تاریخی اوجان اظهار داشت: این کاوش‌ها به سرپرستی “دکتر رحیم ولایتی”، با استناد به بررسی‌های باستان‌شناختی شهرستان بستان‌آباد، شناسایی و مستندنگاری در راستای برنامه پژوهشی تعیین عرصه و حریم شهر تاریخی اوجان آغاز و انجام خواهد شد.

آبدار اظهار داشت: در این پروژه، هیئت باستان‌شناسی به منظور آزادسازی بخشی از معماری شهر تاریخی اوجان اقدام به کاوش قلعه حکومتی کرده بودند که برج غربی و شرقی طی فصل های نخست و دوم به طور کامل کشف شد.

آبدار با بیان اینکه فصل سوم کاوش در قلعه تاریخی اوجان در بازه زمانی ۴۵ روز انجام خواهد شد، ادامه داد: عمده هدف در این کاوش آسیب‌شناسی آثار تاریخی شهر اوجان و نیز مطالعه و تبیین قابلیت‌های گردشگری در این منطقه است و در فصل سوم، کاوش ضلع شرقی حد فاصل قلعه و حصار انجام خواهد شد.

گفتنی است، شهر اوجان یکی از شهرهای آذربایجان در دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول بوده که در حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، به‌طوری که غازان خان، پادشاه مغول در دوره ایلخانی در این شهر ساخت و سازهایی انجام داده و آن را دارالاسلام نامیده است.

محوطه بزرگ تاریخی اوجان در جنوب شهر بستان‌آباد فعلی در غرب روستای اشرف آباد و در ساحل شرقی رودخانه اوجان چای و در مرکز چمن اوجان واقع‌شده بود که در پی حوادث مختلف از جمله زلزله و جنگ‌های مختلف در حال حاضر از این شهر مهم آثار اندکی به‌جای مانده است.