ادامه حضور ایران دربرجام به رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد
ادامه حضور ایران دربرجام به رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد
وزیر امور خاجه ایران، گفت: ادامه حضور ایران دربرجام به منافع متقابل تهران و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و اگر منافع ملی ما دربرجام تامین شود واتحادیه اروپا نیز به تعهداتش پایبند باشد، ایران نیز به توافق برجام متعهد خواهد ماند.

به گزارش قلم پرس، محمد جواد ظریف پیش از ترک تهران به مقصد مسکو در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص تحریم های آمریکا علیه ایران و سازکار شکست آن توضیح داد.

محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نظر وی درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا در خاورمیانه چیست؟، گفت: “به نظر می رسد همان کسانی که در سال ۲۰۰۳ جنگ آمریکا با عراق را به راه انداختند، در پی به راه انداختن جنگی دیگر با ایران هستند و این کار، خودکشی برای آنها خواهد بود. برخی افراد در دولت ترامپ در تلاش برای آغاز چنین جنگی هستند که برای آنها همانند خودکشی خواهد بود. ایران هیچ گاه خواستار جنگ با هیج کشوری نبوده و نخواهد بود، اما چنانچه امریکا آغاز گر هر گونه درگیری جدید با ایران باشد، با شدت تمام از منافع ملی و کشور خود دفاع خواهیم کرد.”
وی در پاسخ به سوال اگر کشورهای اروپایی موفق نشوند به ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها کمک کنند چقدر احتمال دارد تهران در مدت پیش رو به برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد؟ توضیخ داد:
ما بارها اعلام کرده ایم که صبر مردم ایران اندازه دارد، ادامه حضور ایران دربرجام به منافع متقابل تهران و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و اگر منافع ملی ما دربرجام تامین شود واتحادیه اروپا نیز به تعهداتش پایبند باشد، ایران نیز به توافق برجام متعهد خواهد ماند. چنانچه اتحادیه اروپا نتواند به ایران در زمینه مقابله با تحریمها کمک نماید، آنگاه ممکن است حضور یک جانبه ایران در برجام معنا و مفهوم واقعی خود را از دست بدهد. در این صورت ایران ممکن است محدودیت های پذیرفته در چارچوب برجام را مورد تجدید نظر قرار دهد.

 

وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشار متن ترجمه مصاحبه ای از وزری امرو خارجه توسط خبرگزاری روسی اسپوتنیک، در اطلاعیه ای عنوان کرد:انتشار ترجمه گفت و گوی وزیر امور خارجه با اسپوتنیک که امروز (سه شنبه) منتشر شده مربوط به ماه های گذشته و پاسخ ها معطوف به قبل از شرایط و تحولات جاری در خصوص برجام و اقدامات آمریکایی بوده است.