آزمون وکالت و کارشناسی مرکز وکلای قوه قضاییه در سال جاری برگزار می‌شود
آزمون وکالت و کارشناسی مرکز وکلای قوه قضاییه در سال جاری برگزار می‌شود

نشست خبری رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه| خبرگزاری میزان – نشست خبری علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. بهادری جهرمی در ابتدای این نشست در خصوص آزمون وکالت و کارشناسی مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: […]

نشست خبری رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه|

خبرگزاری میزان – نشست خبری علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

بهادری جهرمی در ابتدای این نشست در خصوص آزمون وکالت و کارشناسی مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: در سال جاری هم آزمون وکالت و هم کارشناسی را برگزار خواهیم کرد و مجری هر دو، سازمان سنجش خواهد بود. تاریخ برگزاری اواخر شهریور است و اساسا آزمون‌های مرکز به صورت سالانه اواخر شهریورماه برگزار خواهد شد. آزمون وکالت روز جمعه ۱۹ شهریورماه و آزمون کارشناسی رسمی ۱۸ شهریورماه برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه خاطرنشان کرد: محل برگزاری آزمون در تمامی مراکز استان‌ها خواهد بود و تلاشمان این است که در شهر‌های بزرگ با کمک سازمان سنجش آزمون برگزار کنیم. امسال در آزمون کارشناسی رسمی دادگستری حدودا در ۲۵ رشته آزمون را برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در آزمون کارشناسی رسمی داشتن سابقه تجربه اجرایی در آن حوزه ضروری است. تمامی فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی توانایی شرکت در آزمون کارشناسی را دارند. این ۲۵ رشته، رشته کارشناسی است.

بهادری جهرمی گفت: در خصوص ظرفیت نکته‌ای را بار‌ها گفته ام و باز هم می‌گویم، در این خصوص پیش از دوران تحول روالی داشتیم که ظرفیتی مشخص می‌شد و افراد مورد نیاز جذب می‌شدند. در مرکز زمانی که ظرفیت اعلام می‌شد، نصاب نمره نیز اعلام می‌شد. در کانون وکلا نصاب نمره وجود نداشت.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه تصریح کرد: مرکز چه برای آزمون وکالت و چه کارشناسی فرد مورد نظر باید ۱۰ نمره از ۲۰ نمره را بگیرد و به همین دلیل ما همیشه سقف ظرفیت اعلام می‌کنیم و نه ظرفیت.

وی ادامه داد: آزمون ما آزمون کارآموزی وکالت و کارآموزی کارشناسی است؛ لذا مرکز باید بتواند دوره کارآموزی این افراد را مدیریت کند.

بهادری جهرمی گفت: در خصوص سقف ظرفیت برای آزمون سال جاری هیات نظارت سقف ظرفیت را تصویب نکرده، اما پیشنهادی که هیات مدیره‌ها اعلام کردند برای کارشناسی حدود ۱۵ هزار نفر بوده که قطعا به عنوان سقف ظرفیت تصویب نخواهد شد و چیزی کمتر از ۷ هزار نفر را تایید کرده است. پیش بینی برای ظرفیت کارشناسی همین عدد کمتر از ۷هزار نفر است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه بیان کرد: در خصوص وکالت، سقف ظرفیت بر اساس اعلام استان‌ها چیزی کمتر از ۶ هزار نفر است و هنوز هیات نظارت مصوبه‌ای ندارد.

وی عنوان کرد: کسانیکه که مشمول سهمیه ایثارگری می‌شوند از همین الان به نهاد‌های متبوع خود مراجعه کنند و کد ۱۲ رقمی ایثارگری را از همین الان دریافت کنند. هنگام ثبت نام ورود کد ایثارگری ضروری است و پس از آن پذیرفته نخواهد شد و آخرین مهلت، زمان ثبت نام است.

بهادری جهرمی گفت: احتمالا ثبت نام آزمون کارشناسی و وکالت نیمه اول مردادماه است و احتمالا اول برای ازمون کارشناسی ثبت نام را آغاز خواهیم کرد و بعد برای آزمون وکالت انجام خواهد شد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مجری آزمون سازمان سنجش و آموزش کشور است و تنها نهاد رسمی است که برای این کار ایجاد شده است؛ کل فرایند‌های آزمون بر عهده سازمان سنجش است و طبیعتا محل ثبت اعتراضات در سازمان سنجش است و مسأله آزمون کتبی صفر تا صد بر عهده سازمان سنجش است.

وی اذعان کرد: آزمون‌های مرکز دو مرحله‌ای شامل کتبی و شفاهی است. در حال حاضر اواخر دوره اجرای آزمون سال گذشته هستیم و به دلیل کرونا مجبور شدیم اعلام لغو کنیم.

بهادری جهرمی اظهار کرد: از چیزی قریب به ۱۷ هزار نفری که در آزمون‌های سال گذشته به مرحله دوم راه پیدا کردند چیزی کمتر از سه هزار نفر باقی ماندند و قریب به ۱۴ هزار نفر تمام شده است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه تصریح کرد: در خصوص آزمون امسال پیشنهادی مطرح شد که آزمون کارشناسی را ما و کانون کارشناسان به صورت مشترک اجرایی کنیم و احتمال این موضوع وجود دارد و در حال توافق هستیم. اگر بتوانیم اجراییات را نهایی کنیم آزمون کانون کارشناسان با آزمون مرکز به صورت مشترک برگزار خواهد شد و اگر نتوانیم، کلیه فرایند‌ها مشترک خواهد بود. تعامل خوبی میان کانون کارشناسان و مرکز وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر در حال یکی کردن شیوه‌های آزمون کانون کارشناسان و مرکز هستیم؛ البته ما ظرفیت خود را داریم و کانون نیز ظرفیت خود را دارد.

خبر در حال تکمیل است…