آذربایجان‌شرقی ۲۷۸ هکتار گلخانه دارد
آذربایجان‌شرقی ۲۷۸ هکتار گلخانه دارد
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: طبق آمار مدیریت باغبانی سازمان تعداد ۵۱۰ واحد گلخانه ای به وسعت ۲۷۸ هکتار در استان وجود دارد که با حذف گلخانه‌های مستقر در جلفا مشخص می گردد حدود ۱۳۰ هکتار از این میزان متعلق به ۵۰۰ واحد است یعنی در واقع مقیاس هر واحد ۳۰۰ متر است.

به گزارش قلم پرس، اکبر فتحی در جلسه ستاد گلخانه ای استان آذربایجان شرقی ضمن اشاره به این موضوع که طبق آمار مدیریت باغبانی سازمان تعداد ۵۱۰ واحد گلخانه ای به وسعت ۲۷۸ هکتار در استان وجود دارد که با حذف گلخانه‌های مستقر در جلفا مشخص می گردد حدود ۱۳۰ هکتار از این میزان متعلق به ۵۰۰ واحد است یعنی در واقع مقیاس هر واحد ۳۰۰ متر می باشد، اظهار داشت: این آمار حاکی از وزن بالای گلخانه های کوچک مقیاس است.

وی با تاکید بر لزوم کنترل و نظارت بر احداث گلخانه ها افزود: احداث گلخانه هایی در مقیاس ۳۰۰ مترمربع با توجه به اینکه میزان برداشت محصول آن با میزان محصول یک هکتار در فضای باز برابری می کند، امری قابل قبول و قابل توجیه است به شرط آن که کنترل و نظارت لازم  صورت گیرد در این راستا تشکیل گروه های پایش را برای رصد و پایش گلخانه ها ضروری دانست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ۱۲۱ هکتار از گلخانه‌های استان به تولید محصول گوجه فرنگی، ۶۶ هکتار به تولید محصول خیار ، ۶۰ هکتار به تولید فلفل دلمه‌ای، ۵ هکتار سایر سبزیجات، ۲۰ هکتار به رز شاخه بریده، ۴ هکتار به تولید توت فرنگی و ۲ هکتار نیز به تولید گلهای زینتی گلدانی اختصاص یافته است، افزود: تعداد ۱۴ واحد گلخانه به وسعت ۲۴۴.۵ هکتار در استان آذربایجان شرقی حال احداث بوده و تعداد ۳۳ واحد گلخانه ای به وسعت ۱۹۲۶ هکتار نیز در حال مطالعه و احداث زیر ساخت است.

وی با تاکید برضرورت تسهیل فرایند احداث گلخانه‌ها اظهارداشت: اگرچه سختگیری‌های مرتبط با وجود پیمانکاران، مشاوران، مسئولان فنی واجد شرایط و ذیصلاح ضروریست اما تفکیک گلخانه‌ها به گلخانه‌های بالای یک هکتار و پایین‌تر می تواند راهگشا باشد به این صورت که ضرورتهای لازم در مورد گلخانه‌های بالای یک هکتار به اجرا گذاشته شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: سرمایه‌گذاران می توانند از بین لیست پیمانکاران واجد شرایط (موجود در مدیریت‌های جهادکشاورزی و بانک) انتخاب کنند و در این راستا برای ایجاد وحدت رویه باید معرفی آنان برای دریافت تسهیلات به بانک به همراه نام پیمانکار انتخابی باشد.

فتحی در ارتباط با تولید بذرهای هیبریدی بیان داشت: اگر نیاز به بذرهای هیبریدی وجود دارد باید به دنبال یافتن سرمایه گذاری در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به اینکه گلخانه امین تارلا تولید بذور هیبریدی را به صرفه تشخیص داده و اقدام به این کار می نماید افزود: گره گشایی در اینگونه زمینه ها به دست بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد زیرا پرداختن به آنها از توان و حوصله بخش دولتی خارج است.

فتحی در ارتباط با مباحث محصولات کشاورزی صادراتی تاکید کرد: این موضوع تلنگری است تا امور مرتبط با سلامت جدی‌تر نگریسته شود سلامت محصول علاوه بر بکارگیری و استفاده از سموم و نهاده های شیمیایی به همان ضوابط فنی اجرایی در فرایند احداث گلخانه نیز مرتبط است به عنوان مثال اگر ارتفاع طرح کمتر از میزان استاندارد تعریف شده باشد به معنای رطوبت زیاد خواهد بود که نتیجه آن ابتلای بیشتر و نیاز به استفاده از نهاده های شیمیایی بیشتر می باشد بنابراین اجرای درست ضوابط مربوط به احداث گلخانه در مدیریت مصرف انواع نهاده های شیمیایی موثر خواهد بود در این راستا نقش مسئول فنی در ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی پررنگ خواهد بود.

وی افزود: با توجه به تجربیات عملی گلخانه داران پذیرش آنان به عنوان مسئول فنی با دارا بودن ضابطه‌ها و شرایط خاصی که در این زمینه تعریف می شود، امکان پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: مهندسین ناظر(مسئولان فنی) گلخانه می توانند به فناوری و علوم مرتبط مجهز شده و با هماهنگی گروه محیط زیست و سلامت غذا به عنوان مسئول کنترل کیفی نیز عمل کنند.

وی اقدامات انجام گرفته در سامانه سانکا را مطلوب ارزیابی کرده و افزود: شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی به ویژه محصولات گلخانه‌ای تحت عنوان بارکد QR وارد سامانه می گردد که تمام مشخصات مرتبط با محصول اعم از محل تولید، نام تولید کننده، نهاده های مصرفی و … را در بر می گیرد.

وی در ارتباط با مرحله بعد از فرآیند معرفی برای دریافت تسهیلات بیان داشت: اگر پرداخت تسهیلات نیازمند تاییدکارشناس بانک به همراه مهندس ناظر باشد دیگر مشکلی از بابت ارتباط پیمانکاران با مهندسین ناظر وجود نخواهد داشت زیرا پیمانکاران مجبور خواهند بود مهندسین ناظر را در جریان پیشرفت فیزیکی پروژه قرار دهند و آنان نیز با تایید صلاحیت فنی پروژه، قبول مسئولیت خواهند کرد.

 فتحی در ارتباط با شهرک‌های گلخانه‌ای، اظهار داشت: منابع اعتباری شهرک گلخانه‌ای پایاب سهند و شهریار نیز مورد تایید کارشناسان نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته و در سفر ریاست جمهوری به استان هم تسهیلات و هم منابع دولتی برای ایجاد زیرساخت شهرک‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن اشاره به شکل گیری ستاد عالی سرمایه‌گذاری در استان گفت: تمام موارد و ابهامات مرتبط با شهرک‌ها و دیگر زمینه‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده و با طرح در این ستاد که تمام دستگاه های اجرایی در آن حضور دارند، قابل حل خواهد بود.

انتهای پیام/