همایش آب، هزینه، کربن؛ سه‌گانه بهره‌وری در حوزه آب در آذربایجان شرقی برگزار شد
همایش آب، هزینه، کربن؛ سه‌گانه بهره‌وری در حوزه آب در آذربایجان شرقی برگزار شد

همایش آب، هزینه، کربن؛ سه‌گانه بهره‌وری در حوزه آب در آذربایجان شرقی برگزار شد همایش آب، هزینه، کربن؛ سه‌گانه بهره‌وری در حوزه آب با هدف تبیین ضرورت مدیریت یکپارچه منابع، ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی در بخش آب، به همت شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، […]



همایش آب، هزینه، کربن؛ سه‌گانه بهره‌وری در حوزه آب در آذربایجان شرقی برگزار شد

همایش آب، هزینه، کربن؛ سه‌گانه بهره‌وری در حوزه آب با هدف تبیین ضرورت مدیریت یکپارچه منابع، ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی در بخش آب، به همت شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، برای نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

در راستای توسعه تعاملات و جلب مشارکت دستگاه های اجرایی استان، همایش «آب، هزینه، کربن؛ سه گانه بهره وری در حوزه آب» توسط شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای نمایندگان دستگا های اجرایی استان برگزار شد.
صنعت آب و فاضلاب در دهه‌های اخیر با مجموعه‌ای از چالش‌های هم‌زمان روبه‌رو شده است؛ از یک سو کاهش منابع آبی، تغییرات اقلیمی و افزایش فشار تقاضا، و از سوی دیگر رشد هزینه‌های بهره‌برداری، مصرف انرژی و الزامات زیست‌محیطی. در چنین شرایطی، مدیریت سنتی منابع دیگر پاسخگوی نیازهای امروز این صنعت نیست و لازم است رویکردی نوین مبتنی بر بهره‌وری منابع، کنترل هزینه‌ها و مدیریت کربن در دستور کار قرار گیرد. امروزه در بسیاری از کشورها، پیوند میان مدیریت آب، انرژی و کربن به عنوان یکی از ارکان حکمرانی پایدار در بخش خدمات زیربنایی شناخته می‌شود.
در این میان، دستگاه‌های اجرائی و سازمان‌های دولتی نقش مهمی در مدیریت مصرف آب دارند. ساختمان‌های اداری، فضاهای سبز سازمانی، تأسیسات خدماتی و فعالیت‌های روزمره کارکنان همگی بخشی از الگوی مصرف آب در شهرها را شکل می‌دهند. اگرچه مصرف آب در یک اداره ممکن است در مقایسه با برخی بخش‌ها محدود به نظر برسد، اما مجموعه دستگاه‌های اجرائی در یک استان می‌توانند با اتخاذ رویکردهای مدیریتی مناسب، تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف، جلوگیری از هدررفت آب و ارتقای فرهنگ مصرف بهینه در جامعه داشته باشند.
علاوه بر این، دستگاه‌های اجرائی به‌عنوان نهادهای سیاست‌گذار و الگو در جامعه، می‌توانند با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و بهره‌وری آب در محیط‌های اداری، نقش مهمی در ترویج رفتارهای مسئولانه در میان کارکنان و شهروندان ایفا کنند. استقرار نظام‌های مدیریتی، پایش مصرف، بهبود تجهیزات، اصلاح رویه‌ها و آموزش کارکنان از جمله اقداماتی است که می‌تواند به کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در سازمان‌ها منجر شود.
در این چارچوب همایش آب، هزینه، کربن؛ سه‌گانه بهره‌وری در حوزه آب با هدف ایجاد یک نگاه یکپارچه به مدیریت منابع و تبیین اهمیت موضوع برای نمایندگان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد. این رویداد تلاش می کند با اندازه‌گیری و مدیریت همزمان مصرف آب، هزینه‌های عملیاتی و آثار کربنی، زمینه کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، اصلاح الگوی مصرف و تقویت مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی را در ساختار سازمانی فراهم کند.
برگزاری این رویداد، علاوه بر بهبود کارایی عملیاتی و مدیریت بهتر منابع، بستری برای تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، پایش مستمر عملکرد و توسعه مدیریت سبز دربخش آب فراهم می‌آورد.
 شایان ذکر است این همایش روز یکشنبه مورخه ۱۴۰۵/۰۳/۳۱  در محل سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد.