۵۰ درصد کمبود نیرو در بخش پرستاری آذربایجان‌شرقی
۵۰ درصد کمبود نیرو در بخش پرستاری آذربایجان‌شرقی

۵۰ درصد کمبود نیرو در بخش پرستاری آذربایجان‌شرقی رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز، گفت: در بخش پرستاری آذربایجان‌شرقی ۵۰ درصد کمبود نیرو داریم و این مشکل با استخدام چند صد نیروی جدید قابل حل نیست، چرا که هر چند طبق آمار کمبود این بخش ۸۰۰ نفر برآورد می‌شود اما نیاز واقعی عددی در حدود […]


۵۰ درصد کمبود نیرو در بخش پرستاری آذربایجان‌شرقی


رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز، گفت: در بخش پرستاری آذربایجان‌شرقی ۵۰ درصد کمبود نیرو داریم و این مشکل با استخدام چند صد نیروی جدید قابل حل نیست، چرا که هر چند طبق آمار کمبود این بخش ۸۰۰ نفر برآورد می‌شود اما نیاز واقعی عددی در حدود پنج هزار پرستار جدید است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمد ارشدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت روز و هفته پرستاری در مورد وضعیت این قشر از جامعه درمان و سلامت اظهار داشت: نیمی از نیروی پرستاری مورد نیاز را در اختیار داریم و نیروهای فعلی نیز دو برابر حالت معمول و استاندارد کار می‌کنند و این یعنی در بخش پرستاری ۵۰ درصد کمبود نیرو داریم.

وی ادامه داد: این کمبود در حال افزایش بوده و آمار استانی در این زمینه به هیچ عنوان امیدوارکننده نیست و بحران کرونا نشان داد که کمبود نیرویی مانند پرستار در مواقع بحرانی فاجعه آفرین است و باید نیروهای جدید به سرعت استخدام شوند.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز، تصریح کرد: قرار بود در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۰ تا ۲۵ هزار پرستار جدید در کشور و یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ پرستار نیز در آذربایجان‌شرقی استخدام شوند که تا این لحظه حتی یک نفر هم جذب نشده و در این بین نیروهای موقت نیز مزید علت شده و با توجه به موقعیت ارجاعی استان در بخش بیمارستانی به شدت نیازمند استخدام‌های جدید آن هم در تعداد بالا هستیم.

وی افزود: کرونا و آنفلوآنزا در کنار بیماری‌های مزمن معمول  ضریب اشغال تخت های بیمارستانی را افزایش داده و این موضوعات هم افزایش نیرو و هم تقویت انگیزه آنها از طرق مختلف انگیزشی را ضروری ساخته و هر چند تکریم کلامی صورت گرفته، اما پرستاران انتظار تکریم عملی دارند.

ارشدی گفت: با وجود تاکیدات مسؤولان هیچ تغییری در وضعیت پرستاران رخ نداده و تا این لحظه ریالی در حساب پرستاران بابت ابلاغ تعرفه‌های پرستاری واریز نشده اما با تمام این ضعف و کمبودها پرستاران در حال خدمت هستند و تنها انتظار کاهش موانع خدمت خود را دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روند سالمندی جامعه در آینده با افزایش تقاضا برای خدمات پرستاری و مشکلات مراقبتی و پرستاری روبه‌رو خواهیم شد و این در حالی است که ۵۰ درصد همکاران ما نیروهای موقت هستند و در کرونا مجوزی گرفته شد که مدت دو ساله طرح خدمت این نیروها دو سال دیگر نیز تمدید شود که با پایان این زمان، نیروهای به کار گرفته شده در این دوران نیز کنار گذاشته شدند.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز، یادآور شد: البته مدت خدمت این نیروها سه دوره دیگر و در هر یک ۶ ماه دیگر نیز تمدید شد با این حال آن چنانکه باید قدر این نیروها که در سخت‌ترین شرایط ممکن خود را اثبات کرده بودند، دانسته نشد و ۲۰ نمره استخدامی تنها امتیازی بود که برای آنها در نظر گرفته شد و حداقل انتظاری که دارند این است که در موقعیت‌های استخدامی آتی با توجه به اینکه در سخت‌ترین شرایط ممکن خود را ثابت کرده‌اند، امتیازات ویژه‌ای برای آنها لحاظ شود.

ارشدی، میانگین دریافتی پرستاران را پایین‌تر از میانگین دریافتی کارکنان دولت دانست و بیان داشت: قانون تعرفه خدمات پرستاری مربوط به ۱۵ سال پیش بوده و با وجود تاکید مسؤولان و ابلاغ تعرفه در دی‌ماه سال گذشته، پرداخت آن تاکنون با ۱۱ ماه تأخیر روبه‌روست و تنها صحبت‌هایی مبنی بر پرداخت علی‌الحساب سه ماه شده است.

پایان پیام/ ۶۰۰۳۶/س