۳۳ درصد زندانیان جرایم غیر عمد مربوط به مهریه هستند
۳۳ درصد زندانیان جرایم غیر عمد مربوط به مهریه هستند
معاون ستاد دیه استان آذربایجان شرقی گفت: ۳۳ درصد زندانیان جرایم غیر عمد استان به مهریه تعلق دارند.

به گزارش قلم پرس رسول هاشمی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون تعداد ۶۱۱ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد استان با کمک خیرین آزاد شدند که از این تعداد ۵۹۴ نفر زندانی مرد و تعداد ۱۷ نفر خانم هستند.

وی افزود: کل مبلغ بدهی این زندانیان بالغ بر ۷۱۵ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ با قبول دعاوی اعسار در مراجع قضایی مبلغ ۶۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تقلیل یافته است و ستاد دیه توانسته مبلغ ۲۹ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان از محکوم لهم و شکات پرونده اخذ گذشت دریافت کند.

معاون ستاد دیه ادامه داد: همچنین مبلغ ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از طریق خانواده و بستگان ، مبلغ ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از طریق بودجه مصوب دولتی و ۳۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون با کمک خیرین به صورت بلاعوض به زندانیان و شکات آن ها پرداخت شده تا آزاد شوند .

رسول هاشمی با اشاره به اینکه از تعداد ۶۱۱ نفر زندانی تعداد ۳۵۷ محکوم مالی ۲۰۲ نفر مهریه و۵۲ نفر محکومین نفقه زوجه و فرزند مشترک بودند گفت: ما امسال محکوم دیه ناشی از حوادث کارگاهی نداشتیم زیرا در گذشته با تمهیداتی که انجام دادیم توانستیم با ترغیب کارفرمایان و پیمانکاران در زمینه خرید بیمه های مرتبط با کارگران از زندانی شدن افراد برای دیه حوادث پیش بینی نشده جلوگیری کنیم.

وی اذعان کرد: با هماهنگی که با صندوق تامین خسارت های بدنی شمالغرب داشتیم تا این لحظه زندانی محکوم به پرداخت دیه ناشی از تصادفات رانندگی نداشتیم و فردی در زندان به علت عدم پرداخت دیه ناشی از تصادف در استان آذربایجان شرقی حضور ندارد.

معاون ستاد دیه استان آذربایجان شرقی درباره تعداد زندانیان غیر عمد استان گفت: در تبریز به علت کثرت جمعیت تبریز رتبه اول در تعداد زندانیان و بعد از تبریز مراغه و اهر قرار دارد البته آمار رسمی ۵ فروردین سال بعد بعد اعلام میشود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید در معاملات دقت فراوان داشت اظهار کرد: با توجه به اینکه ستاد دیه در بحث پیشگیری هم نقش دارد از مردم خواهش میکنم به شدت در معاملات دقت کنند زیرا هر خرید و فروش یک سند مهم به شمار می آید همچنین در این راستا آقایان به مسئله تعداد سکه در زمان ازدواج توجه بسیاری کنند زیرا ۳۳ درصد زندانیان جرائم غیر عمد استان از محکومین مهریه هستند.