گام های موثری در بخش اصلاحات هندسی تقاطع های تبریز برداشته شده است
گام های موثری در بخش اصلاحات هندسی تقاطع های تبریز برداشته شده است

امروزه با توجه به افزایش تردد وسایل نقلیه در سطح شهر تبریز، لزوم اصلاح هندسی معابر در گشایش گره های ترافیکی و کاهش سوانح رانندگی امری ضروری است. به گزارش قلم پرس به نقل از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، مهدی یوسفی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان […]

امروزه با توجه به افزایش تردد وسایل نقلیه در سطح شهر تبریز، لزوم اصلاح هندسی معابر در گشایش گره های ترافیکی و کاهش سوانح رانندگی امری ضروری است.

به گزارش قلم پرس به نقل از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، مهدی یوسفی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان اینکه اجرای طرح های اصلاحات هندسی، موجب ایمن سازی نقاط حادثه خیز، روان سازی جریان ترافیکی سطح شریان ها، افزایش ظرفیت شبکه معابر، ساماندهی وضعیت عبور و مرور وسایل نقلیه و بهبود شرایط زیست محیطی می شود، گفت: دراین راستا با هدفگذاری صورت گرفته معابر و تقاطع های شهری که بار ترافیکی بیشتری داشته و سانحه خیز است، شناسایی شده و پس از طراحی توسط کارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافیک منطبق بر نشریه ها و استانداردهای بروز طراحی و در کمیته های آرام سازی مورد بررسی کارشناسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: پس از طی مراحل بررسی و تصویب در کمیته های فنی شهرستان و شورای ترافیک استان برمبنای اهمیت سنجی اولویت بندی می شوند که در این اولویت بندی، اصلاح هندسه تقاطع ها بعنوان نقاط بحرانی در عملکرد شریان های شهری از وزن بیشتری برخوردار است.

یوسفی عنوان کرد: در طرح های اصلاحات هندسی، طرح جزایر ترافیکی و سایر تفکیک های حرکتی به منظور کانالیزه کردن حرکت وسایل نقلیه عبوری و ایمن سازی تردد عبور عرضی عابرین پیاده، تامین طول ایمنی تداخل تغییر مسیر خودروها، کنترل مدیریت دسترسی و همچنین کنترل پارامترهای ترافیکی هندسه معبر از جمله تامین شعاع استاندارد قوس ها و اصلاح راستگردها مطابق با نشریه ها و آیین نامه های اصلاحات هندسی توسط کارشناسان ترافیک پیش بینی و طراحی می شود.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر اصلاحات هندسی برای بهبود عملکرد ترافیکی و ایمن سازی ۳۰ تقاطع و معبر در سطح شهر تبریز با نظارت عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریزعملیاتی شده است، گفت: این اصلاحات تاثیر بسزایی در کاهش سوانح و ایمن سازی تقاطع ها و همچنین روان سازی ترافیکی سطح معابر داشته است که از مهم ترین موارد در این موضوع، به اصلاحات هندسی صورت گرفته در تقاطع قونقا، تقاطع های داخلی کوی ویلاشهر و تقاطع خیابان آفتاب – صنم  در شهرک یاغچیان، اصلاح ورودی ابتدای بولوار زعفرانیه، اصلاح هندسی سه راهی مقدم در بولوار نیایش، تقاطع خیابان های طوبی – نصرجنوبی در شهرک یاغچیان، تقاطع جنت – نفت در کوی دادگستری، اصلاح رمپ طرح تبادل امام علی (ع)، اصلاح ورودی و خروجی ولی عصر (عج) شمالی ۲ به خیابان گلشن راز، اصلاح نقطه سانحه خیز میدان بارنج، اصلاح ورودی خیابان ادب در خروجی اتوبان پاسداران، اصلاحات طرح تبادل کمپ گردشگری و مقابل پمپ ایران در قراملک و همچنین اصلاحات هندسی صورت گرفته در سه راهی ولی عصر (عج)، خیابان پروین اعتصامی، خیابان استاندارد، زیرپل اره گر و اصلاح هندسه ورودی شهرک خودرویی مایان و طرح اتصالی الهیه به دماوند باغمیشه می توان اشاره کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در پایان یادآور شد: با توجه به دو مشخصه زود بازده بودن و همچنین کم هزینه بودن این طرح ها در راستای کاهش سوانح و تلفات انسانی و همچنین روان سازی ترافیک  در سال ۹۷ نتایج بسیار مناسبی از اطلاحات هندسی انجام شده، گرفته ایم و با پیش بینی های مناسبی که در دستورالعمل بودجه سال ۹۸ برای ردیف اصلاحات هندسی خواهیم داشت، شاهد شتاب گیری فوق العاده در اجرای طرح های مصوب اصلاحات هندسی در سال آتی خواهیم بود.