کاهش ذخیره آب سدهای بزرگ استان آذربایجان شرقی
کاهش ذخیره آب سدهای بزرگ استان آذربایجان شرقی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: ذخیره آب مخازن سدهای بزرگ این استان نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش قلم پرس، یوسف غفارزاده اظهار کرد: ۱۱ سد بزرگ در آذربایجان شرقی داریم که سه سد با توجه به اینکه آب شرب مردم را تامین می‌کند از حساسیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود:  سد علویان مراغه، سد ستارخان اهر و سد نهند تبریز تمام یا بخشی از آب این شهرها را تامین می کند.
‌وی اعلام کرد: ‌ حجم آب سد علویان مراغه نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش یافته و از ۱۹ میلیون مترمکعب به ۱۳ میلیون متر مکعب رسیده است.
غفارزاده افزود: ‌ سد نهند تبریز نیز نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش یافته و از ۵.٧٧ میلیون مترمکعب به ۵.۴٧ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی در عین حال گفت: ذخیره سد ستارخان اهر ۲۲ درصد افزایش یافته و از ١٣.۴٨ میلیون متر مکعب به ١۶.۴٢ میلیون متر مکعب رسیده است.
غفارزاده همچنین با ‌اشاره به فرا رسیدن زمان آزاد سازی آب سد قلعه چای عجب شیر به سمت دریاچه ارومیه، ‌گفت:  یکی از منابع افزایش آب دریاچه ارومیه رهاسازی آب سدها است که سد قلعه چای به این منظور به مدت یک ماه و با حجم ۱۵ میلیون مترمکعب امسال برای اولین بار رهاسازی شد.
غفارزاده ‌با اشاره به اینکه در مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اظهار امیدواری کرد: با ذخیره برف و ارتفاع و حجمی که در ارتفاعات دارد کمبود این آب نسبت به سال گذشته با ذوب آنها برطرف شود.
آذربایجان‌شرقی با داشتن ۴۶ سد کوچک و بزرگ بیشترین تعداد سد را در کشور دارد.