پیش‌بینی ۳۵۲۱ شعبه اخذ رای در آذربایجان‌شرقی با ۳ میلیون واجد شرایط/ اختصاص ۶ شعبه برای کرونایی‌ها
پیش‌بینی ۳۵۲۱ شعبه اخذ رای در آذربایجان‌شرقی با ۳ میلیون واجد شرایط/ اختصاص ۶ شعبه برای کرونایی‌ها

به گزارش قلم پرس از تبریز، مرتضی محمدزاده پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سه هزار و ۵۲۱ شعبه برای برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد در نظر گرفته شده و حدود ۶۰ هزار نفر نیز به عنوان عوامل اجرایی، نظارتی، بازرسی و محافظتی در این شعب حضور خواهند داشت. وی با بیان اینکه ۱۵ شعبه به […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، مرتضی محمدزاده پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سه هزار و ۵۲۱ شعبه برای برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد در نظر گرفته شده و حدود ۶۰ هزار نفر نیز به عنوان عوامل اجرایی، نظارتی، بازرسی و محافظتی در این شعب حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ۱۵ شعبه به تعداد شعب انتخاباتی استان نسبت به انتخابات پیشین افزوده شده است، گفت: سه میلیون و ۴۳ نفر از مردم استان واجد شرایط رای دادن و از این تعداد حدود ۷۰ هزار نفر رای اولی هستند که این اعداد برای شهر تبریز به ترتیب یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر واجد شرایط و حدود ۱۵ هزار نفر رای اولی است.

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی برگزاری تمام الکترونیک انتخابات را یکی از ویژگی‌های اصلی این دوره عنوان و تصریح کرد: هر چند سال ۹۶ نیز تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک را داشتیم اما امسال با توجه به شرایط کرونایی، استامپ و اثر انگشت از فرآیند انتخاباتی حذف شده و هیچ فرآیندی غیر از تعرفه‌های خارج از سیستم الکترونیکی انجام نخواهد شد.

وی یادآور شد: در این میان انتخابات در ۷۰۰ شعبه تبریز با دو هزار و ۸۰۰ صندوق  الکترونیکی برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم نتایج انتخابات شوراها بلافاصله پس از اتمام رای‌گیری و ارسال صورتجلسه‌ها از سوی شعب و نتایج انتخابات ریاست جمهوری در استان نیز تا ظهر شنبه ۲۹ خرداد مشخص شود.

محمدزاده در خصوص نحوه اخذ رای از بیماران کرونایی واجد شرایط نیز گفت: بر اساس تراکم جمعیتی هر شهر تعدادی شعب ویژه اخذ رای از این بیماران مشخص و ساعات رای‌گیری در آنها از طریق فرمانداری‌ها اعلام می‌شود که در این خصوص ۶ شعبه برای تبریز در نظر گرفته شده که مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) شعبه ثابت، بیمارستان‌های بهبود، نورنجات و امام علی  (ع) ارتش شعبه دو سیار، بیمارستان‌های شفا، امیرالمومنین، شهید محلاتی و الزهرا شعبه دو سیار، بیمارستان‌های شهدا، رازی، امام سجاد (ع)، شهریار و ۲۹ بهمن شعبه سه سیار، بیمارستان‌های علوی و عالی‌نسب شعبه چهار سیار و بیمارستان‌های شهید مدنی، شهید قاضی و ولی‌عصر نیز شعبه سیار بعدی هستند.

وی تاکید کرد: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا، رای‌گیری در شعب تا حد امکان در فضای باز صورت خواهد گرفت و در غیر این صورت شعب اخذ رای در مکان‌هایی مستقر خواهند شد که تهویه لازم را داشته باشند و ادارات ثبت احوال نیز تا روز رای‌گیری به‌صورت ۲۴ساعته فعال خواهند بود تا هیچ واجد شرایطی بدلیل نبود مدرک شناسایی مورد نیاز یعنی شناسنامه از امکان رای دادن باز بماند.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی به تبصره‌ای در خصوص افراد بومی هر حوزه انتخابیه نیز اشاره کرد و متذکر شد: پیش از این در حوزه‌های انتخابی زیر یکصد هزار نفر تنها کسانی مجاز به رای دادن بودند که حداقل یک سال متصل به زمان انتخابات را در آن حوزه سکونت داشته باشند اما دیروز بخشنامه‌ای از سوی شورای مرکزی نظارت بر انتخابات ابلاغ شده که بر اساس آن افرادی نیز که زمین یا ملکی در یک حوزه انتخابیه دارند اما ساکن آنجا نیستند، می‌توانند در آن حوزه انتخابیه رای خود را بدهند.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از تخلفات احتمالی نیز تاکید کرد: در روز رای‌گیری چندین کانال حفاظتی و امنیتی برای بررسی صحت انتخابات به شعب اخذ رای مراجعه و هرگونه مورد تخلف احتمالی را از طریق نمایندگان بخشداری‌ها یا فرمانداری‌ها گزارش خواهند کرد و افرادی نیز که به نتایج رای‌گیری اعتراض داشته باشند، تا دو روز پس از اعلام نتایج فرصت دارند با ارائه کتبی و مستند اعتراض خود به شوراهای نظارت، موضوع را پیگیری کنند.

محمدزاده در خصوص پیش‌بینی‌ها از میزان مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد نیز یادآور شد: تجربه انتخابات متعدد گذشته در کشور نشان داده که ملت ایران حساسیت و ظرایف و الزامات زمانی را به خوبی درک می‌کنند و بر همین اساس دغدغه چندانی از نظر میزان مشارکت در انتخابات وجود ندارد.

انتهای پیام/۶۰۰۱۵/س