پیش‌بینی سه وظیفه اصلی برای دادستانی ویژه روحانیت
پیش‌بینی سه وظیفه اصلی برای دادستانی ویژه روحانیت
معاون اول قوه ‏قضاییه با بیان اینکه ۳ وظیفه اصلی برای دادستانی ویژه روحانیت پیش بینی شده است، اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات، صیانت و ارشاد و صلح سازش بین اصحاب دعوی و در آخر رسیدگی به جرایم وتخلفات در صورت وجود پرونده.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه ‏قضاییه در همایش اعضای ارشاد، صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت سراسر کشورضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با اشاره به تشریح فلسفه تشکیل دادسرای ویژه روحانیت، بیان کرد: درتمام نظام‌های قضایی جهان در کنار دادگاه‌های عام دادگاه‌های اختصاصی نیز تشکیل می‌شوند؛ به عنوان مثال دادگاه‌های نظامی که فلسفه تشکیل این دادگاه برای همگان روشن است؛ یا دادگاه ویژه جرایم افراد زیر ۱۸ سال.

وی افزود: بنا بر عقیده بنده فلسفه تشکیل دادگاه ویژه روحانیت صرفاً این نبوده است که بخواهند برای رسیدگی به جرایم روحانیون، یک تشکیلات ویژه‌ای را راه بی‌اندازند.

معاون اول قوه ‏قضاییه تصریح کرد: براساس ماده یک و دو آیین نامه ویژه روحانیت که مطابق بر نظریه حضرت امام خمینی (ره) تنظیم شده و مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته و امروز براساس آن در دادستانی ویژه روحانیت انجام وظیفه می‌کنیم،مهمترین علت برای تاسیس دادگاه ویژه روحانیت، صیانت از جامعه روحانیت است. طبیعی است که رسیدگی به جرایم و تخلفات روحانیون نیز در این آیین نامه در بندهای بعدی ذکر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه براساس این دو ماده، ۳ وظیفه اصلی برای دادستانی ویژه روحانیت پیش بینی شده است، اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات، صیانت و ارشاد و صلح سازش بین اصحاب دعوی و در آخر رسیدگی به جرایم وتخلفات در صورت وجود پرونده.

وی با بیان اینکه متاسفانه برداشت از فلسفه وجودی دادگاه روحانیت این نیست، گفت: طبق برنامه ریزی نظامند که از سال ۱۳۹۳ ایجاد شد، بنا بر این شد تا بر اساس دو ماده فوق الذکر عمل کنیم وصیانت از روحانیت مورد تاکید قرار گرفت.

معاون اول قوه ‏قضاییه ادامه داد: حدود ۳۵ درصد از پرونده‌های دادسرای ویژه روحانیت که قابلیت صلح و سازش دارد، ثبت کیفری نمی‌شود و به صورت سازشی حل و فصل و از این تعداد بیش از ۵۰ درصد آن مختومه می‌شود.

وی افزود: در راستای رسیدن به تحقق ماده یک و دو آیین نامه ویژه روحانیت، شورای ارشاد و صلح و سازش و همچنین شورای صیانت به همراه زیر مجموعه‌های خود تشکیل و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق تاکید کرد: براساس گزارش‌های دریافتی، شورای صیانت ویژه روحانیت اقدامات قابل توجهی را در مراکز استان‎ها ترتیب داده است، یکی از طلاب که در شورای صیانت پرونده‌اش مورد بررسی قرار گرفته است عنوان کرد که اگر شورای صیانت نبود، امروز در زندان بودم‌ اما با یک تذکر کوچک بهترین خدمت را به جامعه انجام می‌دهم.

وی افزود: این مطالب از این جهت عنوان شد تا تاکید بر این موضوع شود که فلسفه ایجاد دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت برای این است که اگرموضوع پیشگیری، صلح و سازش، ارشاد و صیانت جدی گرفته شود و در ادامه زمانیکه نوبت به رسیدگی تخلفات و جرایم رسید، آنگاه این دادسرا و دادگاه به وظیفه خود در حوزه رسیدگی به جرایم جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام/