پیشنهاد بستن چشم‌های آقای شورای شهر و راه رفتن در شهر
پیشنهاد بستن چشم‌های آقای شورای شهر و راه رفتن در شهر
استاد دانشگاه و عضو جامعه نابینایان استان گفت: یک بار یکی از اعضای شورای شهر به من فرصت دو دقیقه‌ای داد تا در مورد مناسب‌سازی شهری حرف بزنم که من به آن عضو شورا گفتم که یک روز چشمهایت را ببند و در شهر راه برو و بعد خودتان بهتر می‌توانید در مورد مناسب‌سازی طرح ارائه دهید.

به گزارش rقلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، مناسبت روز جهانی «عصای سفید»، نشست خبری با جامعه نابینایان آذربایجان‌شرقی برگزار شد و مشکلات این قشر و بی‌توجهی برخی مسوولان ذی‌ربط مطرح شد که مشروح آن در ادامه می‌آید.

مهدوی، کارمند اداره برق و از کم‌بینایان این جامعه اظهار کرد: ما یک قانون و یک ضمانت اجرایی قانونی داریم که فقط جنبه خبری دارد.

اصلا چارتی به نام تلفنچی در اداره‌جات وجود ندارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر و طبق قانون خدمات کشوری دیگر چارت تلفنچی حذف شده است و در اداره‌های دولتی چیزی به نام تلفنچی وجود ندارد، افزود:  قانون سه درصد استفاده از معلولان وجود دارد ولی چیزی به نام شغل تلفنچی وجود ندارد.

مهدوی خاطرنشان کرد: به مرور زمان به جای اینکه اشتغال و جایگاه برای معلولان بیشتر شود متاسفانه هر روز کمتر می‌شود.

وی توضیح داد: خصوصی‌سازی به معنی واقعی کلمه سازنده است و  یک موضوع رقابتی است ولی در ایران خصوصی‌سازی آزادسازی از قید و بندهای دولتی است.

مهدوی افزود: جامعه نابینایان استان به عنوان یک سازمان مردم نهاد در کنار قشر نابینایان است ولی پرونده مددکاری مربوط به ما را به جای اینکه به ما می‌دادند به افرادی دادند که فقط صرفاً درس مددکاری خوانده است و ارتباطی با معلولان ندارد و حتی ساختمانی که مددکاران در آنجا کار می‌کنند نیز مناسب برای نابینایان نیست.

سیستم قیم‌مآبانه بهزیستی نسبت به معلولان

در ادامه عباسپور، استاد دانشگاه و عضو جامعه نابینایان استان گفت: همان استخری که بهزیستی ساخته و مدام مدیرکل کل پُز آن را می‌دهد، برای معلولان نیست، چراکه یک تایم مرده به معلولان اختصاص یافته و تایم عصر برای همکاران بهزیستی می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه بهزیستی یک سیستم قیم‌مآبانه نسبت به ما به خود گرفته است، یادآور شد: تا مادامی که مناسب‌سازی ذهنی انجام نگیرد، نمی‌توان کاری کرد.

عباسپور خاطرنشان کرد: شاید به ظاهر اداره‌کل بهزیستی استان مناسب‌سازی خوبی دارد ولی نگاه به آن از دید چشم یک فرد سالم است و اصلا مناسب معلول نمی‌باشد، چراکه برای مثال با خط سیاه و ریز و در یک صفحه طلایی شماره اتاق را نوشته‌اند که وقتی نور به آن می‌خورد، نمی‌توان دید.

پیشنهاد بستن چشم‌های آقای شورای شهر و راه رفتن در شهر

وی متذکر شد: یک بار یکی از اعضای شورای شهر به من فرصت دو دقیقه‌ای داد تا در مورد مناسب‌سازی شهری حرف بزنم که من به آن عضو شورا گفتم که یک روز چشمهایت را ببند و در شهر راه برو و بعد خودتان بهتر می‌توانید در مورد مناسب‌سازی طرح ارائه دهید.

علاقه عجیب بهزیستی برای اختلاف انداختن بین معلولان

مهدی‌زاده از دیگر اعضای جامعه نابینایان اظهار کرد: مشکلات اجتماعی از جمله موضوعات مهم دیگر نابینایان است، چراکه بهزیستی علاقه‌ عجیبی دارد تا مابین گروه‌های مختلف معلولان مشکل ایجاد کند تا معلول در هر بخشی متوجه این نباشد که به بخش‌های مختلف بهزیستی چقدر پول می‌آید و در کجا هزینه می‌شود.

وی افزود: بهزیستی مستقیم و غیرمستقیم در حال تهدید معلولان است و شاید به صورت زبانی به ما نگوید که به اداره نیایید ولی کارهایی می‌کند که معلول را پشیمان می‌کند.

مهدی‌زاده اضافه کرد: از نگهبان تا خود مدیرکل بهزیستی، همه خود را نسبت به ما قیّم می‌دانند و برای مثال نگهبان، یک معلول با مدرک دکترای را با هوی خطاب می‌کند که مصداق بشین و بتمرگ است.