پایش ۶۰ درصدی زندان‌های آذربایجان غربی توسط دستگاه قضایی
پایش ۶۰ درصدی زندان‌های آذربایجان غربی توسط دستگاه قضایی

خبرگزاری میزان – ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه بررسی وضعیت قضایی زندان‌های استان که با حضور روسای زندان‌های استان برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد این روز تاریخی را سرآغاز پایه گذاری انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) […]

خبرگزاری میزان – ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه بررسی وضعیت قضایی زندان‌های استان که با حضور روسای زندان‌های استان برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد این روز تاریخی را سرآغاز پایه گذاری انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) را گرامی داشت.

عتباتی در ادامه به اهمیت اصلاح و تربیت زندانیان اشاره و بیان کرد: کار در زندان بسیار سخت و نفس گیر است، چرا که مخاطبین آن افراد خاصی هستند که بنا به هر دلیل دچار لغزش شده اند و نیاز به اصلاح و تربیت دارند و اصلاح و تربیت آن‌ها عبادت است، چرا که اصلاح یک فرد از جامعه به مانند اصلاح امت است و این آموزه شرع مقدس اسلام می‌باشد و اولین راه اصلاح مجرم و بزهکار شخصیت دادن با اعتماد کردن و سپردن کار‌ها به اوست تا بدین طریق زندانی را از عنصر نامطلوب به عنصر مطلوب تبدیل کنیم.

وی در ادامه به اجرای دستورالعمل‌های ساماندهی زندانیان تاکید و نظارت دائمی و مستمر مجموعه زندان و قضات دادگستری را به زندان‌ها خواستار و رعایت شئون و کرامت انسانی زندانیان را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: توسعه اشتغال اصلی‌ترین روش اصلاح و باز اجتماعی کردن و بازسازی شخصیت زندانی بزهکار هست.

رئیس کل دادگستری استان در پایان تاکید کرد: در زمینه اشتغال زندانیان اصلاً محدودیت نداریم و باید بستر‌های اشتغال زندانیان را توسعه دهیم و در این زمینه انجمن حمایت از زندانیان، بنیاد تعاون و ستاد دیه باید در نوع اقداماتشان یک بازنگری جدی، موثر، خلاقانه و مبتکرانه داشته باشند.

مجیدی دادستان مرکز استان نیز در این جلسه با اشاره به ارفاقات قانونی بیان داشت: در حوزه استفاده از ارفاقات قانونی در دادسرا‌های استان کار‌های خوبی شروع شده، خصوصاً بحث تعلیق تعقیب، ترک تعقیب و برقراری سازش در شعب اجرای احکام کیفری است تا از این طریق بتوانیم زندانیانی مستعد را آزاد کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه پایش و غربالگری زندانیان هم توانستیم در حدود ۶۰ درصد زندان‌های استان را پایش کنیم.

مجیدی در انتهای صحبت‌های خود غافل نشدن از خانواده زندانیان را هم بسیار مهم دانست و اقدامات صورت گرفته در این خصوص را بسیار ارزشمند خواند و ادامه این کار‌های خداپسندانه و خیرخواهانه در جهت خدمت رسانی به خانواده‌های بی بضاعت زندانیان را خواستار شد.

در ابتدای جلسه حاج محمدی مدیر کل زندان‌ها و اقدامت تامینی و تربیتی استان با تشکر از دستگاه قضایی استان و در راس آن عتباتی ریاست کل دادگستری گفت: از زمان حضور عتباتی در سمت ریاست دادگستری استان، ۱۹۴ بازدید در زندان‌های استان اتفاق افتاده است و ۴۴۹ نفر از مددجویان در این ایام آزاد شدند.

در ادامه جلسه هر یک از حاضرین به بیان نکته نظراتی فراخور جلسه پرداخته و در پایان مصوباتی به تصویب رسید.

انتهای پیام/