وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی‌ها / هر شهروند تبریزی روزانه ۱۴۶ بطری ۱٫۵ لیتری آب مصرف می‌کند
وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی‌ها / هر شهروند تبریزی روزانه ۱۴۶ بطری ۱٫۵ لیتری آب مصرف می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سرانه مصرف آب در ایران فقط از چهار کشور کمتر و از سایر کشورهای جهان بیشتر است. مصرف سرانه آب شرب لوله‌کشی در شهرهای ایران در حدود ۱۵۰ متر مکعب در سال است که از مصرف سرانه برخی کشورهای اروپایی پرآب مانند اتریش (۱۰۸ متر مکعب در سال) و بلژیک (۱۰۵ […]

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سرانه مصرف آب در ایران فقط از چهار کشور کمتر و از سایر کشورهای جهان بیشتر است.

مصرف سرانه آب شرب لوله‌کشی در شهرهای ایران در حدود ۱۵۰ متر مکعب در سال است که از مصرف سرانه برخی کشورهای اروپایی پرآب مانند اتریش (۱۰۸ متر مکعب در سال) و بلژیک (۱۰۵ متر مکعب در سال) بیشتر است.

براساس اعلام بانک جهانی، الگوی مصرف آب آشامیدنی برای یک نفر در سال یک متر مکعب و برای بهداشت در زندگی به ‌ازای هر نفر ۱۰۰ متر مکعب اعلام شده‌ است.

این در حالی‌ است که در ایران این رقم به‌دلیل استفاده نادرست از آب آشامیدنی برای شست‌وشوی خودرو، استحمام، آبیاری باغچه‌ها، لباس‌شویی و ظرف‌شویی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از الگوی جهانی آن است.

باوجود قرارگیری کشور در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان و کمبود ذاتی آب در کشور، در زمینه مصرف آب شرب، مصرف آب بسیار بالاتر از کشورهایی است که در مناطق مرطوب و معتدل قرار گرفته‌اند.

همچنین مقایسه سرانه مصرف خانگی ایران با دیگر کشورها نشان می‌دهد که سرانه مصرف آب ایران در جهان تنها از آمریکا، کویت، سوئد و استرالیا کمتر بوده و بسیار بالاتر از کشورهایی مانند مجارستان، انگلستان، قبرس، عربستان، آلمان، یونان، هلند، چین، تونس، بلژیک، مکزیک و مالزی است که در مناطق مرطوب و معتدل واقع شده‌اند.

نمودار اجزای مصرف آب خانگی در ایران نشان می‌دهد پنج لیتر از آب خانگی مصرفی صرف آشامیدن، ۱۰ لیتر پخت‌وپز، ۵۰ لیتر حمام و شست‌وشو، ۲۰ لیتر لباس‌شویی، ۱۵ لیتر ظرف‌شویی، ۳۰ لیتر مصارف بهداشتی، ۱۰ لیتر نظافت خانه، پنج لیتر کولر و تهویه مطبوع و پنج لیتر صرف مصارف متفرقه می‌شود.

آذربایجانی‌ها ۷۰ لیتر بیشتر از سرانه استاندارد در شبانه‌روز آب مصرف می‌کنند

مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، مصرف سرانه آب در استان برای هر نفر در شبانه‌روز را ۲۲۰ لیتر دانست و گفت: میانگین استاندارد مصرف سرانه ۱۵۰ لیتر بوده و آذربایجانی‌ها ۷۰ لیتر در شبانه‌روز بیشتر مصرف می‌کنند.

ایمانلو گفت: هر شهروند تبریزی روزانه ۱۴۶ بطری ۱.۵ لیتری آب مصرف می‌کند.

وی افزود: با توجه به افزایش دما و کاهش نزولات جوی در سال­‌های اخیر و بروز خشکسالی و محدودیت منابع آب شرب در مناطق مختلف کشور و به تبع آن در استان و روند افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان کلان‌شهر تبریز، احتمال بروز نوسانات مصرف و کمبود آب وجود دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به قیمت تمام شده و فروش آب توزیعی یادآور شد: به‌طور متــوسط هر متر مکعب آب شرب ۱۶ هزار ریال  برای مصرف‌کننده خانــگی به قیمت ۷۵۰۰ ریال عرضه می‌شود، این در حالی است که هر بطری ۱.۵ لیتری آب بسته‌بندی شده موجود در بازار حدودا به مبلغ ۳ هزار تومان است که مبلغ مابه‌التفاوت و رقم کسری از تسهیلات و نوسازی اصلاح تامین می‌شود.

ایمانلو گفت: از تمام شهروندان تقاضا می‌شود با رعایت الگوی مصرف آب و مصرف بهینه آن، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی را در مسیر گذر از بحران آب و خدمات‌رسانی مطلوب یاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: بهینه‌سازی و تغییر الگوی مصرف در بخش آب شرب استان همواره مورد تاکید بوده است و این شرکت خود را ملزم به اتخاذ تمهیدات و برنامه‌ریزی برای استفاده درست آب شرب توسط مشترکان کرده است.

ایمانلو در ادامه به صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف تاکید کرد و از شهروندان درخواست کرد توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی دچار مشکل نشوند.

ایمانلو تصریح کرد: در چند دهه اخیر افزایش روبه رشد جمعیت و به تبع آن گسترش شهرنشینی، رشد و توسعه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی منجر به افزایش تقاضا برای مصرف در تمام زمینه‌ها شده است، در این میان آب به عنوان مهم‌ترین ماده در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به نحوه استحصال و سختی‌های فراروی در تامین و توزیع آب برای شهروندان متذکر شد: هم اینک ۶۰ درصدآب مورد نیاز کلان‌شهر تبریز و تعدادی از شهرهای واقع در مسیر به صورت فرا استانی از طریق انتقال آب از زرینه رود و با صرف هزینه و انرژی زیاد تامین می‌شود علاوه بر این آب شهر تبریز از چاه‌های دامنه‌های کوه سهند همچنین از سد نهند تامین می‌شود، از این‌رو لازم است مشترکان و همشهریان عزیز نهایت دقت و صرفه‌جویی را در استفاده صحیح از آب مدنظر داشته باشند.

 در تبریز۵۷۰۰ لیتر آب در ثانیه مصرف می‌شود

ایمانلو با بیان اینکه متوسط نیاز فعلی آب شرب کلان‌شهر تبریز ۵ هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه است (۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال)، تصریح کرد: آب شهر تبریز از سه محور زرینه رود، سد نهند و چاه‌های آب تامین می‌شود.

وی افزود: در صورت صرفه‌جویی تنها ۱۰ درصدی شهروندان در مصرف آب حدود ۵۷۰ لیتر در ثانیه آب صرفه جوی می‌شود که معادل آب ۲۵ تا ۳۰ چاه می‌شود.

چالش‌ها و مشکلات اولویت‌دار کلان‌شهر تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، متذکر شد: با توجه به نیاز سالانه کلان‌شهر تبریز باید ظرفیتی در حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه ایجاد کرد و برای این منظور ۳۰ حلقه چاه با هزینه ۹۰ میلیارد تومان ( ۲۰ چاه در تبریز و ۱۰ چاه در مسیر زرینه‌رود ) در حال حفاری بوده که با اتمام این چاه‌ها ۷۰۰ لیتر در ثانیه به شبکه اضافه می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: ترمیم ۷ کیلومتر از خط انتقال آب از سد نهند در حال احداث بوده که با اتمام این پروژه ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به شبکه آب اضافه می‌شود.

ایمانلو متذکر شد: با تمهیدات ایجاد شده در صورت قطع نشدن برق چاه‌های آب و پمپاژ از خط انتقال آب از زرینه‌رود و با همکاری و همراهی مردم در صرفه‌جویی آب می‌توانیم امسال از پیک مصرف آب بدون مشکل عبور کنیم.

وی گفت: با توجه به افزایش دما و کاهش نزولات جوی در سال­‌های اخیر و بروز خشکسالی و محدودیت منابع آب شرب در مناطق مختلف کشور و به تبع آن در استان و روند افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان کلان‌شهر تبریز، احتمال بروز نوسانات مصرف و کمبود آب وجود دارد.

گزارش فارس حاکی است، وقتی به نقشه جهان نگاه می‌کنید با دیدن مناطق آبی‌رنگ که دوسوم زمین را فراگرفته‌اند، احتمالاً فکرش را هم نمی‌کنید که شاید زمانی برسد که هیچ کاری در جهان مثل آب خوردن دشوار و طاقت فرسا نباشد.

اگر همیشه برای جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها پای نفت در میان بود در چند سال آینده آب مسئله‌ای خواهد بود که شاید شدیدترین درگیری‌ها در دنیا را رقم بزند. القاعده، حملات تروریستی، نبردهای فرقه‌ای و ناآرامی‌های خیابانی را فراموش کنید؛ این دهه زمان دشوار جنگ آب‌ است. سازمان ملل متحد گزارش داده که وضع مصرف آب در جهان اگر همینطور پیش برود تا سال ۲۰۲۵، ۱.۸ میلیون نفر از مردم جهان در کشورها یا مناطقی زندگی می‌کنند که با بحران مطلق کمبود آب مواجه هستند.

با توجه به کاهش شدید آب در دجله و فرات، ایران، ترکیه، عراق، اردن پیش‌بینی شده که کشورهای مختلف جهان مانند آمریکا طی ۱۰ سال آینده با مشکلات آب دست و پنجه نرم می‌کنند که تنش‌ها در مناطق مختلف دنیا را بیشتر می‌کند و علاوه بر درگیری کاهش همکاری کشورها با یکدیگر را رقم می‌زند. با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته هنوز هیچ نظام و سازمان جدی‌ای برای تنظیم مصرف منابع آبی در میان کشورها وجود ندارد و برخی حتی با پیش‌بینی جنگ میان کشورها پیشنهاد تشکیل نیروهای کلاه سبز(معادل نیروهای حافظ صلح کلاه آبی سازمان ملل) را داده‌اند.

کاهش آب می‌تواند علاوه بر این با کاهش تولید غذا و انرژی، مناطق و دولت‌های مختلف را دچار مشکلات کند. جنگ آب یک موضوع تخیلی برای آینده دور نیست؛ از همین حالا نشانه‌های تنش‌ها و اختلاف‌ها درباره این مسئله به خوبی دیده می‌شود.

انتهای پیام‌/۶۰۰۰۲/س