واکنش پنتاگون به رونمایی ایران از موشک «خیبرشکن»
واکنش پنتاگون به رونمایی ایران از موشک «خیبرشکن»
رونمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موشک راهبردی دوربرد و نقطه‌زن «خیبرشکن»، واکنش سخنگوی وزارت دفاع آمریکا را به همراه داشت.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز گذشته (چهارشنبه) در کنفرانس خبری خود به رونمایی جمهوری اسلامی ایران از موشک راهبردی دوربرد و نقطه‌زن «خیبرشکن» سپاه واکنش نشان داد.

بنا بر گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع آمریکا، کربی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص موشک خیبرشکن گفت: «من اعلامیه ایران مبنی بر داشتن یک برنامه موشک بالستیک جدید را ندیدم بنابراین چیز خاصی برای گفتن در خصوص آن ندارم. با اینحال، ما به طور مستمر شاهد بهبود برنامه موشک‌های بالستیک ایران بوده‌ایم و ما به شدت از تهدیدات منطقه‌ای که برنامه موشک‌های بالستیک ایجاد می‌کند آگاه هستیم».

وی سپس با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه برنامه موشکی گفت: « به همین دلیل است که ما با متحدان و شرکای خود در منطقه بسیار سخت همکاری می‌کنیم تا بتوانیم با این نوع تهدیدات مقابله کنیم».

سخنگوی پنتاگون که به نوعی خود را از خبر رونمایی موشک خیبرشکن ایران بی‌اطلاع دانست در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص برد بسیار زیاد این موشک بالستیک که قادر به هدف قرار دادن فلسطین اشغالی است، گفت: «دوباره می‌گویم، من نمی‌توانم درباره این اعلامیه صحبت کنم، من چیزی ندیدم بنابراین ترجیح می دهم درباره موشکی که آن‌ها ادعا می‌کنند، دارند، اظهارنظر نکنم. چیز خاصی درباره آن ندارم. بچه‌ها شما همیشه در فضای خبری در خصوص مسائلی که بیرون می‌آید، از من جلوتر هستید».

وی با اینحال اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران را ادامه داد و گفت: «آن‌ها (ایران) در حال ثبات‌زدایی در منطقه‌ هستند. آن‌ها از گروههای تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کنند و در حمل و نقل دریایی اخلال ایجاد می‌کنند».

این مقام دفاعی آمریکا سپس تصریح کرد: «آن‌ها در حال پیشبرد یک برنامه موشک بالستیک هستند که برای اهداف تهاجمی طراحی شده است تا صدمات و آسیب‌های بالقوه مهلکی را به سایر کشورها، مردمان دیگر و متحدان و شرکای ما وارد کند. ما به این موضوع به عنوان یک مسئله پیام‌رسانی نگاه نمی‌کنیم. ما به آن به عنوان یک تهدید مشروع امنیت ملی در منطقه برای مردم، تأسیسات و متحدان و شرکای خود نگاه می‌کنیم».

روز گذشته (چهارشنبه)، همزمان با گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه برپایی جشن ملی ۱۴۰۰ در ۲۲ بهمن ماه، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، ضمن بازدید از یکی از پایگاه های موشکی زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه، از موشک دوربرد و نقطه‌زن «خیبر شکن» بعنوان جدیدترین دستاورد راهبردی این نیرو رونمایی کردند.

موشک راهبردی خیبرشکن، از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. این موشک دارای سوخت جامد است  و در فاز فرود، دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی بوده و طراحی بهینه آن باعث شده است تا وزن آن نسبت به نمونه های مشابه یک‌سوم کاهش یافته و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل  پیدا کند. چابکی و سرعت فوق العاده در  اصابت به اهداف در برد و شعاع ۱۴۵۰ کیلومتری، از دیگر توانمندی‌های این موشک است.