هزاران پمپ و توربین توسط تولیدکنندگان تبریز در بازار داریم و لازم است
هزاران پمپ و توربین توسط تولیدکنندگان تبریز در بازار داریم و لازم است

وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به ۵ میلیون تن در سال خبر داد و گفت: این در حالی است که ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز ۴۰۰ هزار تن است.  بیژن زنگنه ظهر امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه چند کانون تمدنی در ایران داریم که یکی تبریز است و این […]

وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به ۵ میلیون تن در سال خبر داد و گفت: این در حالی است که ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز ۴۰۰ هزار تن است.

 بیژن زنگنه ظهر امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه چند کانون تمدنی در ایران داریم که یکی تبریز است و این شهر برای آینده هم تمدن‌ساز خواهد بود؛ اظهار داشت: آذربایجان برای توسعه ایران باید یک نقش تمدن‌سازی ایفا کند که در واقعیت هم چنین می‌کند.

وی افزود: ما از خدا می‌خواهیم تجار آذربایجانی و تبریز در کسب و کار نفت حضور یابند و ظرف یک ماه آینده جلسه‌ای با حضور فعالان صنعتی آذربایجان ‌شرقی برگزار کنیم تا این عزیزان در تولید ۱۰ قلم کالایی که در صنعت نفت در ایران ساخته و قدرتی در بحث نفت و تجهیزات نفتی محسوب می‌شود، حضور داشته باشند.

وزیر نفت با بیان اینکه اینکه صنعتگران استان  گفتند، ما تحریم‌ها را با پوست و استخوان و مغز احساس کردیم حرفی به حق است، اضافه کرد: ما می‌خواهیم با برندهای معتبر کار کنیم و در گذشته شاهد بودیم هر چه تبریز تولید کرده صادراتی بوده و فقط نمی‌خواهیم برای کشور تولید کنید بلکه نیاز منطقه را نیز می‌توانید برآورده سازید.

وی خاطرنشان کرد: هزاران پمپ و توربین توسط تولیدکنندگان تبریز در بازار داریم و لازم است صنایع پایین دستی پتروشیمی هم به جد دنبال شود؛ ما تولیدات پتروشیمی تبریز را به صنعتگران عرضه می‌کنیم و آماده هستیم همه موانع را برای حضور فعالانه‌تر این صنعتگران رفع کنیم.

زنگنه تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در صنایع مربوط به نفت و پتروشیمی جنسی که به داخل عرضه می‌شود همانند یک کالای صادراتی نگریسته و از مالیات معاف شوند.

وی با بیان اینکه در تامین گاز شهرک‌های صنعتی مشکلی نداریم؛ افزود: روزی که قبول مسؤولیت کردم سال‌ها در تولید گاز مشکل داشتیم و در سال ۹۲، حدود ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع سوزاندیم ولی امروز ۵۰ درصد به تولید گاز اضافه شده و ۷۲۰ میلیون لیتر گاز تولید می‌کنیم.

این مسؤول یادآور شد: برای صنایع خرد هیچ محدودیتی نداریم و آماده تامین گاز و خوراک پتروشیمی این صنایع هستیم و ضمانت های لازم را هم ارائه می‌دهیم تا سرمایه‌گذاران با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر نفت در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: ما در یک فضایی را برجام عملیاتی کردیم که میزان فروش نفت تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بود و هم اکنون این رقم را به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در آذرماه رسانده‌ایم.

زنگنه با بیان اینکه در سه سال گذشته ۱۱ فاز پارس جنوبی به افتتاح رسیده است؛ یعنی در نهایت به ۲۱ فاز می‌رسیم و با قطر مساوی می شویم؛ ادامه داد: در یک سال چند میلیارد دلار فاینانس اجرا کردیم بدون اینکه دچار گیر و گرفتاری‌های سابق شویم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان داشت: ما تولید گاز بالایی داریم ولی پرمصرف‌ترین جماعت دنیا در مصرف سوخت هستیم؛ بر این اساس نخبگان جامعه مردم را باید به مصرف صرفه جویانه دعوت کنند تا صنعت کشور تلف نشود.

زنگنه در عین حال متذکر شد: ۳۰۰ میلیون متر مکعب تفاوت پیک مصرف زمستان و تابستان ما است که اگر این فاصله را کاهش دهیم بسیار برای کشور به صرفه خواهد بود.

وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به ۵ میلیون تن در سال خبر داد و گفت: این در حالی است که ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز ۴۰۰ هزار تن است.

منبع: خبرگزاری فارس