نگاهی به انتخابات هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی؛ از پیروزی لرزان اولین دوره تا برتری قاطع آخرین دوره
نگاهی به انتخابات هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی؛ از پیروزی لرزان اولین دوره تا برتری قاطع آخرین دوره

[ad_1] یک روز دیگر تکلیف انتخابات هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی مشخص خواهد شد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی فردا در تالار خاقانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد. رقابتی برای کسب صندلی ریاست هیات فوتبال استان، جواد ششگلانی در یک طرف و یاسر نجف‌زاده و سعید قربان‌زاده […]

[ad_1]


یک روز دیگر تکلیف انتخابات هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی مشخص خواهد شد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی فردا در تالار خاقانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

رقابتی برای کسب صندلی ریاست هیات فوتبال استان، جواد ششگلانی در یک طرف و یاسر نجف‌زاده و سعید قربان‌زاده در طرفی دیگر به نظر می‌رسد ششگلانی برای پیروزی ششم انتخاباتی خود کار سختی در پیش رو نداشته باشد. نگاهی به دوره‌۱های گذشته نشان می‌دهد که ششگلانی حریفان سرسختی‌تری هم داشته و موفق شده در حضور آنها آرای لازم را کسب کند.

حالا باید منتظر ماند و دید ششگلانی رئیس هیات فوتبال استان در مصاف با دو حریف دیگرش موفق به حفظ سمت خود خواهد شد؟

خبرگزاری فارس در تبریز در گزارشی به نحوه انتخابات دوره‌های گذشته و حواشی این انتخابات پرداخته است.

پرهیزکار نخستین رئیس  هیات فوتبال استان

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مرحوم بیوک پرهیزکار که بازنشسته راه‌آهن بوده و خود سابقه فوتبالی مانند مربیگری تیم منتخب تبریز را داشت به عنوان رئیس هیات فوتبال منصوب شد.

دو سال بعد دکتر اصغر شهابی رئیس هیات فوتبال استان شد اما عمر مدت ریاست شهابی فراتر از یک سال بیشتر نشد.

وی بعدها رئیس هیات وزنه‌برداری آذربایجان‌شرقی، نایب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشور شده و هنگام درگذشتش رئیس کمیته پزشکی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا بود.

طاهر ماهوتچی، جهانگیر قنبرزاده، یوسف عظیمی، رحیم صارمی، سهند بیرق، غلامحسین فخاری دو دوره، فراهنگ‌پور، جمشید نظمی و ششگلانی رؤسای هیات فوتبال استان بودند.

همچنین گهرخانی، بیوک فرج‌الهی و فرهاد صادقت نیز برای مدتی سرپرست هیات فوتبال استان تعیین شده بودند.

در بین رؤسای پیشین بیوک پرهیزکار، اصغر شهابی، یوسف عظیمی، غلامحسین فخار و اکبر گهرخانی‌ دارفانی را وداع گفته و در قید حیات نیستند.

انتخابات به جای انتصابات

تعیین رئیس هیات فوتبال استان تا سال ۱۳۷۷ به صورت انتصابی و از سوی مدیرکل تربیت بدنی استان بوده و از این سال رؤسای هیات فوتبال با رأی مجمع انتخاب شدند.

لازم به ذکر است، سال ۷۳ جمشید نظمی به عنوان رئیس هیأت فوتبال استان منصوب شد، وی یک سال بعد به دلیل ماموریت از این سمت استعفا داده و دبیر وقت هیات فوتبال استان، جواد ششگلانی به عنوان آخرین رئیس انتصابی منصوب شد.

در سال ۷۷ نخستین دوره انتخابات هیات فوتبال استان برگزار شد و کاندیداهای اصلی جواد ششگلانی و بیژن ذوالفقارنسب بودند.

ذوالفقارنسب با وجود اینکه چهره بومی نبود اما به دلیل حضور به عنوان مربی تیم شهرداری تبریز در انتخابات ثبت نام کرده بود.

در نهایت ششگلانی با هشت رأی در مقابل هفت رأی ذوالفقارنسب به عنوان نخستین رئیس انتخاب شده از سوی مجمع هیات فوتبال استان معرفی شد.

دومین انتخابات هیات فوتبال استان در سال ۸۲ برگزار شد که جواد ششگلانی به همراه غلامحسین فخاری دو کاندیدای این انتخابات بودند.

دو ساعت مانده به آغاز انتخابات فخار به نشانه اعتراض به عملکرد خدابخش مدیر تربیت بدنی وقت از کاندیداتوری استعفا داد.

از ۱۸ رأی مأخوذه ۱۱ رأی به ششگلانی تنها کاندیدا این انتخابات داده شده و هفت رأی نیز سفید بود.

سومین دوره انتخابات قرار بود در سال ۸۶ برگزار شود اما اختلافات شهلایی مدیرکل تریت بدنی با هیأت فوتبال استان موجب تأخیر دو ساله در برگزاری مجمع می‌شود.

دکتر شهلایی مدیرکل تربیت بدنی آذربایجان‌شرقی زمانی که می‌خواست به جای ششگلانی سرپرست برای هیات فوتبال استان معرفی کند، خود برکنار شد.

سومین مجمع انتخابات هیات فوتبال استان در مرداد سال ۸۸ با حضور هفت کاندیدا به نام‌های شهرام دبیری، جواد ششگلانی، عظیم خطیبی، مرسل قره‌باغی، جعفر محمدزاده، جمشید نظمی و حسین جانفشان آغاز شد.

پیش از آغاز انتخابات جانشفان و قره‌باغی به سود دیگر کاندیداها انصراف خود را اعلام کرده تا در نهایت انتخابات با حضور پنج کاندیدا برگزار شد.

در پایان ششگلانی با ۱۱ رأی در مقابل شهرام دبیری با چهار رأی، جمشید نظمی با سه رأی، عظیم خطیبی با یک رأی و جعفر محمدزاده بدون رأی، به عنوان رئیس هیأت فوتبال استان انتخاب شد.

رقابت نزدیک ششگلانی و دبیری

 در سال ۹۲ شهرام دبیری و جواد ششگلانی دو کاندیدای تصدی ریاست هیأت فوتبال استان آذربایجان‌شرقی بودند که از ۴۱ رأی مأخوذه، ششگلانی با ۲۵ رأی به عنوان رئیس هیأت فوتبال استان انتخاب شد.

شهرام دبیری نیز ۱۵ رأی به‌دست آورد و یک رأی نیز به‌صورت سفید اعلام شد.

برتری قاطع ششگلانی برابر جعفری

در سال ۹۶ در مجمع عادی انتخابات هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی با حضور تاج رئیس فدراسیون فوتبال کشور و جمشید نظمی مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، روسای هیات‌های فوتبال شهرستان‌های استان، نمایندگان باشگاه‌های تبریز در تالار خاقانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

کریم ماهوتچی پیش از آغاز رای‌گیری استعفای خود به هیأت رئیسه مجمع انتخابات هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی تقدیم کرد‌.

بعد از رای‌گیری بین ۳۹ اعضای واجد شرایط مجمع برای رای‌گیری، جواد ششگلانی با   ۳۸ رای به مدت ۴ سال دیگر به عنوان ریاست انتخابات هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی انتخاب شد.

محمدحسین جعفری  یک رای را کسب نمود و محمد قائمی هم بدون رای بود.

انتهای پیام/۶۰۰۱۷/س


[ad_2]