نقش برجسته کنگره عروق ریوی در شناساندن بیماری در سطح کشور/ از کار افتادگی نتیجه عدم درمان بیماری پرفشاری عروق ریوی
نقش برجسته کنگره عروق ریوی در شناساندن بیماری در سطح کشور/ از کار افتادگی نتیجه عدم درمان بیماری پرفشاری عروق ریوی
رئیس انجمن ریه ایران با اشاره به برگزاری سومین کنگره بین المللی عروق ریوی در تبریز گفت: در چند سال اخیر در کشور ما پیشرفت های بسیار زیادی در جریان تشخیص و درمان بیماری های عروق ریوی انجام شده است و برگزاری این کنفرانس بین المللی موجب آشنایی هر چه بیشتر پزشکان متخصص و فوق تخصص ریه با این بیماری را فراهم کرده است.

به گزارش قلم پرس، دکتر داود عطاران در حاشیه سومین کنگره بین المللی بیماریهای عروق ریوی در تبریز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به عومل زمینه ساز این بیماری اظهار داشت: بیماری های مختلفی از جمله بیماری های مزمن انسدادی ریه، بیماری های قلبی، آمبولی های مزمن ریه، بیماری های مادرزادی، بیماری های ارثی قلبی میتوانند منجر به پرفشاری شریان ریه می شوند.
وی تاکید کرد: اگر این بیماری تشخیص و درمان نشوند از کار افتاده خواهند شد و با کوچکترین فعالیت دچار تنگی نفس شدید می شوند.
وی گفت: برگزاری این کنگره به صورت دو سالانه موجب شده تعداد زیادی از بیمارانی که ناشناخته بودند شناسایی و تحت درمان قرار گیرند و علائم آنها تا حد زیادی کنترل شده است.
دکتر عطاران با بیان اینکه علل متعدی میتواند باعث پرفشاری جریان ریوی شوند، گفت: از شایع ترین موارد میتوان به بیماری های مزمن انسدادی ریه که براثر مصرف سیگار ایجاد می شود، بیماری های قلبی از جمله بیماری های دریچه ای قلبی، ارثی قلبی، اختلالات اناتومیک در قلب که تشخیص نشده، آمبولی های ریوی و برخی از بیماری های رماتیسمی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه این داروهای اصلی درمان بیماری پرفشاری عروق ریوی بسیار گران قیمت بوده و بسیاری از داروها نیازمند تزریق زیر جلدی است، افزود: متاسفانه به دلیل تکنولوژی بالا و هزینه های بالا داروهای اصلی درمان این بیماری را نتوانسته ایم وارد کشور کنیم ولی امیدواریم با کمک وزارت بهداشت وارد شوند.
وی در زمینه داروهای مورد نیاز این بیماری تفاوت زیادی با دنیا داریم و عقب ماندگی ما زیاد است ولی در چند سال اخیر پیشرفت هایی حاصل شده برخی از داروها اگرچه داروهای نسبتا گرانی هستند، وارد شده ولی داروهای اصلی که منجر به طول عمر بیماران می شود به دلیل عوامل زیادی هنوز وارد کشور نشده اند.
وی ادامه داد: شیوع پرفشاری عروق ریوی دقیقا مشخص نیست ولی عوارض بسیار زیادی برای بیماران دارد و در صورت عدم درمان میتواند منجر به از کار افتادگی فرد شود.
گفتنی است سومین کنگره بین المللی بیماریهای عروق ریوی ششم و هفتم تیرماه در محل همایش های هتل پارس تبریز در حال برگزاری است.