نباید خزر را به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار کنیم
نباید خزر را به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار کنیم

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه پروژه‌های انتقال آب از دریا در کشورهای توسعه یافته منسوخ است، گفت: نباید اجازه داد خزر نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار کنیم. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، عباس پاپی زاده پالنگان با اشاره به حاشیه‎های ایجاد شده در خصوص طرح‌های انتقال آب در کشور […]

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه پروژه‌های انتقال آب از دریا در کشورهای توسعه یافته منسوخ است، گفت: نباید اجازه داد خزر نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار کنیم.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، عباس پاپی زاده پالنگان با اشاره به حاشیه‎های ایجاد شده در خصوص طرح‌های انتقال آب در کشور به ویژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی کشور، اظهار کرد: به طور کلی هر گونه توسعه در دنیا بر مبنای حداقل تغییر در طبیعت انجام می‌گیرد به نحوی که این روش توسعه‌ای، پایدار با حفظ منابع موجود باشد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقال آب یکی از روش‌‎های قدیمی و منسوخی است که در کشورهای توسعه یافته به طور کامل کنار گذاشته شده است، افزود: اما در کشورهای در حال توسعه این روش انجام می‎گیرد و آسیب‌‎های متعددی را نیز به محیط زیست وارد کرده است.

دست‌کاری در طبیعت، تبعات دارد

وی با یادآوری اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه ناشی از همین سد سازی‌ها است، گفت: همچنین خشک شدن دریاچه هامون، دشت خوزستان و سایر دست کاری‎ها در طبیعت، همواره به محیط زیست آسیب وارد کرده است و این انتقال آب قطعا باید به صورت مشروط باشد.

پاپی زاده با تأکید بر اینکه قطعا انتقال آب باید از دریاهای آزاد صورت گیرد نه دریاچه‌ها، افزود: قطعا انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی کشور، شرایط اکولوژیک استان‌های همجوار دریای خزر را تغییر می‎دهد و زیست بوم دریای خزر برای آبزیان را سخت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: ورودی و خروجی دریاچه خزر باید مشخص باشد و اگر یک خروجی به دریای خزر افزوده شود، قطعا باید ورودی آن نیز مشخص باشد؛ ضمن اینکه به این دلیل که خزر فقط متعلق به ایران نیست ممکن است این اقدام تبعات بین المللی هم داشته باشد.

هزینه هر متر مکعب آب انتقالی از خزر چقدر محاسبه می‌شود؟

وی یادآور شد: از سوی دیگر مشخص نیست با توجه به هزینه بر بودن این پروژه، هزینه هر متر مکعب آب انتقالی به فلات مرکزی چقدر تمام می‌‎شود و آیا این پروژه به صرفه است یا خیر؟

پاپی زاده تصریح کرد: این آب برای کشاورزی و رونق اقتصادی قرار است به سمنان منتقل شود که علاوه بر هزینه‌های اجرای پروژه باید هزینه‌‎هایی حفظ کشاورزی در این منطقه نیز به دولت تحمیل شود که این مسئله هم مزید بر علت است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نباید فردی که در رأس امور مدیریتی کشور قرار دارد، منطقه‌ای و استانی فکر کند و رئیس جمهور باید به فکر منافع ملی باشد نه استان و شهر محل تولد خود؛ همچنین اگر قرار است پروژه انتقال آبی کلید بخورد، باید این آب از خلیج فارس به فلات مرکزی منتقل شود نه از دریای خزر./