نباید اجازه دهیم موضوع دریاچه ارومیه فراموش شود/ انتظار می رود اعتبارات مربوط به احیای دریاچه ارومیه تخصیص یابد
نباید اجازه دهیم موضوع دریاچه ارومیه فراموش شود/ انتظار می رود اعتبارات مربوط به احیای دریاچه ارومیه تخصیص یابد
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت : با کاهش مصرف آب می‌توان حجم قابل توجهی از آن را به سمت دریاچه ارومیه روانه کرد.

به گزارش قلم پرس، جواد رحمتی در نشست شورای فرهنگی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود باید تجدید نظری در خصوص حوزه و نحوه فعالیت ستاد احیا دریاچه ارومیه انجام شود، اظهار داشت: بهبود نسبی وضعیت دریاچه نباید موجب آن شود که فکر کنیم حال دریاچه خوب شده و موضوع دریاچه کمتر شود.

وی افزود: اینکه برخی ها می گویند تنها بارش ها در بهبود وضعیت دریاچه موثر بوده باید گفت؛ اینگونه نیست و قطعا اقدامات انجام شده از سوی دولت در این زمینه تاثیر بسزایی داشته، چرا که در گذشته شاهد بودیم با وجود بارش های بالای ۴۲۰ میلی متر دریاچه ارومیه همچنان با کاهش تراز روبه رو بوده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اقدامات سازه ای و غیر سازه ای در احیای دریاچه کمک کرده، همه این موضوعات ما را به این باور رساند که اگر نسبت به مسایل زیست محیطی توجه داشته باشیم و با اقدامات علمی و فنی تلاش کنیم به نتیجه مناسبی خواهیم رسید.

وی با اشاره به فعالیت های اداره کل منابع طبیعی استان در کاشت نهال و بوته در حاشیه دریاچه ارومیه، گفت: فعالیت های انجام شده توسط اداره کل منابع طبیعی بسیار ارزشمند بوده و تلاش بر برگرداندن محیط زیست به فعالیت های ذاتی خود در پاسخگو بودن به تغییرات زیست محیطی بسیار اهمیت داشت.

رحمتی با تاکید بر جلب مشارکت های مردمی بیان کرد: یکی از مهمترین مسائل آگاه سازی مردم به مخاطرات و دامن زدن به مشارکت های مردمی بوده، چرا که بدون حضور مردم اقدامات انجام شده ابتر خواهد ماند.

وی ادامه داد: تلاش ما در احیای دریاچه، اجازه رسیدن آب به دریاچه بوده است که در این راه روش های مختلفی از جمله بحث انتقال آب از حوزه های دیگر به دریاچه و رهاسازی از پشت سد ها و لایروبی مسیل ها و از همه مهمتر انتقال آب زاب است که تاثیر گذار خواهد بود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: در سنوات گذشته اعتبارات تامین شده از طریق ماده ۱۰ و ۱۲ بود اما سیلی که در ابتدای سال اتفاق افتاد موجب شد اعتباراتی که بصورت گلوبال در سطح کشور توزیع می شد به سمت جبران خسارت ها هدایت شود و در نتیجه موضوع دریاچه ارومیه کم رنگ شد و تاثیرات آن را در اعتبارات شاهد هستیم، نباید اجازه بدهیم ابن موضوع فراموش شود.

وی با اشاره به ضعیت مالی دولت، گفت: مساله دریاچه ارومیه با توجه به تاثیرات زیست محیطی بسیار خطرناکی که در صورت بحرانی شدن دریاچه گریبان چندین استان را خواهد گرفت، ار اولویت بسیار بالایی برخوردار بوده ، انتظار می رود  با در نظر گرفتن شرایط کشور در این خصوص نیز اعتبارات ملی تخصیص یابد مخصوصا در خصوص پروژه های نیمه تمامی که شروع شده از جمله تصفیه خانه فاضلاب تبریز که امیدواریم در شش ماهه سال آینده بخش مایه آن را به بهره برداری برسانیم.

رحمتی با اشاره به عدم فعالیت کمیته های شورای فرهنگی اجتماعی ستاد احیا دریاچه ارومیه، گفت: کمیته ها کمرنگ تر شده اند و باید فعال شده و خوراک جلسات را ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: توان علمی کافی در استان برای مواجه با این موضوع وجود دارد، باید خودمان در استان برای این موضوع چاره اندیشی کنیم، حاضریم از اعتبارات استان به این موضوع کمک کنیم، اما باید از اقدامات کلیشه ای همچون تولید مقالات و برگزاری همایش ها دوری کنیم، باید به سمت اقدامات کاربردی حرکت کنیم.

 

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر