نامزدهای ریاست جمهوری از سطحی‌نگری در حوزه بانوان دوری کنند
نامزدهای ریاست جمهوری از سطحی‌نگری در حوزه بانوان دوری کنند

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا طی بیانیه‌ای که در پایان همایش انتخاباتی خود منتشر کرد اعلام کرد: از نامزدهای ریاست جمهوری می‌خواهیم در حوزه بانوان از سطحی نگری دوری کرده، کمی عمیق‌تر و تخصصی‌تر به نیازسنجی مسائل بانوان بپردازند و با سر دادن شعارهایی که نیازهای دست چندم بانوان را […]

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا طی بیانیه‌ای که در پایان همایش انتخاباتی خود منتشر کرد اعلام کرد: از نامزدهای ریاست جمهوری می‌خواهیم در حوزه بانوان از سطحی نگری دوری کرده، کمی عمیق‌تر و تخصصی‌تر به نیازسنجی مسائل بانوان بپردازند و با سر دادن شعارهایی که نیازهای دست چندم بانوان را نیز برآورده نمی‌کند، همانند حق دوچرخه سواری، حضور در ورزشگاه، حجاب اختیاری و رقابت کاندیدها برسر کثرت تعداد صندلی های وزارت و معاونت ویژه بانوان ، تمرکز بانوان فرهیخته کشور را از مطالبات اهم خودشان منحرف نکنند.

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

«اَنّی لا اُضیعُ عملَ عاملٍ منکم مِن ذکرٍ او اُنثی بعضُکم من بعض».

من کار هیچ کارگزاری را از شما چه مرد و چه زن بی مزد نمی­گذارم.

از مبانی دین اسلام این نکته قابل برداشت است که زن و حفظ کرامت او، نقش به سزایی در رشد و نمو یک جامعه و آینده نسل­های بعدی آن دارد؛ چرا که، با توجه به نقش­های فراوان زن، شخصیت، رفتار، فرهنگ و اندیشه او، بی‌­گمان در شکل‌گیری جامعه انسانی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

امروزه افراد بیشتری خود را در برابر مباحث مربوط به زن مسئول می­دانند اما این احساس مسئولیت دارای دو نگرش و زیربنای متفاوت است؛ عده­ ای به حق دغدغه­ مند و همواره فعال و راه گشای این حوزه هستند اما عده ­ای دیگر، به صورت فصلی و حتی پس از چندسال به یاد این مباحث می­افتند. این افراد حتی در آن بازه­ های زمانی نیز، صرفاً به صحبت­ های شعاری و عوام­ فریبانه اکتفا کرده و زن و مسائل او را در حد مقاصد سیاسی و جاه ­طلبی ­ها حقیر و بی­ ارزش می ­کنند.

لازم به تاکید است که تاریخ انقضای این نوع کنش گری­ ها، حداقل برای فضای نخبگانی جامعه سال هاست که گذشته و شعارهای ظاهری، دیگر اثری بر تخته سیاه حوزه زنان نمی­گذارد. مع الاسف، این روزها مجدداً به دلیل نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همانند برهه­ های مشابهی که قبلا شاهد بودیم، باز هم شاهد بازیگری برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه زنان و شنونده وعده ­های کذب، سطحی و سودجویانه هستیم که تَکرار وعده­های  هشت سال گذشته است.

از قضا این وعده‌­های بی ­اساس مانند هشت سال گذشته، نه تنها کمکی نخواهند کرد، بلکه ضربات جبران ناپذیری را نیز بر پیکره شخصیتی و ارزش والای زن وارد خواهند آورد؛ از این رو، بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) رسماً از اینگونه بازی­کردن‌ها با کلمات از جانب بعضی نامزدهای انتخاباتی اعلام برائت می­جوید و نکاتی را به آن­ها متذکر می­ شود:

۱. با توجه بیان صریح رهبر انقلاب (مدظله‌العالی)، در تمام وعده­ های خود صادق باشند و از سر دادن وعده­‌های نمایشی آن هم صرفاً جهت ایجاد هیجانات تصنعی انتخاباتی صرف نظر کنند چرا که اولاً رئیس جمهوری اسلامی ایران نباید دروغ بگوید! در ثانی، یقیناً این شعارها دیگر هیچ تاثیری در رای مردم نخواهد داشت و صرفاً مباحث انتخابات را جهت فرار از ارائه برنامه مدوّن برای آینده کشور از مسائل اساسی ­تر و عمیق­ تر منحرف می ­کند.

۲. از سطحی نگری دوری کرده، کمی عمیق‌تر و تخصصی­ تر به نیازسنجی مسائل بانوان بپردازند و با سر دادن شعارهایی که نیازهای دست چندم بانوان را نیز برآورده نمی‌کند، همانند حق دوچرخه سواری، حضور در ورزشگاه، حجاب اختیاری و رقابت کاندیدها برسر کثرت تعداد صندلی های وزارت و معاونت ویژه بانوان ، تمرکز بانوان فرهیخته کشور را از مطالبات اهم خودشان منحرف نکنند.

مطالباتی مانند حفظ و تبیین کرامت مادر و ارزش بانوی خانه دار، تبیین هویت اجتماعی بانوان و جایگاه صحیح آنها در مناصب اجرایی و امور اجتماعی براساس شایسته سالاری، رفع موانعِ ادامه اشتغال زنان به ویژه مادران، منع سوءاستفاده از بانوان در ویترین شهرها و فضای مجازی، ممنوعیت استفاده و نگاه ابزاری به زنان در مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی، رفع مشکلات زنان بی سرپرست و بد سرپرست، ایجاد فضای امن اخلاقی برای فعالیت در حوزه­ های هنر و سینما با توجه به کرامت و ارزش والای زن، حق تفریح سالم، اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان و کمک به ازدواج به موقع آنان، توجه به سیاست­های تحکیم خانواده، بررسی و رفع علت ­های معضلاتی از قبیل اعتیاد، خودکشی و اخیرا دگرکشی در خانواده­ ها، ممانعت از افزایش فرار دختران و زنان از خانه، افزایش سایر آسیب­ های اجتماعی مانند خشونت، روابط آزاد و ارتباطات نامشروع و… که باید برای این مسائل مهم، راهکار و برنامه دقیق اجرایی ارائه کنند.

۳. نظر به آنکه دین مبین اسلام به زن حقوقی می‌دهد که بر عهده‌ همسر او است اما این موضوع در جامعه ما ارزش گذاری دقیقی نشده و با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی سرپرست خانواده، این امکان از همسر او نیز گرفته شده، برنامه­ های مطرح شده نامزدها در حوزه پرداخت حقوق به زنان برای شغل ارزشمند خانه‌داری، باید همراه با در نظر گرفتن تمام ابعاد موضوع باشد و با بیان جزئیات آن، به مردم از جهت مطالعه دقیق فقهی و حقوقی این مسائل نیز اطمینان خاطر داده شود. همچنین به مبانی حقوق زنان که در  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موجود است، وفادار باشند، جامه عمل به آنها بپوشانند و هم در برنامه های خود و هم در فضای انتخابات، از مصادیق نامربوط بیزاری جویند.

۴. به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تنها حکومت شیعی جهان، با هر نوع نگاه ابزاری به زنان مقابله کرده و برای شناساندن حقوق آن­ها به تمام جامعه نه تنها به خود بانوان بکوشند، فرهنگ سازی کنند و بدانند که اسلام در مورد ترسیم چهره زن و نقش او در جامعه و خانواده، معتدل ترین راه را پیموده است؛ از همین رو، اسلام را الگوی کلام و رفتار خود قرار دهند تا جمهوری اسلامی ایران نماینده واقعی احقاق حقوق زنان در تمام جهان باشد.

در پایان امیدواریم این انتخابات نیز همانند دوره ­های گذشته، با حضور پرشور مردم مواجه شود و نامزدهای آن نیز در رفتار و وعده ­های انتخاباتی خود، حضرت امام (ره) و شهدای عزیز کشورمان، به ویژه سردار دلها «شهید قاسم سلیمانی» را گواه قرار دهند و از هیچ تلاش صوابی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات فروگذار نکنند.

انتهای پیام/