برگزاری مناظرات انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «اقتصاد»
برگزاری مناظرات انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «اقتصاد»
مناظرات انتخاباتی بین ۷ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «اقتصاد» برگزار شد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، مناظرات انتخاباتی بین ۷ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «اقتصاد» برگزار شد.

در مناظره امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، امیر حسین قاضی‌زاده نائب رئیس مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محسن مهرعلیزاده معاون تربیت بدنی رئیس دولت اصلاحات نظرات و برنامه‌‌های خود را مورد طرح و نقد یکدیگر قرار می‌دهند.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «اقتصاد» پاسخ می دهند. در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزد‌ها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع بندی داشته باشد.

** جمع‌بندی همتی؛ اگر می‌خواهید اقتصاد درست شود به من رأی دهید

– من فکر می کردم آقای زاکانی پوششی هستند ولی الان فهمیدم سوپر پوششی هستند و به هیچ وجه وقتم را صرف پاسخگویی به ایشان نمی‌کنم.

– افتخارم این است در شرایط سخت در کشور بانک مرکزی را اداره کردم و نگذاشتم ایران ونزوئلایی شود. و الان هم آمده ام رییس‌جمهور شوم تا اقتصاد ایران کره شمالی نشود.

– مردم؛ من هنوز پیروز انتخابات نیستم چون اکثر شما تا الان تصمیم دارید که الان رای ندهید. اما از شما دعوت می کنم لطفاً تجدید نظر کنید.

– برای تقویت جمهوریت نیاز داریم قدرت بی قدرت ها را نشان دهیم. ما برای احیای توسعه کشور، زمان نداریم ما ایرانیها دیگر حق و فرصت اشتباه کردن نداریم.

– جامعه ما در حال پیر شدن است. ۴ سال دیگر یکسری فرصت های طلایی دیگر در توسعه ایران از بین می رود. میلیون ها ایرانی می توانند از خط فقر بیرون بیایند اگر این ۴ سال از دست نرود.

– همسایه های ما در حال جلو افتادن از ما هستند. اگر امروز درست انتخابات نکنیم ۲۰ سال دیگر هنوز داریم قیر رایگان و ارز ۴۲۰۰ توزیع می کنیم.

– حتی از عراق و پاکستان هم عقب می افتیم. ما الان به همت شهید سلیمانی ها قدرت منطقه هستیم. باید اقتصاد اول منطقه ای باشیم ولی نیستیم.

– اگر امروز درست انتخاب کنیم الگوی اقتصادی منطقه خواهیم شد. در میان نامزدهایی که امروز روبروی شما نشستند من توانایی و دانش اینکار را دارم.

– اگر شما بخواهید بعد از چند سال جنگ تحمیلی جامعه ما یک نفسی می کشد. خیلی ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می دانند ولی می توانیم نتیجه صحنه را عوض کنیم.

– من از شما میخواهم خودتان رای بدهید و اگر اعتراض دارید با رای به من نشان دهید. در همین هفته هم تلاش کنید حداقل نظر ۱۰ نفر دیگر را هم تغییر دهید و با خودتان همراهش کنید.

– ما مردم می توانیم بازی و صحنه را عوض کنیم. ان شاالله ۲۸ خرداد همه با حضور چشمگیر خودمان در پای صندوق های رای جواب خوبی را به آنهایی که فکر می کنند جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضعیف شده است بدهید.

** جمع‌بندی رضایی؛ شرمنده زباله‌گردها، نان‌قرضی‌ها و کوله‌بران هستم

دولت جوانگرایی کنار رفته و «ما نمی‌توانیم» وارد ادبیات سیاسی – اداری کشور شد، اعتماد به نفس کشته شد، خودباوری و خلاقیت از بین رفت، لذا باید دولتی نو به وجود آید، دولتی که کارآمد و قوی باشد و پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشد و دوباره مردم و دولت در کنار هم قرار گیرند و یک دولت جوان انقلابی ان‌شاءالله درست خواهیم کرد.

– شعار «ما می‌توانیم» را مجدداً به عرصه اداره و مدیریت کشور بازمی‌گردانیم.

– برنامه‌های من شامل این موارد است؛ یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را برای ۴۰ میلیون نفر تضمین می‌کنم، شغل خانه‌داری که تربیت فرزند و بهداشت و سلامت خانگی است را برقرار می‌کنم، علاوه بر ساخت یک میلیون مسکنی که در مصوبه مجلس است یک میلیون مسکن را به صورت نوسازی شامل احیای بافت‌های فرسوده است را در دستور کار قرار می‌دهیم.

– ایجاد صندوق جبران ضرر مال‌باختگان بورس را در پیش خواهم گرفت و علاوه بر اینها از اصل ۱۲۷ قانون استفاده می‌کنم و ایالت‌های اقصتادی را طبق قانون اساسی ایجاد خواهم کرد.

– موضوع کشاورزی و کشاورزان مظلوم ما که امروز حتی در قیمت تضمینی گندم و نهاده‌های کشاورزی با مشکل مواجه هستند را کاری خواهم کرد که ۵ درصد بالاتر از قیمت‌های وارداتی خریداری خواهم کرد.

– بیمه کشاورزان را حل می‌کنم و دست دلالان و واسطه‌گران را در این زمینه قطع خواهم کرد و کشورم ایران را به هاب غذای منطقه ۵۰۰ میلیونی تبدیل خواهم کرد. فضای مجازی را با مدیریت در دسترس همگان قرار می‌دهم.

– من خودم را سرباز وطن می‌دانم و یکبار دیگر آبرویم را کف دست گذاشته‌ام و با جانفشانی، ایثار و فداکاری دهه اول انقلاب کاری خواهم کرد که جوانان کشور را به صحنه بیاورم و با کمک کارشناسان و پژوهشگران کشور نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و نظارت را در جامعه و در دولتم تقویت خواهم کرد و در این عرصه بزرگی که به وجود آمده من شرمنده اعتماد مردم هستم.

– من شرمنده صبر و تحمل مردم‌مان هستم و من شرمنده زباله‌گردها، نان‌قرضی‌ها و کوله‌بران هستم و هیچگاه فکر نمی‌کردم که وقتی خرمشهر آزاد شد و آوارگان به این شهر بازگشتند من باقی بمانم و وضع اسفبار جامعه را در پشت‌سر اقتدار ایران که تا ساحل مدیترانه برادرانم به عنوان مشاور و صلح‌ساز امنیت هستند و در پشت سر آنها مردمی صبور را ببینم که با انواع ناملایمات ما دولتمردانی که امروز آنها را بازیچه قرار داده‌ایم تحمل می‌کنند و من به جای همه دولتمردان کشور از محضر مردم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم خداوند متعال توفیقی به ما بدهد که گذشته‌ها را جبران کنیم.

** جمع‌بندی مهرعلیزاده؛ می‌خواهم دولت سوم اصلاحات را تشکیل دهم

-مردم ایران آمارهای اقتصادی و شاخص های سیاسی اجتماعی و حافظه تاریخی شما گواه این است که در این کشور تولید دولتی بر سر کار بود که توانست با حرکت آرام و منطقی و عقلایی و به دور از هیجانات و نوسانات شرایط کشور را به نحوی مناسب در جهت توسعه حرکت دهد. آن دولت، دولت اصلاحات سید محمد خاتمی بود.

-در آن دوران ما شاهد رشد اقتصادی ۵،۷ درصدد بودیم. تقویت و ارزش پول ملی کاهش تورم از ۵۰ درصد به تک رقمی توسعه نهادهای تاثیرگذار اجتماعی تنش‌زدایی گسترده با دنیا و روابط بین‌المللی موثر امیدآفرینی بین جوانان و دانشجویان و زنان بودیم.

– مردم عزیز ما ۱۶ سال است در مسیری قرار داریم که تعادل کشور برای تمرکز و حرکت ایران برای حل مشکلات از بین رفته است و مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته است.

– کوچکترین مسئله اجتماعی در کشور ظرفیت تبدیل به یک بحران بزرگ و پیدا نموده است و هنوز بعد از ۴۲ سال تلاش برق قطع می شود بحران کم آبی به وجود آمده و با تورم‌های افسار گسیخته و منابع کم معیشت بخشی از جامعه در خطر قرار گرفته است. چرا؟

– امروز مردم ناراضی هستند. مردم از مدیران ناراضی هستند یا ساختارها چرا مشکلات تمام نمی‌شود چرا نمی‌توانند تحصیل کرده های داخل و خارج مشکلات کشور را حل کند پاسخ ساده است چون به آنها اجازه داده نمی‌شود همین رویکرد در سیستم اجرایی کشور نیز حاکم شده است. چون جوانگرایی نشده و از متخصصین و دانش‌آموختگان در بدنه اجرایی کشور جدی گرفته نمی‌شود و همین سبب شده امروز کشور با بیش از ۵۰ بحران مواجه شود و برای حل مشکلات اجماع وجود ندارد و تلویزیون‌های مسئولین به جای گفتگو با امیدآفرینی محلی برای دعوا شده است.

– من برای اجماع سازی و اقناع‌سازی به جای اینکه آزادی مردم سلب شود، آمده‌ام.

– من از تشکیل دولت سوم اصلاحات یعنی دولت زندگی با شما سخن می گویم؛ زندگی در مقابل مرگ، جنگ فقر و تهدید و ناامیدی بنابراین بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنید زندگی بر حسب آنچه که شایسته آن هستیم یعنی زندگی برازنده ایرانی.

-من می خواهم با مدیریت منطقی برنامه محور و عملگرایانه بر اساس علم روز دنیا دولتی اقتصاد محور تولید گرا و کارآفرین با سیاست های رفاهی و مناسب در حوزه کار مسکن یارانه و در حمایت از جوانان ایجاد کنم.

** جمع‌بندی جلیلی؛ رئیس‌جمهور باید فرهنگ سیاسی غلطی که حاکم است را کنار بگذارد

– موضوعات اقتصادی مطرح شد اما موضوع اصلی این جلسه نقش رئیس‌جمهور و هنر رئیس‌جمور در اداره کشور است.

– سوال مهم این است که کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، چگونه این بحث‌ها را به نتیجه می‌رساند.

– اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر برنامه دارید، باید بگویید این برنام چه نتیجه‌ای خواهد داشت. باید از قبل مشخص کنید.

– هشت سال پیش در همینجا چیزهایی گفته شد؛ کدامش انجام شد؟ تحریم دو برابر و دلار چند برابر شد.

– وقتی درباره معدن سوال کردید و من گفتم که از طریق معدن، شغل ایجاد می‌کنیم، ما می‌توانیم دقیق بگوییم که در سال اول ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم در سال دوم ۱۲۶ هزار، در سال سوم این تعداد و در سال چهارم ۲۵۳ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. امّا اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهیم، در تلوبیون این‌ها را توضیح می‌دهیم و حاضر به مناظره درباره این نکات هستیم. همینجا از صداوسیما بابت ایجاد فرصت تلوبیون تشکر می‌کنم.

– ما نیازمند رئیس‌جمهوری هستیم که با اقتدار بتواند کار را انجام دهد. اقتدار به معنای گفتند چند حرف تند نیست. اقتدار یعنی به‌موقع تصمیم بگیرید و اجرا کنید تا عملی بشود تا نتیجه‌ای که قول داده شده، شکل بگیرد.

– مشکلی که وجود دارد این است که برخی از مشکلات همه‌اش ساختاری نیست. برخی مشکلات در فرهنگ سیاسی ما وجود دارد. اینجا نقش رئیس‌جمهور مهم است. متأسفانه برخی از این مشکلات هم به این جناح و آن جناح و این قوه و آن قوه، منحصر نیست،‌ فراتر از این‌هاست. رئیس‌جمهور باید این‌ها را برطرف کند.

– رئیس‌جمهور باید فرهنگ سیاسی غلطی که حاکم است را کنار بگذارد. برخی از این مواردی که به فرهنگ غلط مربوط است را مثال می‌زنم؛ مثلاً اگر می‌گوییم کار باید به نتیجه برسد، با نمایش به نتیجه نمی‌رسد. به قول شهید حاج قاسم شما اگر آب را ول کنید اینطور نیست که به‌پای درخت برسد، باید آن را پیگیری کنید تا راهش را کج کند.

– ماشین دولت را اگر می‌خواهید راه بیاندازید با بخش نامه نمی‌شود. به عنوان کسی که از پایین به‌عنوان کارشناس، معاون اداره کل، مدیرکل، معاون وزیر از بالا آمده‌ام، دیده‌ام موضوعی که در سیستم می‌آید چطور از مسیر خودش خارج می‌شود. اینجاست که از فضای مجازی، هوشمند و فوق هوشمند کردن دولت سخن می‌گوییم. باید بتوانید به‌خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

– یکی از موضوعات دیگری که در فرهنگ سیاسی مشکل ایجاد کرده و مانع کار است، بحث تعارفات سیاسی و جناحی و بعضاً سازمانی است که این‌ها را باید رفع کرد.

**جمع‌بندی رئیسی؛ مسائل از طریق فضای مجازی به من منتقل می‌شود

– رئیس جمهور رئیس همه مردم و یعنی همه جناح ها و گروه‌ها و دغدغه‌مندان است و نگاه رئیس جمهور نگاه خدمتگزاری به همه و رفع مشکل همه است.

– در قوه قضائیه یک برنامه ارائه دادم و مشغول به کار شدم و سند تحولم را در اختیار همه قرار دادم و احساس مردم هم این بوده که بعد از ۲ سال و چند ماه در قوه قضائیه اتفاقی افتاده است.

– ۱۲ اندیشکده فعال را به خط کردیم و برنامه ای برای بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در دستور کار است.

– در فضای مجازی عقبیم و زیرساخت‌ها مشکل دارد و باید کامل شود و در تولید محتوای فضای مجازی مشکل داریم و حق بسیاری از خانم‌ها در فضای مجازی ضایع می‌شود.

– من از بچه‌ها می‌پرسم، وقتی دارید در اینترنت بازی می‌کنید چند بار حال شما گرفته می‌شود؟ باید کار بسیاری شود.

– من خودم صفحه دارم و دو میلیون فالوئر دارم و مسائل از این طریق به من می‌رسد.

– ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم. درباره بانک‌ها گفتند به حرف گوش نمی‌کنند، من گفتم ببینید به حرف من گوش می‌کنند یا نه؟

** جمع‌بندی قاضی‌زاده هاشمی؛ نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است؛ چه کسی عامل خلق این نقدینگی است؟ 

– ما برای جوانان آرمان‌های بلندی داریم و دلمان می‌خواهد تحولات عمیقی اتفاق بیفتد.

-مردم از ما سوال می‌کنند که چرا هر انتخاباتی می‌گذرد حرف‌ها تکرار می شود، مشکل گرانی بیکاری معیشت مردم مرغ و تخم‌مرغ به این سادگی چرا که نمی‌شود؟ حقیقتاً ما با جمعی از دوستانمان سه سال است که بعد از بیانیه گام دوم انقلاب به این جمع‌بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکلاتی دارد که مشکلات قدیمی و زیرساختی است.

– بنده یک پزشک جراح هستم با یک بیمار مزمن و خطرناک را با مّسکن درمان نمی‌کنیم وقتی یک سرطانی راه تنفسی بیمار را گرفت نیاز به جراحی دارد.

– در دولت سلام آمده‌ایم و  ۱۹ برنامه اجرایی دقیق آغاز کردیم و پروژه‌های اجرایی آن را آماده‌ کرده‌ایم اما بالاتر از این حرفهاست نیاز است که رویکردها و نگاه‌ها را تغییر دهیم و نگاه‌ها به مردم تغییر یابد.

– دولت سلام آمده که حاکمیت مردم را تغییر دهد و مردم سالاری را نهادینه کند؛ قانون اساسی ما قائل به حاکمیت مردم است لذا دولت باید به مردم پاسخگو باشد و مردم بر آن نظارت داشته باشند، جایی که خطا می کنند بتوانند با او برخورد کنند اما سطح نگاه ما به مردم این است که یک رای به ما بدهند و بروند.

– وقتی ما سراغ مسئله سربازی می‌رویم به خاطر این است که این مانعی برای شرکتهای استارتاپی می‌شود، وقتی به سراغ مدیریت غلط می‌رویم چرا که در مدیریت دولتی دچار مشکلاتی هستیم و می‌بینیم که همه مردم گرفتار آن هستند.

– تلاش ما باید به این سمت برود که ما مسائل ۵۰ ساله و صد ساله را حل و فصل کنیم.

– نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است؛ چه کسی عامل خلق این نقدینگی است؟ آیا این نقدینگی مربوط به خارج از کشور ماست یا ساختارهای معیوب ما در بودجه و نظامی و برنامه‌ریزی و یا ساختار بانکی چنین حوادثی را ایجاد کرده است؟ متاسفانه ما دنبال ایجاد ساختارهای مولد فقر هستیم در انحصار و تبعیض یک انحصار رانتی ایجاد شده است یعنی یک انحصار و فوق العاده ایجاد شده که یک طبقه مرفه را درست می‌کند که کنار منافع دولت قرار گرفته است.

-وقتی صحبت از خصوصی‌سازی که می کنیم، این اختصاصی سازی می‌شود یعنی از این دولت به جیب دیگر دولت می‌رود.

– اگر منابع کشور را بخواهیم بین مردم تقسیم کنیم منابع طبیعی کشور به هر نفر ماهی سه میلیون تومان می‌رسد، باید سوال کرد این منابع به کجا رفته است؟

** جمع‌بندی زاکانی؛ جرمم این است که مقابل مفسدین ایستاده‌ام

– مردم عزیز؛ من بعنوان یک رزمنده جرمم این است که در مقابل مفسدین ایستاده ام و لذا تنها جرم انتسابی به من، مبارزه‌ام با فقر، فساد و تبعیض است. می‌گویند دوتا تجدیدی در دبیرستان داشته‌ام که بخاطر حضور در جبهه و امتحان دادن در طی ۱۵ روز آنهم بدون معلم بوده. اینها آن چیزهایی است که انسان را می‌آزارد.

– درباره محل تحصیل من سوال می‌کنند؛ من در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس خوانده ام و مثل شما (همتی) در خارج درس نخوانده‌ام. به دلیل مجروحیت دستم، قرار شد در دستیاری پزشکی هسته‌ای تحصیل کنم.

– امیدوارم آخرین باری باشد که آقای همتی می‌گوید من نامزد پوششی هستم؛ شما (همتی) اصلی‌ترین نامزد پوششی هستید که آمده اید، ۸ سال عملکرد دولت فعلی را پوشش بدهید. قرار بود قرارگاه اقتصادی تشکیل بدهید، اما به قرارگاه مرغ رسیدید. بی تدبیری امثال آقای همتی کار را به مرغ ۳۵ هزار تومانی رساند.

– امروز مردم از مسئولان صداقت، دانش و عُرضه می‌خواهند.

– (خطاب به همتی) ۱۰۲ هزار میلیارد تومان چاپ کرده اید و در بازار ریخته‌اید و وضعیت ر ا به اینجا رسانده‌اید؛ آیا شما نامزد اصلی هستید؟!

– آیا شما (همتی) با استقلال بانک مرکزی موافقید؟ اگر موافقید، بگویید تا من هم بگویم در مجلس چه گفتید.

– کاری که ما می‌کنیم این است که بانک و بازار سرمایه را به مسیر اصلی‌اش برمی‌گردانیم.

– وزیر اقتصاد گفته است که دولت سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشته است؛ چرا دولت از جیب مردم پول برداشته است؟!

– توقع من از دوستان این است که وعده‌های مختلف ندهیم؛ بگوییم برای تحول چه خواهیم کرد؟

** سوال سوم رئیسی؛ گفتند رئیسی بیاید دلار ۵ هزار تومان می‌شود، خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند!

یکی از مشکلات جدی مردم تورم است و نسبت به کالاهای اساسی قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافته و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸برابر و قیمت گوشت و مرغ ۵-۶ برابر شده است و آنچه مردم را بسیار نالان کرده کوچک شدن سفره‌شان است.

– عده ای سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید ممکن است قیمت دلار ۵ هزار تومن شود ولی خودشان به ۳۰هزار تومان رساندند و بعد گفتند اگر ما نبودیم قحطی می آمد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر من نبودم ۳۰گل خورده بودیم.

– یکی از مشکلات جدی مردم تورم است و نسبت به کالاهای اساسی قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافته و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸برابر و قیمت گوشت و مرغ ۵-۶ برابر شده است و آنچه مردم را بسیار نالان کرده کوچک شدن سفره‌شان است.

– عده ای سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید ممکن است قیمت دلار۵ هزار تومن شود ولی خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند و بعد گفتند اگر ما نبودیم قحطی می آمد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر من نبودم ۳۰گل خورده بودیم.

– ارز ۴۲۰۰ تومانی چه مصیبتی برای کشور درست کرد و چقدر پرونده برای قوه قضائیه تولید کرد؟ ارز صادراتی را باید مدیریت کرد، با اعلام اینکه ارز برنگشته کاری پیش نمی‌رود، مدیریت باید کرد. تسهیلات بانکی را باید مدیریت کرد.

** سوال سوم رضایی؛ اگر دولت‌های گذشته تکرار شود یک فاجعه بزرگ رخ می‌دهد

– من معتقدم سال ۱۴۰۰ سال گشایش و عبور از سختی‌هاست ولی به عنوان یک سرباز که از ۱۷ سالگی تاکنون افتخار می‌کنم این شغل را برای خودم انتخاب کرده‌ام لازم است این موضوع را بگویم، هشدار داده و می‌گویم که چرا دوباره سینه خود را سپر حوادث ملت ایران کرده‌ام.

– هشدار من این است که هشت سال آینده چالش‌ها و ابرچالش‌هایی مانند آب، جمعیت، صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی بانک‌ها، نقدینگی، بیکاری و گرانی و بدتر شدن محیط کسب و کار را خواهیم داشت.

– معنای تمامی موضوعاتی که گفتیم این ا ست که اگر بخواهیم فقر، فساد و تبعیض از بین برود بایستی در اولین کارمان از تکرار دولت‌های گذشته به طور جدی جلوگیری کنیم؛ ما از صحبت جناب آقای همتی کاملا می‌توانیم درک کنیم چه اوضاعی وجود دارد چرا که وی می‌گوید بینش اقتصادی من با آقای روحانی اختلاف داشته است کنار گذاشته‌ شده‌اند.

– جناب آقای همتی پس چرا شما کنار آقای روحانی ماندیده‌اید و اگر شما می‌گویید آقای روحانی تخصص اقتصادی نداشته است پس مشخص است تمامی اتفاقات به دست شما رخ داده و شما این کار را کرده‌اید چرا به شعور ملت ایران توهین می‌کنند و چرا می‌خواهید مجدداً دولت‌های گذشته تکرار شود؟

– مردم عزیز ایران! من همانطور که در سال ۹۲ اسکناس هزار تومانی را نشان دادم، (الان می گویم) به والله قسم اگر دولت‌های گذشته تکرار شود یک فاجعه‌ای بزرگی شما را در بر خواهد گرفت و نباید اجازه دهید آن دولت‌ها تکرار شود.

– من که اکنون به صحنه انتخابات آمده‌ام برای همه این مسائل خود را آماده کرده‌ام؛ من بیش از ۲۰ سال است که فریاد می‌کشم به اقتصاد رسیدگی کنید و مسئله اقتصاد مهم است.

– دست از این گروه‌گرایی‌ها و جناح‌های سیاسی بردارید. دولت آینده باید قوی‌ترین دولتی باشد که بتواند از همه شایستگان اصولگرا، اصلاح‌طلب، اهل سنت، اهل تشیع، بانوان و جوانان استفاده کند.

– حتی یک روز و یک ثانیه را نمی‌توانیم از دست دهیم و نمی‌توانیم به ملت ایران خیانت کنیم و باید از خودخواهی‌ها دست برداریم و بایستی از متلک‌گویی دست برداریم و باید از جنگ‌های روانی دست برداریم.

– خدا خوشش نمی‌آید که یک ملت بعد از ۲۰۰ سال آمده و آغازی را شروع کرده و می‌خواهد یک تمدن بزرگی را بسازد امروز نباید دستاویز جناح‌های سیاسی و افراد قرار گیرد و بایستی یک بار آمده و در برابر این ملت بزرگ تعظیم کنیم و خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم و قوی‌ترین دولت را در هشت سال آینده بسازیم.

** سوال سوم قاضی‌زاده هاشمی؛ بومی‌گزینی مشکلات را حل خواهد کرد

– وقتی میگوییم ساختارها اضافه کرد هستند و منابع مالی را درست توزیع نمی‌کنند نتیجه آن مهاجرت گسترده روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی می شود.

– ۶۰ سال پیش آمریکایی‌ها طراحی تحت عنوان «اصلاحات ارضی» برای پیاده کردند بنابراین باعث شد که سطح رفاه اجتماعی در شهرها افزایش پیدا کند و شغل و درآمد های شغلی بالا برود لذا تمایل به مهاجرت سریع شد.

– در حال حاضر یکی از سریعترین جابجایی‌های جمعیت از روستا به شهر را داریم؛ در طی ۵۰ سال گذشته ترکیب جمعیتی ۷۰ به ۳۰ برعکس شده است یعنی ۸۰ -۲۰ شده از ۸۰ درصد شهری و ۲۰ درصد روستایی شده است، عمدتا این مسئله با توزیع نامناسب منابع است.

– در حال حاضر بین کشورهای دنیا بیشترین مالیات‌های تولید را داریم و دهک‌های پایین‌تر در بند هستند یعنی اصلاً توانایی پرداخت مالیات را ندارند.

– اکنون جوانان روستایی علاقه‌ای به ماندن در روستاها را ندارند برای اینکه درآمد کافی برای زندگی شان ندارند و آن رفاه موجود در شهر را ندارند.

– اگر منابع به را به گونه‌ای توزیع کنیم که بیشترین سرمایه گذاری‌ها در روستاها انجام شود و منابع بانک‌ها به آنجا منتقل شود و همچنین  بومی گزینی و استخدام و بکارگیری نیروی انسانی انجام شود و اشتغال مولد باشد اختیارات کافی هم باشد مشکلات حل خواهد شد؛ یعنی ما شبکه توزیع اختیارات را به گونه ای انجام دهیم که هر شهرستانی برای خود پایتختی باشد و مجموعه منابع بودجه او در اختیارش باشد و فرماندار بتواند آن را مدیریت کنند و مردم هم بتوانند بر آن نظارت داشته باشند.

** سوال سوم جلیلی؛ عدم ثبات مقررات مشکل صادرکنندگان است

– در هشت سال گذشته از بسیاری از شهرک‌های صنعتی بازدید کردم و جلسات متعددی داشته‌ام. با ۲۴ صنف جلسات مفصل داشته‌ایم. در این جلسات ۱۶ مسئله مشترک مطرح شده که دغدغه همه این اصناف این بوده که مانعی مقابل کار آن‌هاست.

– یکی از مهم‌ترین بحث‌ها که باعث شده شهرک‌های صنعتی نتوانند کار کنند، تأمین مالی است. اگر روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود، خب چگونه است کسانی که در کار تولید هستند مهم‌ترین مشکل‌شان در تولید، تأمین مالی است؟ این دو هزار میلیارد خلق پول کجا می‌رود؟ دست چه کسی می‌رسد؟ سوال اساس این است.

– یکی از مشکلاتی که سر راه صادرکنندگان وجود دارد، عدم ثبات در مقررات است. طبق بررسی که کرده‌ایم از سال ۹۲ تا کنون بخش‌نامه‌های متعدد و متعارضی در فولاد، کاشی و سرامیک، پتروشیمی و… صادر شده است. این موضوع حتماً به تولید لطمه می‌زند.

– یکی دیگر از خواهش‌هایی که اصناف و تولیدکنندگان دارند این است که اگر بخشنامه‌ای می‌خواهید صادر کنید با ما مشورت کنید. اگر به حرف ما هم نمی‌خواهید گوش کنید، حداقل حرف ما را بشنوید.

– یکی دیگر از موارد مهم درباره شهرک‌های صنعتی، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی است. «ماشین دولت» برای این است که اگر صنعتگر شما آن را می‌بیند، خوشحال شود که کار او را به جلو می‌برد نه اینکه نیاز داشته باشد ده‌ها مجوز بگیرد.

– در همین شهرک صنعتی عباس آباد که ما رفتیم، گفتند همه کارها را برای دریافت مجوز انجام داده‌ایم امّا در نهایت محیط زیست می‌گوید نمی‌شود. این‌ها را باید ساماندهی کرد، آن هم از ظرفیت دولت الکترونیک و اینکه به شکل هوشمند پیشاپیش به آن‌ها بگویید که چه اختیاراتی دارید و چگونه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

** سوال سوم مهرعلیزاده؛ برای عده‌ای تحت عنوان محیط زیست مشکل ایجاد کردند

– تغییر کاربری یا برای ایجاد صنایع بوده یا برای ایجاد و احداث ساختمان ها و مراکز مسکونی صورت می گیرد که با توجه به اینکه هر کدام از آنها در جاهای متفاوتی تصمیم‌گیری می‌شود باید تصمیمات متفاوت آن بخش را در نظر بگیریم.

-متاسفانه محیط زیست ما اکنون بسیار در خطر است و یکی از دلایل عمده این موضوع این است که با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز روستاها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیاراتی که سایر ارگان‌ها در ارتباط با مسئله زمین و شهرداری‌ها دارند سبب شده اعمال نفوذ هایی در مناطق صورت گیرد و این تغییر کاربری ها فراتر از آنچه که قانون اجازه می‌دهد صورت بپذیرد.

– در مورد مسئله صنایع نیز معمولاً نظامی که ما در بودجه نویسی و تدوین بودجه مشخص کرده‌ایم؛ علی القاعده یک راه آینده نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد اما وقتی در عمل در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد منطقه‌گرایی و نگاه ویژه نماینده‌ها به حوزه مدیریتی خود سبب می‌شود که فشارهای زیادی در ایجاد صنایع از سوی نمایندگان صورت گیرد.

-یکی از راه‌های اساسی تقویت سازمان محیط زیست است و بگذاریم نهادهای عمومی ناظر بر محیط زیست وارد شوند و وظایف خود را صورت دهند.

– متاسفیم که در چند سال گذشته برای عده‌ای تحت عنوان محیط زیستی ها ایجاد مشکل کردند. معاون جوانی در محیط زیست آمد و فعالیت کرد اما به آقای کاوه مدنی انگ جاسوس و غیره زدند.

** سوال سوم زاکانی؛ کل کشور را در مسیر تولید قرار خواهیم داد

– در خصوص رویکرد تحول در «اقتصاد و مدیریت»، ۴ برنامه داریم که شامل جهش تولید، دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه بی‌امان با فساد اداری است. در این میان، تمرکززدایی مبتنی بر بازآمایش کشور و هویت دادن به ۴۵۱ شهرستان و تعریف ماموریت درست برای آنها دنبال خواهد شد تا در قاعده هرم اجتماع، کارها به دست مردم دنبال شود.

– در حال حاضر ساختار بودجه به گونه‌ای است که از مجموع اعتبارات استانی، ۱۰ درصد مربوط به طرح‌های شهرستانی است و مابقی‌آنها ملی است؛ یعنی برای بیش از ۸۰ درصد بودجه در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود. در این رابطه، جهت اختصاص بودجه را به سمت شهرستان‌ها و نقش دادن به نخبگان خواهد رفت.

– مبتنی بر ۹ پیشران جهش تولید که طراحی‌ کرده‌ایم و خوشه‌های متناظری که در بنگاههای کوچک و متوسط دنبال خواهیم کرد، کل کشور را در مسیر تولید قرار خواهیم داد.

– این امکان را فراهم خواهیم کرد که نخبگان هر شهرستان، محور برنامه‌ریزی و تحول در آن مناطق قرار بگیرند و با یک الگوی همه‌جانبه و نه صرفا اقتصادی، مردم در سال اول تغییر را احساس کند و در ۴ سال، تحول را ببیند.

** سوال سوم همتی؛ باید برای محصولات کشاورزی انبار درست کنیم

– زندگی روستاییان وابسته به کشاورزی است، برنامه مفصلی را دارم که از این وضعیت کشاورزی را نجات دهیم.

– سالی ۱۴ میلیارد دلار نهاده های کشاورزی وارد میکنم. بخشی از آن ۴۲۰۰ تومانی است. بخشی هم با ارز نیمایی وارد میشود.

– بحران آب و مصرف ۷۵ درصدی آب توسط بخش کشاورزی مسأله مهمی است. مسأله آب مسأله ۳۰ سال آینده همه کشورها است. حتما از لحاظ کشت و نوع آبیاری باید اقدامات جدی را انجام دهیم.

– ما تا به حال خریدهایمان، خرید قیمت تضمینی بوده است. در حالی که ما باید خرید تضمینی به قیمت روز کنیم. مشکل کشاورزان همین است.

– شب عید دیدید چه اتفاقی افتاد، خیلی از میوه های که دست کشاورزان بود با قیمت ۲ تا ۳ هزار تومان خریدند و در بازار ۱۵ تا ۲۰ تومان فروختند.

– ما باید انبارهایی را در بخش کشاورزی درست کنیم و محصولات را در بورس کالا بفروشیم.

– نباید تولیدکننده کشاورزی ما مجبور باید کالای خود را با قیمت پایین پیش فروش کند. مسأله کشاورزی ما خیلی پیچیده است.

– ما در روستاها نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم و نتوانستیم جنبه کشاورزی استان ها را صنعتی کنیم.

** سوال دوم همتی؛ نماینده روحانی نیستم/ روحانی قوی‌تر و دنیا دیده‌تر از همه شماست

– من نماینده آقای روحانی نیستم من از ریاست بانک مرکزی کنار گذاشته شدم بدلیل اختلاف نظری که به آقای روحانی داشتم. اما آقای روحانی، قوی‌تر، دنیا دیده تر وهم از نظر فن بیان از همه شما بهتر است. ایشان هم مشکل شما را داشت و بینش اقتصادی نداشت و گرفتاری من هم همین  بود.

– در دنیا این مسایل حل شده و آن کسی که تصمیم اقتصادی می گیرد باید بینش اقتصادی داشته باشد.

– من یک برنامه مفصل دارم. من معتقد به قیمت دستوری نیستم، دولت در قیمت ها نباید وارد شود دولت باید در زیر ساخت ها وارد شود. مشکل قیمت پر نقدینگی است و باید نقدینگی را کنترل کنیم. باید رابطه کسری بودجه و بانک مرکزی حل شود. حتما از استقلال بانک مرکزی حمایت خواهم کرد.

** سوال دوم زاکانی؛ دولت روحانی با دست در جیب مردم کردن خودش را اداره کرد

– بالغ بر ۹۰ درصد اقتصاد ما نفتی است؛ دولت‌ها در گذشته با پول نفت خودشان را اداره می‌کردند، اما دولت آقای روحانی با دست کردن در جیب مردم و با تورم، خودش را اداره کرده‌ و هیچکسی هم مسئولیت این وضعیت را نمی‌پذیرد.

– برای اصلاح این وضعیت، راهی نداریم جز جهش تولید و خلق ثروت؛ برای این کار، باید مالیات بر تولید و خدمات را توسعه داده و دولت را اداره کنیم.

– امروز ۳۲۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. آنچه امروز مالیات از مشاغل گرفته می‌شود، یک‌پنجم آن رقمی است که باید گرفته شود.

– دولت نباید دستش را در جیب مردم کند و باید با مالیات خودش را اداره کند؛ در این خصوص برنامه‌ای چند بُعدی داریم.

– امروز ۷۰ درصد اقتصاد در دنیا دانش‌بنیان است و وابسته به مدارس و دانشگاه‌هاست. لذا بسته جامعی آماده کرده‌ایم که با مفاسد اقتصادی و بروکراسی اداری قاطعانه مبارزه کنیم.

** سوال دوم مهرعلیزاده؛ دولت نباید سرمایه‌گذاری کند

– انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی چه اینکه دولت بخواهد سرمایه‌گذاری کند یا مردم، نیاز به پول و سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه یا باید از داخل تهیه شود یا خارج.

– وضعیت در داخل کشور به لحاظ ساختار بودجه مشخص است و ما هر سال با شاهد کسری بودجه مواجه هستیم و امسال هم از هزار و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. بنابراین بیش از ۹۰ درصد بودجه در مسیر اجرا و جاری هزینه می شود و کمتر از ۱۰ درصد در مسیر عمران و سرمایه گذاری است.

– اصولاً دولت نباید سرمایه گذاری کند بلکه باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هموار کند.

– برای اینکه پول وارد کشور شود باید بتوانیم راه های خاصی را باز کنیم بنابراین نخستین اقدام امنیت سرمایه گذاری است یعنی سرمایه گذاری اطمینان کند و مزاحم نداشته باشد.

– سرمایه فرار است اصطلاحی است که وقتی شما یک گنجشک سنگی را پرتاب می کنید همه گنجشک ها از روی آن درخت پرواز می‌کند.

– روان بودن کار، نبود فساد و رانت، نداشتن تنش در سطح بین‌المللی و داخل و رفاقت و نداشتن تنش با همسایه‌ها یکی از شروط اصلی کار برای سرمایه‌گذاری است.

-بنده زمانی که استاندار اصفهان بودم و مسئول ستاد رفع موانع تولید بودم در جهت مانع‌زدایی کار می کردیم و می‌خواستیم در چارچوب قوانینی مشکل سرمایه گذار را حل کنیم اما یک نفر در بیرون از این قضیه خوشش نمی آمد. یادداشتی قوه قضاییه می‌نوشت که حقوق بیت المال رعایت نشده است بنابراین این کار را تعطیل می کردند و یک الی دو سال در دست بررسی قرار می گرفت.

** سوال دوم رئیسی؛ سازوکارهای زمین‌خواری در دولت است

– یکی از مشکلات جدی کشور زمین‌خواری است و زمین به دست سرمایه داران افتاده و با زمین سوداگری می کنند.

– در قوه قضائیه شاهد خروجی و تولید پرونده در مورد زمین‌خواری هستیم ولی اگر سازوکارهایش در دولت اصلاح شود نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد.

– سند عادی را باید به سند رسمی تبدیل کنیم و دومین مسئله «کاداستر» و «حدنگار» است و کشور ما در این زمینه عقب است. تا  آخر۱۴۰۰ کاداستر به سامان خواهد رسید.

– باید سازمانهای مردم نهاد را فعال کنیم تا خود مردم نظارت کنند و تغییر کاربری‌ها مشخص شود.

– دولت موظف است راه قانونی را برای مردم باز کند تا مردم سراغ کار غیرقانونی نروند و متخلف روشن شود.

– امروز شاهد کاهش جریان زمین خواری در کشور هستیم و مقررات وجود دارد ولی به آنها عمل نمی شود.

** سوال دوم جلیلی؛ معدن می‌تواند ارزآوری داشته باشد

– ما در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم که هر کدام از آن‌ها می‌توانند پیشران اقتصاد کشور باشند. کشور ما فرصت‌های خوبی در کشاورزی، معدن، شیلات و… دارد که مثل واگن‌های یک قطار، هر کدام می‌توانند به‌تنهایی این قطار را به حرکت بیاندازند.

– دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر کدام از این ظرفیت‌ها به تنهایی کشور را اداره کند. یکی از این ظرفیت‌ها معدن است.

– در کارگروه معدن دولت سایه با جوانان متخصص به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با اکتشاف و استخراج و مهم‌تر از این‌ها با ارزش افزوده مواد معدنی در داخل کشور، هم ارزآوری داشته باشد هم اشتغال ایجاد کند. هر میزان که برنامه‌ای برای ارزش افزوده داشته باشیم، هم ارزآوری بیشتر خواهیم داشت هم اشتغال‌زایی.

– دو بحث اصلی یعنی اشتغال و ارزآوری که مشکل کشور ماست را می‌توان از طریق ظرفیت معدن  تا حد زیادی تأمین کرد.

– برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود. به نظر بنده اگر بگوییم نمی‌شود، به این معناست که عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند. در بخش معدن می‌توان جهش ایجاد کرد نه فقط مشکل دو معدن را حل کرد، منتها باید برنامه داشته باشید. ما با بیش از ۲۴ صنف جلسه داشته‌ایم.

** سوال دوم قاضی‌زاده هاشمی؛ شاهد مافیای بزرگ و درهم تنیده واردات هستیم

– متاسفانه در حال حاضر شاهد یک مافیای بزرگ در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از نهادهای مختلف به دریافت مجوز رانت دریافت ارز ارزان‌قیمت، رانت انحصار واردات و امثال اینها در حال تهدید تولید هستند.

– دولت مسئول و خوب باید هدف اصلی و اولیه‌اش این باشد که از تولید داخلی و اشتغال داخلی حمایت کند؛ مکانیزم های مختلفی هم برای این وجود دارد.

– مکانیسم تعرفه‌گذاری را قانونگذار در اختیار دولت گذشته است اما به طور عملی راه های مختلفی به وجود آمده که در اجرا، واردات کار خود را انجام می‌دهد و تولید را تهدید می‌کند که یک مسیر آن قاچاق است که شامل قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد و ویژه اتفاق می‌افتد.

– یک راه هم این است که ما قیمت ارزان را در مقابل تولید داخلی در اختیار وارد‌کننده قرار می‌دهیم یعنی از یک طرف ما نیاز به تولید برنج داریم اما همزمان در فصل تولید برنج، برنج کار ما تازه محصول خود را آماده کرده در حالیکه اجازه  واردات زیادی از برنج به کشور را می‌دهیم.

– دولت مسئول از یک طرف نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از یک طرف باید از واردات برای تعادل بازار استفاده کنند اما باید محور حرکت دولت صادرات محور باشد از یک طرف هم نباید بگذارد که تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شود.

– مسئله ای که اکنون برای مدیریت داریم مدیریت زنجیره تولید است، اما چون به صورت مجزا بخش‌های مختلف اقتصادی خودشان تامین منابع مالی می‌کنند مسائلی به وجود می‌آید.

– ما طراحی کردیم که تولید ارز را در کشور به مدیران بزرگ زنجیره‌ای تامین بسپاریم که از تامین ماده اولیه یا از طریق معادن، تولید بذر یا واردات اتفاق می‌افتد تا سفره مردم و مصرف مردم کشاورزی یا صادرات یک مجموعه مدیریت کند. با آن مجموعه در مقابل دولت مرکزی و اختیاراتی که به آن می شود باید پاسخگو باشد.

– در حال حاضر مجوزهای صادر شده برای واردات و تولید وجود دارد اما همان صاحب مجوز یک بخشی از کاغذ را انجام می دهد و نمونه بارز آن مسئله سیگار است!

** سوال دوم رضایی؛ دولت روحانی سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر انقلاب بود

– علت اینکه خصوصی‌سازی در دولت فعلی با شکست مواجه شده است آن است که این دولت (دولت روحانی) متأسفانه سیاه‌ترین دولت‌های ۴۰ سال اخیر انقلاب بوده است و نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای داخلی را هم به روی اقتصاد با شرطی کردن اقتصاد بسته است.

– متوسط رشد اقتصادی در دولت فعلی صفر بوده است، متوسط تورم ۲۴ درصد بوده است، متوسط رشد سرمایه ثابت خالص منهای ۵ درصد بوده است، طی ۵۰ سال اخیر برای اولین‌بار رشد استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است یعنی اقتصاد در دهه اخیر که من اسم آن را دهه فرصت‌های از دست رفته نامگذاری کرده‌ام باعث شده اقتصاد ایران برای اولین بار عقب‌رفت داشته است.

– در دولت آقای روحانی کیک اقتصاد کوچک شده است اما در طی سه سال اخیر که آقای همتی که ایشان نماینده آقای روحانی هستند، رئیس بانک مرکزی بوده‌اند، تورم تجمعی طی سه سال اخیر ۱۱۰ درصد بوده است ولی افزایش حقوق کارگران ۶۰ درصد بوده است، افزایش حقوق کارمندان هم ۴۵ درصد بوده است.

– براساس  آمارهایی که اعلام کرده‌ام خصوصی‌سازی چه راهی می‌تواند پیش بگیرد؟ بزرگترین اشتباه آقایان در خصوصی‌سازی آن بوده است که به اهلیت توجه نکرده است و کسانی که می‌‌آیند کارخانجات دولتی را گرفته و می‌برند و سرمایه یک ملت را تصاحب می‌کنند بایستی اهلیت داشته باشند.

– در روسیه آیین‌نامه تحویل دادن کارخانجات دولتی و خصوصی آیین‌نامه‌ای با ۱۰۰ صفحه است و هر فردی که می‌خواهد آن کارخانجات را در اختیار بگیرد مورد پرسش قرار گرفته و تحقیق کرده و سوابق او را استخراج می‌کنند و کارآمدی او را بررسی می‌کنند در حالیکه در کشورمان اینگونه است که فردی در اراک، آذربایجان، اردبیل و سایر نقاط کارخانه را مفت و مجانی در اختیار گرفته و زمین آن را فروخته و تجهیزات آن را جدا کرده و هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته است، اما وقتی از آقای همتی سؤال می‌کنیم می‌گوید من در جریان نبوده‌ام و کاره‌ای نبوده‌ام در حالی که به نظر می رسد آقای همتی استاد جاخالی دادن است. در حالی که وقتی آقای همتی نماینده آقای روحانی هم‌اکنون در مناظرات حضور دارد در کشور افتضاح به بار آورده و خون شهدا را پایمال کرده است و حتماً بایستی پاسخگو در مقابل ملت باشید.

** بخش اول مناظره پایان یافت و نامزدها به مدت ۱۵ دقیقه استراحت خواهند کرد تا به بخش دوم مناظره وارد شوند**

** دیدگاه‌های رئیسی؛ داد همه را درآوردید/ چهار واحد تولیدی را هم شما راه می‌انداختید

– من معقدم به رقابت و مشارکت. در روز اول قوه قضائیه همه شکایت‌ها را پس گرفتم و هیچ روزنامه‌ای را نبستم.

– شما باید پاسخ دهید که چرا من باید با تولیدکنندگان کار داشته باشم؟ چرا داد همه را درآوردید؟

– در مسئولیت قوه قضائیه با پرونده های بسیاری که در دستگاه اجرایی تولید می‌شود مواجهم و مردم خوب می‌دانند من در رسیدگی خط قرمز ندارم. باید مجموعه ای که تولید پرونده می کند را اصلاح کرد.

– برای من خدمت در قوه قضائیه بسیار مغتنم است ولی با خواست عموم مردم مواجهم و اقشار مختلف صدایشان از ناکارآمدی و فساد و ظلم دادشان درآمده است.

– مدیریت حلقه مفقوده کشور است و اقتصاددانان را برای حل مشکلات کشور به خط خواهم کرد.

– در قوه قضائیه جایگاه مطالبه‌گر دارم و اگر به قوه مجریه بیایم جایگاه پاسخگویی پیدا می‌کنم. سنت سنواتی آقایانی که بودند ۵ تا ۱۰ سال بوده و نیازی ندارم به اینکه دنبال پست و مقام باشم و این مطلقا در ذهن من نیست.

– چه در آستان قدس و چه در اینجا مردم با عملکرد و روحیه ام آشنا هستند و دلیل اقبالشان هم این است و چرا از این اقبال ناراحتید و چرا می خواهید با تخریب جایگاه من خودتان را اثبات کنید؟

– بگویید شما چکار کرده اید و خب!‌ شما هم به ۴ تا از واحدهای تولیدی می رفتید و ۴ تا را هم شما‌ آباد می کردید. چرا به من اعتراض می کنید که دوستانمان ۲هزار واحد تولیدی را از تعطیلی نجات دادند؟

– کل این واحد ها ۱درصد هم مشکل قضایی ندارد ولی می‌بینند در ماشین سازی تبریز و کرمانشاه و اراک چه شده است؟

– داد کارگر و کشاورز درآمده و نمی توانیم بی تفاوت باشیم و فرق ما و شما همین است.

– برای دولت و کسب و کار و خانواده و معیشت مردم برنامه داریم و مدیریت حلقه مفقوده کشور است.

– مردم قدرت مدیریت می خواهند و مسئله مردم دعوای دو مکتب اقتصادی نیست و دنبال یک مدیر مقتدر جهادی می‌گردند تا کارهای مردم را سامان دهد و چرا اجازه نمی دهید این اتفاق بیفتد

** دیدگاه‌های زاکانی؛ آمده‌ایم حق مردم را بگیریم و نمی‌توانید ما را از میدان بیرون کنید

–  از آقای همتی خواهش می‌کنم علمی و کارشناسی صحبت کنند و تهمت نزنند؛ اینکه می‌گویید «نامزد پوششی» هستم، همان راهبرد ستادهای تخریب است که علیه من و خانواده‌ام دنبال کردند و رحم هم نمی‌کنند.

– اگر می‌ترسید بابت اینکه سراغ پرونده‌هایی مثل برادر رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، دادستان تهران، کرسنت و … رفته‌ایم، بدانید که آمدیم حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان بیرون کنید.

– بنده ۴ اولویت کاری را شامل «اقتصاد و مدیریت»، «اجتماع و فرهنگ»، «سیاست و امنیت» و «سیاست خارجی» دارم که در میان این‌ها، اقتصاد و مدیریت بعنوان یک فوریت مدنظر خواهد بود.

– در اقتصاد، اساس کار را بر جهش تولید و مبارزه با مفاسد اقتصادی و دیوان‌سالاری و توسعه دولت الکترونیک گذاشته ایم.

– الان ۸۰ درصد مجوزها با رانت صادر می‌شود؛ لذا تسهیل صدور مجوزها و اتخاذ سیاستهای باثبات و نظام توزیع مناسب را به عنوان مهمترین اصول دنبال خواهیم کرد.

– دولت، اصلی‌ترین مانع تولید است و بانک هم بزرگترین رقیب تولید است که این‌ها را برای تولید بکار خواهیم گرفت.

– ما ۹ پیشران اقتصادی را مدنظر داریم که متناظر با آنها بنگاههای کوچک و خانگی را فعال می‌کنیم و علاوه بر اینها، توسعه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای را مدنظر خواهیم داشت.

** دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی؛ مسائل حاد بورس با سه دستورالعمل در ۳- ۴ روز اول دولت حل می‌شود

– روش اداره کشور یک روش فرسوده و ۱۰۰ ساله است که باید اصلاح نهادی شود.

– انقلاب اسلامی که آمد و حضرت امام(ره) یکسری نهاد انقلابی ایجاد کرد اما معماری سازمانی دستگاه‌های مختلف با انقلاب تغییر پیدا کرد و اکنون هم فرسوده و مانع شده است.

– در حال حاضر مسئله این است که زانوی دولت بر گردن مردم است و کاری که باید دولت انجام شود، این است که دولت آینده زانوی خود را از روی گردن مردم بر دارد؛ دولت وظیفه دارد حقوق مردم را از دولت استیفا کند نه استیفای حقوق دولت از مردم! مانند کاری که در بورس و بانک و مالیات انجام می‌شود.

– ما یک نظام تحولی تهیه کردیم برای اینکه مجموعه اکوسیستم کشور اصلاح شود و معتقدیم باید دگردیسی اتفاق بیفتد تا مشکلات حل شود دیگر با پروژه و برنامه مسائل حل نمی‌شود اما این را گام بندی کردیم و ۲۰ راهکار ارائه دادیم.

– یکی از مسائل اصلی ما بحث تورم و گرانی است، ما طراحی کردیم که در عرض چهار سال تورم و تنها تک رقمی شود بلکه به زیر ۵ درصد برسد.

– ما طراحی کردیم تا مسئله اشتغال و ازدواج جوانان برطرف شود؛ وزارت خانواده ایجاد خواهیم کرد و برای آن صندوق اعتبار خانواده هم پیش‌بینی کردیم که پشتیبان آن باشد.

– ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای زوج‌های جوان به منظور ازدواج، خرید جهیزیه و مسئله مسکن اشتغال در نظر گرفتیم تا بتواند حمایت و کمک کند.

– ما اکنون عددی نزدیک به ۷ میلیون نفر بیکار یا با شغل ناقص داریم اما نرخ بیکاری را از این مبلغ پشتیبانی می‌کنیم تا بتوانیم در درجه اول حداقل ۴ تا ۵ میلیون نفر  بتوانند حداقل معیشت خود را برخوردار می شوند همچنین در بسته مسائل اقتصادی به دنبال حل و فصل مسئله بورس هستیم.

– بورس یک مسئله جدی مزمن و ساختاری دارد که مسئله ساختاری آن در مجلس در حال اصلاح است؛ مسئله حاد آن هم با سه دستورالعمل که در ۳- ۴ روز اول دولت اتفاق خواهد افتاد به سمت بهبود بازار سرمایه و رشد ارتقای بازار سرمایه خواهیم رفت اما به طور کلی روی بسته هزینه خانوار ایستاده ایم که شامل خوراک و بسته های ۳۰۰ هزار تومانی است؛ هزینه حمل حمل و نقل و درمان و همه موارد را هزینه درمان را هم تامین کرده‌ایم.

** دیدگاه‌های همتی؛ قیمت دلار را بجای ۵۵ هزار تومان روی ۲۲ تومان نگه داشتیم

– بجای اینکه قیمت دلار ۵۵ هزار تومان شود الان روی ۲۲ تومان است و دوبرابرشده است. شما در در برجام در زمین ترامپ بازی کردید، پدر کشور را در آوردید.

– آقای جلیلی؛ در بازار التهاب بود و نمی توانستم بگویم به همت آقای جلیلی و رضایی در لیست سیاه FATF هستیم. من بخاطر مردم دفاع کردم و نخواستم بیشتر از این قیمت ارز بالا نرود و مردم از بالا رفتن قیمت ارز ضررمی کنند.

–  آقای زاکانی من خواهش میکنم از پوششی دربیاید، اصلا شما اقتصاد نمی دانید، اصلا دو کلاس اقتصاد خوانده اید. هسته ای پزشکیتان را هم معلوم شد چطور گرفته اید. نگذارید دهان من باز شود.

– جناب آقای رضایی شما میگویید من اقتصاد دانم، من می دانم که شما چطور اقتصاد خواندید من نحوه اخذ مدرک شما را خبر دارم. استاد ها را مجبور می کردید بیایند دفترتان امتحان بگیرید.

– من خدمت آقای رییسی اعلام می کنم احترام ویژه ای خدمتشان قائل هستم ولی روند را می بینم که اینها آقای رئیسی را پوشش میدهند

– آقای رئیسی شما در سفرهای استانی به جای رفتن به کارخانه ها و دادن وام به آنها می رفتید به زندان ها سر می زدید، اصلا آن کار شما وظیفه بخش اجرایی است، آن وام ها معلوم نشد آخرش چه شد.

– شما ۴۰ سال است در قوه قضاییه حضور داشتید و رییس آن هم بودید، خواهشم این است مشکلات قوه قضائیه را بروید حل کنید بعد بیایید مشکلات قوه مجریه را حل کنید.

– بحث اساسی من تغییر حکمرانی اقتصادی است. سالها اقتصاد را دست سیاستمداران دادیم، اجازه دهید یکبار هم سیاست تابع اقتصاد باشد. ما فرصت نداریم و خیلی سریعتر اصلاحات اقتصادی را انجام دهیم.

– برای آقای رییسی احترام ویژه ای قائل هستم اما ما اینجا رقیب هستم و من مجبورم مطالبی را بگویم برای اینکه مردم بدانند دیدگاه های ما چیست.

– من الان یک استاد دانشگاه هستم آقای رییسی رییس قوه قضاییه است. این تعارض منافع دارد آیا به من امان نامه به من می‌دهید بعد از اتمام اینها پیگیری قضایی علیه من نکنند.

– آقای رضایی؛ علیه حضرتعالی شکایاتی است و حالا که پیگیری نمی‌کنید شما باید خدارا شکر کنید. شما فرمانده جنگ هستید و ما به شما احترام می گذاریم.

– آقای رضایی؛ من اگر رییس جمهور شوم شما را به عنوان یکی از مخلین اقتصادی کشور به مردم و خود آقای رئیسی معرفی میکنم.

– همه اقتصاد کشور را بستید؛ تمام ارتباطات ما را با خارج بسته اید. آقای جلیلی شما می گویید چرا صادرات ما کمتر از افغانستان است، معلوم است کسی از شما کالا نمی خرد.

– آقای جلیلی بعد از بیانیه خوانی شما، رشد اقتصادی ما طی یک دهه نیم درصد سالانه شده است.کل رشد ما ۵ درصد بوده است.

– اینها خنده ندارد گریه دارد شما باید سالی ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشید، یعنی یک دهه گذشته باید ۸۰ درصد ثروت مردم بیشتر می شد شما ۵ درصدش کردید مردم را فقیر کردید حالا می آیید ایده می دهید. شمارو دوستانتان، شرکت ها و نها هایتان پایتان را از اقتصاد کشور بیرون بکشید قطعا درست می شود.

– من قبول دارم به واحد‌های تولیدی کمک کرد اما آیا این واحدها را بانک ها تعطیل کردند یا قوه قضاییه؟ آقای رئیسی شما جلوی اینها را می گرفتید. من از شما تقدیر کردید، اما چرا هر شب ۲۰۳۰ اول خبر خلاصه خبر می‌رود، چرا شما را سوپر من معرفی می‌کند، معلوم بود میخواهید به انتخابات بیایید.

– اما من به عنوان یک فرد عادی در مقابل رئیس قوه قضائیه صحبت میکنم و در مقابل افراد پوششی شما صحبت میکنیم مگر میشود در یک مناظره تلویزیونی همه به یک نفر حمله میکنند، این پول ها را از کجا آوردید که علیه من تبلیغ می کنید. مردم خودتان قضاوت کنید.

** دیدگاه‌های مهرعلیزاده؛ اقتصاد را مهندسی می‌کنم

– به نظرم یکی از مشکلاتی که در طول این چهل و دو سال با آن مواجه بودیم این بوده که هیچ وقت یک الگوی صحیح علمی تجربه شده توسعه به ویژه توسعه اقتصادی در کشور حاکم نبوده است.

– هر دولت وزیر و جمع اقتصادی در دولت های مختلف شکل گرفته است به فکر و ایده خود کارهایی را انجام داده است جمعی به نئولیبرالیستی و جمعی به سوسیالیستی اعتقاد داشته است و ملغمه‌ای از کارها صورت گرفته است.

– بنده دکترای اقتصادی خوانده‌ام و اقتصاد را مهندسی می‌کند و بنابراین به این نتیجه رسیدم که روشی به عنوان الگوی حکمرانی اقتصادی اجتماعی وجود دارد که اکنون در کشورهای اروپایی حاکم است.

– بنده در برنامه‌های خود و در کتاب خود مانع زدایی از تولید، تسهیل تولید، معافیت مالیاتی برای تولید، ارائه تسهیلات مالی، هدایت نقدینگی به سمت تولید و ایجاد کار، گردشگردی و ایجاد زمینه های مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی را به عنوان یک اصل قرار دادیم تا بتوانیم در آمد دولت را افزایش دهیم.

-من یک مهندس مکانیک هستم و از ۲۵ سالگی از کف کارخانه آجر فعالیتم را آغاز کرده‌اند برنامه‌ریز بودم تولید کرده‌ام و معاون صنایع سنگین بودند و کیش را از صفر به عنوان منطقه آزاد طراحی و ایجاد کرده‌ام و در دو استان بزرگ خراسان و اصفهان مسئولیت داشته‌ام.

** دیدگاه‌های رضایی؛ اگر رئیس جمهور شوم همتی را ممنوع‌الخروج و به دستگاه قضائی می‌سپارم

– اینکه آقای همتی معنای رجزخوانی نظامی و جنگی را نمی‌داند یک مسئله است ولی وقتی ایشان دشمنان ملت ایران دلسوزی می‌کنند عیب بسیار بزرگی است. آقای همتی در طی سه سالی که در بانک مرکزی بودند کاملاً با تحریم‌های آمریکا همراهی کرده و در اولین فرصت اگر من دولت را به دست بگیرم وی و تعداد دیگری را که در دولت آقای روحانی هستند را ممنوع‌الخروج می‌کنم و به دادگاه می‌سپارم و در آنجا ثابت خواهم کرد که دست‌های خیانت‌کاری که در دوران این آقایان آسیب‌های بزرگی را به ملت ایران را زدند و همه اسناد آن را هم می‌دانم.

– آیا من قبل از انقلاب که مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت را داشتم آیا با زور اسلحه آنجا رفتم؛ مدرک  اقتصاد من را دکتر عارف رئیس دانشگاه  تهران که هم‌اکنون از دوستان آقای همتی است امضا کرده‌اند.

– من یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را  حتماً پرداخت خواهم کرد. مسئله کسب و کارهای خانگی را جدی می‌گیریم و مسئله نهضت خانه‌سازی ایرانیان را برنامه‌ریزی کرده‌ام. از بانوان عزیز کشورمان تمام قد در دولتم استفاده خواهم کرد. با مشورت مراجع عظمای قم دو نفر از بانوان کشور را در هیأت دولت خواهم داشت ولی در تمام امورات دیگر بانوان را در دولت استفاده خواهم کرد.

– از بین اهل تسنن و جوانان کشور و اقلیت‌ها و ظرفیت‌های خالی دیگری که خارج از یک جهش بزرگ تولید باقی مانده حتماً استفاده خواهم کرد و برنامه اقتصادی که طراحی کرده‌ام را به فضل خداوند ایران را به یک اقتصاد بزرگ ملی در کنار یک ایران بزرگ سیاسی و دفاعی که امروز داریم تبدیل خواهم کرد.

– پیشران‌های اقتصاد هم در کشورمان بسیار مهمند که هر کدام از این پیشران‌ها اصلاح شود ۳۰۰ یا ۴۰۰ صنعت را با خود می‌کشد مسئله مسکن، انرژی‌های نو، جهانگردی و امورات دیگر که در دولتم برنامه‌ریزی شده  است حسن‌های زیادی را دارد و بخشی از این حسن ها آن است که هر کدام از این پیشران‌های اقتصادی فعال شود واگن‌های بسیاری را به همراه خود را در صنایع و فعالیت‌های دیگر جلو خواهد کشید.

– همه این کارها بستگی به آن دارد که ما اداره کشور و حکمرانی اقتصادی را تغییر دهیم و لازمه کار آن است که از اصل ۱۲۷ قانون اساسی استفاده کنم و اختیارات متمرکزی که موجب فساد شده و هزینه‌ها را بالا برده است از مرکز به  استان‌ها و مناطق و شوراهای شهر واگذار کنم تا اینکه مردم در هر استانی سپرده‌های خود و درآمدهایشان را در همانجا سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه مدیریت‌های ملی که امروز در شوراهای شهر و استان‌ها وجود دارد مصلوب الاختیار است و بایستی کاری کنیم که آنها اختیار داشته باشند.

– بایستی کاری کنیم که در تمام استان‌ها در کابینه حضور داشته باشند و من در کابینه‌ام از تمام استان‌ها به  اقشار مختلف نقش خواهم داد و نماینده در کابینه‌ام خواهند داشت.

– در اداره استان‌های خودشان از خودشان مدیر منصوب خواهم کرد لذا تغییر حکمرانی بسیار مهم است. ضمن اینکه مبارزه با فساد به منظور پیشگیری از بروز فساد هم بسیار مهم است و ما هر قدر با معلول‌ها مبارزه کنیم به نتیجه نخواهیم رسید و بایستی به سمت پیشگیری از فساد برویم.

** دیدگاه‌های جلیلی؛ آقای همتی شما که بلدید، چرا صادرات ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان است؟

– اتفاقا یکی از سوالات ما از آقای همتی این است که شما که بلدید، چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان است؟

– اگر می‌خواهیم کشور را در چهار سال آینده فقط اداره نکنیم و جهش پیدا کند، باید برنامه جدی داشته باشیم. دنبال بهانه نگردیم. حال این جهش چگونه ایجاد خواهد شد؟ وقتی محقق می‌شود که دو سه موضع اصلی را مبنا قرار دهیم.

– سخن از ارزش پول ملی به میان آمد. ارزش پول ملی چه وقت بالا می‌رود؟ زمانی که شما بتوانید جهش تولید داشته باشید. جهش تولید چه وقت ایجاد می‌شود؟ زمانی که جهش صادرات داشته باشید. جهش صادرات زمانی حاصل می‌شود که بتوانید تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشیم و معطل دو سه کشور نمانیم.

– اتفاقا یکی از سوالات ما از آقای همتی این است که شما که بلدید، چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان است؟

– اگر می‌گوییم کشور نیاز دارد که توزیع فقر نباشد، یعنی باید برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشیم. این موضوع چگونه ممکن است؟ وقتی که برای تمام دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنی تا ارزآوری داشته باشند. اینطور نباشد که اگر وزارت نفت گفت نمی‌توانم نفت بفروشم، بقیه بخش‌ها تعطیل شود.

– وزارت کشاورزی، صنعت، آموزش عالی، وزارت خارجه و همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری کار کنند.

– ما برای این موضوع کار تعریف کرده‌ایم که چگونه می‌توان برنامه تعریف کرد تا همه دستگاه‌ها بتوانند در ۴ بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق، ارزآوری داشته باشیم.

– بر این اساس ما فکر می کنیم اگر ظرفیت‌ها بسیج شود، دو برابر درآمد نفتی در این بخش‌ها ارزآوری خواهیم داشت.

– در موضوع اشتغال که دغدغه جوانان است نیز شما باید بتوانید برای دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنید تا هر دستگاهی از بخش کشاورزی گرفته تا صنعت و معدن بتواند اشتغال ایجاد کنند نه اینکه کارمند اضافه کنند.

– برای اشتغال بررسی کرده‌ایم و بر اساس برنامه‌ای که داریم در بخش پتروپالایشگاه، پتروشیمی، نفت و گاز و… اشتغال ایجاد کنیم. این موضوع در بخش شیلات، تولیدات زراعی، باغی و… حاصل می‌شود و در هر بخش مشخص است که در سال چه مقدار شغل ایجاد می‌شود.

– آقای همتی را دعوت می‌کنم که بعد از این جلسه، در تلوبیون با هم مناظره کنیم.

** نقد اول قاضی‌زاده؛ ساختار باید عوض شود

– اینکه بحث و مناظره اقتصادی به انحراف برده می‌شود،  نشان‌دهنده این است که برخی از دوستان احتمالاً همینطور که در این سالها برنامه‌ای برای اداره کشور نداشتند الان هم ندارند و با ایجاد دو قطبی های کاذب، تهمت و افترا و با بکار بردن کاندیدای پوششی می‌خواهند برنامه‌ خود را نشان دهند.

– موانع تولید بودجه ساختاری، عدم بازگشت بدهی‌ها و بدهکاران بانکی، مالیات و مواردی از این قبیل جزو مواردی هستند که سال‌ها روی آن کار کرده‌ام و می‌توانم با آنها بپردازم.

– مسئله ما مدیریت است اما آن چه که مهمتر از مدیریت است وجود ساختارها و ساز و کارهای نادرست است، زیرا وقتی می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم ابتدا باید سراغ به اصلاح ساخت و سازها و موارد استضعاف‌گر بروی.

-در این هشت سال گذشته نقدینگی که تولید شده است به ازای سرانه هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان به هر نفر می‌رسد اما توزیع آن وام بانکی است چرا که نرخ سود تسهیلات زیر نرخ تورم است یعنی ما عملاً به کسی دارایی می‌دهیم و عملاً تورم این انگیزه را به او می‌دهد که هیچ وقت بدهی خود را صاف نکند چرا که هرچه بیشتر این پول را نگه دارد ارزش دارایی و افزایش پیدا می‌کند.

– ۶۵ درصد منابع بانکی به دهک اول داده شده است و ۹۵ درصد به مابقی داده شده است. ۷۰ درصد این مقدار به تهران داده شده است و مابقی به ۲۵ استان داده شده است؛ وقتی ما منابع را این گونه تقسیم می کنیم باید بشاگرد و مشکلات جنوب و خوزستان از آن دربیاید و خانه ۵۰۰ میلیون تومانی به خانه ۵ میلیارد تومانی تبدیل شود و این منابع تبدیل به آپارتمان شود؛ چرا که نحوه توزیع مشکل دارد.

-اگر این ساختار را حفظ کنیم و مدیران عوض شوند تفاوتی نمی‌کند، مثلا اینکه یک مدیریت جریان اصولگرا جای یک مدیر اصلاح‌طلب بنشیند تفاوتی ندارد اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی واقعا حل شود باید ساختار را اصلاح کنیم.

** نقد اول رئیسی؛ اگر مشکل مردم با توهین و تخریب من حل می‌شود، گذشت می‌کنم

– به نظرسنجی های بسیار مردمی عنایت کنید، یکی از دغدغه های مردم بی صداقتی بسیاری از مسئولین است و انتظار مردم این است که حرف نادرست به آنها زده نشود و کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد بی صداقتی نکند.

– بررسی پرونده تحصیلی من از سایت آموزش عالی قابل مشاهده است ولی مشکل مردم با تهمت زدن حل نمی‌شود و چرا به شعور مردم اهانت می‌کنید؟

– اگر مشکل مردم با توهین و تخریب من حل می شود، من گذشت می‌کنم.

– من با مردم با صداقت حرف می‌زنم. اولین بار که کسی در تاریخ سیاسی ایران به‌صورت پوششی عمل کرد و گفت من آمده ام از دولت حمایت کنم، از دوستان شما (اصلاح‌طلبان) بود.

– شما مردم را گرفتار کردید و قوه قضائیه بیش از ۲ هزار کارخانه را احیا کرده است و به زندانها هم سر میزنم و مدیر نشسته در اتاق نیستم و سوال این است. چرا داد همه را درآوردید؟

** نقد اول مهرعلیزاده؛ بخش عمده مشکلات تولید در بخش قضا است

– از آقای رئیسی سوال دارم که شما که در پاسخ به سوال‌ها چه راه حل هایی را برای رفع موانع تولید دارید؟ واقعا خودتان چقدر با مسئله تولید آشنایی دارید؟ ممکن است از چند کارشناس استفاده کنید و انسان حفظ کند و عنوان کند اما اینها به درد مردم نمی خورد.

-۴۲ سال از انقلاب گذشته و مردم مشکل تولید و صادرات دارند. بیش از ۷۰ درصد ظرفیت های تولیدی و معطل است.

-آقای رئیسی آیا شما خودتان می توانید بدون کمک و مشاورانتان ۲ سوال اقتصادی مطرح کنید و پاسخ بدهید. آقای رئیسی به کارخانه‌هایی اشاره کردن که هر سفر حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود و در آخر مصاحبه‌ای می شود که کارخانه ای را که بانک گرفته می شود و توقیف کرده و بر اساس حکم دادستان آزاد و ۱۰ الی ۱۵ نفر مشغول نی شود. چند عدد از آن کارخانه ها باز می شود ۲ الی ۳ تا یا بیشتر؟ آقای رئیسی چند عدد از این کارخانه ها بسته بودند و بسته شدند؟ اینهمه کارخانه ها له همین دلیل بسته شدند چه کسی آنها را بسته است؟ همان قاضی شما بسته است. بخش عمده مشکلات تولید در بخش قضا است. همان جا را مدیریت بفرمایید.

– یکی از ارکان توسعه اقتصادی دادرسی عادلانه است. اگر دلتان برای اقتصاد سوخته است همین قوه قضائیه را که هنوز به شیوه قجری اداره می شود اصلاح کنید شما که از ۱۶ سالگی در دستگاه قضا بوده‌اید و هستید.

-این مسئله درمورد شما عنوان می شود که آقای رئیسی سندروم پست بیقراری شدید دارند از دادستانی به آستان قدس شریف می‌برند و از آنجا به کانالتون ریاست جمهوری می‌روند و از آنجا به قوه قضاییه می‌روند و ریاست قوه قضاییه مجدداً برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می شوید.

– چه تضمینی وجود دارد که شما ریاست جمهوری را نیز به سودای مقام بالاتر رها نکنید مردم نگران هستند و نمی‌توانند به این موارد اعتنا کند.

-اینکه آقای زاکانی فرمودند شما انشا می نویسید خیر ما انشا ننوشته‌ایم حرف حق و دل است. ما اگر بخواهیم به این و آن تهمت بزنیم به راحتی می توانیم این کار را صورت دهیم.

** نقد اول همتی؛‌ پوششی‌ها قسم بخورند تا انتهای رقابت انتخابات باقی می‌مانند

– من قبلاً گفته بودم من در مقابل ۵ کاندید هستم که قائدتا به ریاست آقای رییسی است و به صورت پوششی دارند ایشان را پوشش می‌دهند.

– اگر دوستان پوششی می خواهند من جواب آنها را بدهم اینجا قسم بخورند تا انتهای رقابت های انتخاباتی باقی مانند.

– اگر قسم نخورند من جواب آنها را نمی دهم، جواب را خدمت آقای رییسی می دهم. سه نفر بیایند فقط به همتی حمله کنند.

–  جناب آقای جلیلی من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم شما اقتصاد تجارت نمی فهمی. شما ابتدایی تریم مسایل فنی و تجاری را نمی فهمی چرا برای مردم بزرگ ایران تصمیم می‌گیرید.

– خسته نشدید از اینهمه بیانیه خواندن! ۲۰ سال است دارید بیانیه می‌خوانید پدر کشور را در آوردید. آقای جلیلی مشکل ما همین چیزها است چرا همرا گردن بانک مرکزی می اندازید. آقای جلیلی ورودی متوسط بانک مرکزی متوسط ۲۰ سال گذشته ۴۵ میلیارد دلار بصورت سالانه بوده است در دو سال گذشته به طور متوسط ۹ میلیارد شده است.

** نقد اول جلیلی؛ همتی تنها جزئی از یک رویکرد غلط است

– مردم یک سوال اساسی دارند. آن سؤال این است که مسائل اقتصادی که پاسخ‌هایش مشخص است پس چرا انجام نمی‌شود؟

– به نظر من در همین جلسه برخی موضوعات خود را نشان داد که چرا پاسخ مشکلات دنبال نمی‌شود. یک راه این است که مسئله را بدانید و پاسخش را هم بدانید. بحث بعد این است که اراده و باور داشته باشید.

– آقای همتی می‌گوید FATF مشکل ایجاد کرده است. اگر شما مسئله را اینطور ببینید همین وضعیتی است که با آن مواجه هستیم. شما رفته‌اید با FATF ، چهل و یک بند بسته‌اید، ۳۹ مورد را هم اجرا کردید و دو مورد مانده است. آن‌ها هنوز آن مواردی که اجرا کرده‌اید را نپذیرفته‌اند. کشورهای دیگر همینقدر هم انجام نداده‌اند. شما می‌گویید من نمی‌توانم. حتماً نمی‌توانید.

– با این عدم فهم صحیح مسئله به شما نمی تواند در پاسخ مشکل کمک کند.

– شما در رویکرد هم اشتباه دارید. البته معتدم آقای همتی جزئی از این رویکرد غلط است که می‌خواهد عوض کار واقعی، کشور را با نمایش اداره کند. کشور با نمایش اداره نمی‌شود.

– در سال ۹۱ هفتاد هزار میلیارد معوقات بانکی داشتیم. آن زمان که در شورای‌عالی امنیت ملی مسئولیت داشتم، مدیران عامل بانک‌ها را دعوت کردم که آقای همتی هم که مدیرعامل بانک سینا بودند حضور داشتند. ما آن زمان به مدیران عامل بانک‌ها گفتیم شما بگویید چه باید کرد که این معوقات را پس گرفت. چرا شکایت نکردید؟ همان موقع همین دوستان چرا اقدام نکردند؟

– در این هشت سال خود آقای همتی می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد دست ۱۱ نفر است. بعد می‌گویند این‌ها مربوط به قبل است.پس شما چکاره‌اید؟

– مردم عزیز می‌بینند که امروز دو نگاه وجود دارد. یک نگاه می‌گوید همینطور کشور را به زور اداره کنیم. بعد هم موضوع FATF را مطرح کنیم و یک بهانه دیگر بیاوریم.

– ما کشور را هشت سال سایه به سایه دنبال کرده ایم. کشور ظرفیت‌ها و توانایی‌های خوبی دارد. جوانان و متخصصان خوبی دارد که نه‌تنها می‌توان کشور را اداره کرد بلکه جهش داد. دوستان می‌گویند نمی‌شود، نه؛ شما نمی‌توانید. اتفاقاً منظاره برای همین است؛ بگویید نمی‌شود.

– سال ۹۲ هم در زمان برجام من گفتم تحریم‌ها رفع نمی‌شود و دوستان گفتند می‌شود. حالا مردم قضاوت کنند که شد یا نشد.

** نقد اول رضایی؛ همتی منبع سلطان‌سازی در فولاد و شکر و روغن است

– جناب آقای همتی شما منبع برای سلطان سازی در فولاد، شکر و روغن دارید ولی منبع برای مستضعفین و محرومین ندارید؟ شما چطور رانتخوارها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین مالی کردید اما برای  اینکه به محرومین کشور کالا را با قیمت واقعی بدهید، ندارید.

– اگر همان قیمت واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال‌های قبل را که ۲۰ دلار بوده و هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تومان است شما می‌فرمایید آن را ندارید. که جای تأسف دارد برای شما که در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور را به گونه‌ای رساندید که اگر به نمودارهای اقتصادی نگاهی به آن بیندازیم متوجه خیلی موضوعات خواهیم شد.

– وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی به گونه‌ای است که از زمانی وی مسئول شده است نرخ دلار از ۸ هزار تومان به ۲۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است. آیا این وضعیت اقتصاد است و اگر آقای همتی اقتصاددان است چطور نتوانسته تشخیص دهد کشور در چه وضعیتی است.

– سیاست‌ پولی که آقای همتی در بانک مرکزی در نظر گرفته است سیاست بسیار غلطی بوده و یک فاجعه بزرگ در نقدینگی کشور به وجود آورده که اگر امسال نتوانیم جلوی آن را بگیریم خطر بزرگی کشور را با عنوان فوق تورم تهدید خواهد کرد. من یک سرباز هستم و وقتی آمریکا تهدید کند ما می‌‌خواهیم به ایران حمله کند حتماً جواب من آن است که اگر پای‌تان به ایران برسد ما حتماً شما را به گروگان خواهیم گرفت و ما حتی رجز می‌خوانیم و در این رجز خواندن توی دهان آمریکا می‌زنیم و به شکلی این کار را می‌کنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود اما من برای اداره اقتصاد کشور یک برنامه جدیدی دارم.

– یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با محاسبات دقیق آن هم از منابعی که از محل اسراف و تبعیض و رانتخواری از دست رفته و صرفه‌جویی ۴ میلیارد دلاری از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۴ میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود به دست خواهد آمد.

– مسئله اقتصادی که من بنا دارم آن را در دولتم اجرا کنم با بسیج مردم اعم از اهل تسنن، بانوان، جوانان تلاش می‌کنم قطار اقتصاد را راه بیندازم و تلاش می‌کنم که همه اقوام و استان‌های مرزنشین و همه اقشار بتوانند وارد اقتصاد شوند و اقتصاد را تأمین کنیم و در آن موقع نه تنها منابع یارانه و مالیات‌ها را بهبود می‌بخشیم بلکه یک جهش بزرگ در اقتصاد ملی ا یجاد خواهد شد و امیدوارم مردم عزیزمان این فرمان را به دست‌مان بدهند تا من ثابت کنم همانطور که در دفاع مقدس و مسائل امنیت ملی بزرگ و عظیم است در اقتصاد ملی نیز توانایی ان را دارم که ایران بزرگ اقتصادی را به وجود آورم.

** نقد اول زاکانی؛ تورم معضلی است که همتی باید درباره‌اش پاسخگو باشد

– راه حل این معضل، نظارت واقعی بانک مرکزی و اتصال شبکه بانک‌ها به هم و در نهایت، انتقال حجم نقدینیگی به بخش تولید است.

– ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند و این بی‌انضباطی که در بانک‌ها وجود دارد از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ بزرگترین اشکال به بانک مرکزی برمی‌گردد که نظارت نمی‌کند.

– از ۵۴۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سال گذشته، بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال آن استمهال بوده و عمده آنها نیز هیچ نقش مثبتی در تولید ندارند و عمدتا به سوداگری و سفته‌بازی مشغول‌اند.

– عامل مهم نقدینگی در جامعه و این سیل فراگیر، پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ کرده و ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار را به دولت آینده حواله کرده‌اند و بدهی را بر دوش دولت آینده گذاشته‌ است.

– اینجا آقای همتی باید پاسخگو باشد که چرا با این اختلال کشور اداره می‌شود؟ اگر اقتصاددانی اینی است که همتی می‌گوید،‌ همه ملت ایران از این اقتصاددانی تبری می‌جویند.

– فاکتورهای تورمی و افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی، سه معضلی است که امروز آقای همتی باید پاسخگو باشد.

** سوال اول جلیلی؛ درسال‌های گذشته، محرومین در اولویت نبودند/ سهم مردم را از انرژی می‌دهیم

نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، عصر امروز (شنبه ۱۵ خرداد) با حضور ۷ نامزد این انتخابات و با موضوع اقتصاد برگزار شد.

محور مهم بیانات سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را در ادامه می‌خوانید:

– برای محرومیت‌زدایی قبل از اینکه طرح اقتصادی داشته باشید باید این نگاه را داشته باشید که قائل به محرومیت‌زدایی هستید یا نه. یکی از مشکلات سال‌های گذشته این بود که مردم و محرومین در اولویت نبودند.

– یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد این است که اگر صحبت از جمهوری اسلامی می‌کنیم این است که جمهور مردم را در اقتصاد دخیل کنیم.

– موقع انتخابات بالگرد می‌فرستیم به مناطق محروم و رأی آن‌ها را می‌گیرم اما‌ آیا در اقتصاد هم به همین شکل، آن‌ها را وارد امور می‌کنیم و سهم‌شان را می‌دهیم یا خیر.

– اگر نگاه محرومیت‌زدایی را نداشته باشید به یک سری کارهای نمایشی روی خواهید آورد.

– برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشته باشید، اما قبلش از طرح و برنامه باید اراده داشته باشید.

– چند طرح اساسی داریم که محرومیت را به حداقل می‌رساند و حق مردم را در عرصه‌های مختلف بویژه در سهمی که در مصرف انرژی باید داشته باشند به آن‌ها بدهیم. برای این موضوع طرحی با عنوان طرح وان یا واحد انرژی را در نظر گرفته‌ایم.

– طرح دوم سبد غذایی است. آحاد جامعه در روز ۲۵۰۰ کالری انرژی لازم باید دریافت کنند آن هم در طیفی از غذاها که برای این موضوع برنامه‌ای تهیه شده که چگونه این کالاها به خوبی توزیع بشود که متأسفانه بر اساس سیاست‌های عدم نگاه به محرومیت به وضعیت نامطلوبی دچار شده است.

– در بحث‌های تفریح و سلامت هم برنامه‌هایی داریم. طرح مفصلی درباره موضوع سفر داریم که چگونه با همین بودجه فعلی مردم را از سفر رایگان برخوردار کرد. طرح بعدی ما درباره سلامت است.

** سوال اول زاکانی؛ بانک مرکزی مقصر وضع موجود است/ باید به همتی نوبل شیمی بدهند!

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، امروز جمعه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم که با محوریت «اقتصاد و معیشت» در استودیوی مناظرات رسانه ملی برگزار شد، به بیان برنامه‌های خود و نقد برنامه‌های دیگر نامزدها در حوزه اقتصاد پرداخت.

مهمترین محورهای سخنان زاکانی در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است؛

سوال؛ برنامه شما برای کنترل نقدینگی مخرب و هدایت آن به سمت‌های مولد چیست؟

– داریم مناظره می‌کنیم ولی برخی دوستان انشاء می‌خوانند؛ خیلی زشت است که آقای همتی ما را متهم به دروغگویی می‌کنند.

– ایشان (همتی) می‌گوید اقتصاددان است،‌ اما باید به ایشان جایزه نوبل شیمی داد، با کاری که با پول ملی کرد!

– آقای همتی می‌گوید ۵ نفر در مقابل ایشان هستند، اما واقعیت این است که بجای ۵ نفر، ۸۵ میلیون نفر در مقابل ایشان قرار دارند.

– حجم نقدینگی امروز بیش از ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که به دلیل ایجاد پول پرقدرت ایجاد شده و بانک‌ها هم بدون نظارت بانک مرکزی که وظیفه آقای همتی است، خلق پول می‌کنند و در نتیجه ۱۱ ابربدهکار بانکی داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند.

** سوال اول قاضی‌زاده هاشمی؛ رئیس بانک مرکزی خود را مسول حفظ دلار می‌داند نه ریال

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی امروز طی سخنانی درباره چگونگی تقویت ارزش پول ملی اظهار داشت: درباره ارزش پول ملی چند اصل می‌توان بحث کرد.

– وقتی که ما از حفاظت از ارز ش پول ملی صحبت می‌کنیم آن طرف سکه کنترل تورم است. ما اگر بتوانیم تورم را در جامعه به عنوان ام المصائب کنترل کنیم پول ملی را هم می‌توانیم حفظ کنیم.

– البته مساله بعدی ما بحث حکمرانی ریال است متاسفانه در کشور ما مسؤولان مربوطه به جای اینکه مسؤول حفاظت از ارزش پول ملی باشند مسوول حفاظت از ارز خارجی شده اند. یعنی هنر ما  این است که اگر بخواهیم مشخصات و یا وجهه صحیحی را از حکمرانی پول ملی تعریف کنیم این است که مسوول مشخصی در کشور ندارد و ان مسوولانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم وظیفه پاسخگویی دارند مسسولیت خودر را به گردن دیگران می‌اندازند.

– ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسول حفظ ریال بداند تا دلار!

– ما یک بسته مفصلی در دولت سلام تهیه کردیم که ۲۱۳ پروژه است که ۵۱ پروژه آن مستقیما به مساله کنترل قیمت ها و تورم برمی‌گردد.

– وقتی از تورم صحبت می‌کنیم یعنی از نقدینگی و پول پرقدرتی که وارد بازار می‌شود حرف می‌زنیم؛ لذا از اصلاحات تغییر ساختاری بانک مرکزی باید صحبت کنیم همچنین از اصلاحات ساختار بودجه‌ای باید صحبت کنیم.

– بخش عمده ای از کسری بودجه کشور را متاسفانه با خلق پول در حال تامین هستیم و تورم یک مالیات دائمی از سمت مردم پابرهنه به سمت دولت و به سمت طبقه مرفه می‌رود و این در طی ۱۰۰ سال گذشته مرتبا ادامه داشته است.

– وقتی از تورم و حفظ ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم از گسترش تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید حرف می‌زنیم و وقتی از تورم سخن می‌گوییم از کنترل قیمت ها در سطح بازار حرف می‌زنیم.

– انتظار مردم این است که وقتی که تا خرخره در مشکلات هستند، کاندیداها برای مشکلات امروزشان و آینده فرزندانشان بگویند که چه برنامه‌هایی دارند؟

** سوال اول مهرعلیزاده؛ نزدیک به ۵۰ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری که با حضور دیگر نامزدها از رسانه ملی پخش شد، مواردی را مطرح کرد که محورهای آن به شرح زیر است:

-با توجه به اینکه بنده برنامه مدونی که از دو سال پیش بر روی آن کار کردند و برنامه نظری و اجرایی شامل همه راهکارها در همه زمینه ها در آن وجود دارد و سه پیوست هست که پیوسته های متفاوتی در خصوص اهداف کمی و کیفی آن آماده و امشب در سایت خود بارگذاری خواهم کرد به فرار مالیاتی نیز پرداخته شده است.

-این که به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح در فرآیند انتخابات روبرو هستیم تا جایی که از کنار فرمایش رهبری معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه مبنی بر لزوم جبران جفا و ظلمی که در برخی از آنها رفته است به راحتی عبور می‌کنند پرسش این است که این امر چگونه از سوی طراحان وضعیت موجود توجیه می شود؟

– با توجه به اینکه بنده برنامه مدونی که از دو سال پیش بر روی آن کار کردند و برنامه نظری و اجرایی شامل همه راهکارها در همه زمینه ها در آن وجود دارد و سه پیوست هست که پیوسته های متفاوتی در خصوص اهداف کمی و کیفی آن آماده و امشب در سایت خود بارگذاری خواهم کرد به فرار مالیاتی نیز پرداخته شده است.

-اینکه به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح در فرآیند انتخابات روبرو هستیم تا جایی که از کنار فرمایش رهبری معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه مبنی بر لزوم جبران جفا و ظلمی که در برخی از آنها رفته است به راحتی عبور می‌کنند پرسش این است که این امر چگونه از سوی طراحان وضعیت موجود توجیه می شود؟

-آیا حمایت از یک فرد خاص در دستور کار قرار گرفته است. هموطنان عزیز شما می دانید با وجود ظرفیت‌های فراوان و علی رغم تلاش های بسیاری که شده است ایران عزیز امروز مشکلات فراوانی دارد.

-اگر بخواهم فهرستی از مشکلات را در مقابل شما بیان کنم می توانم به دهها مورد اشاره کنم مشکلاتی که بعضاً رخنه در جان و مال زندگی روزمره مردم کرده و سال ها زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

-هموطنان شما با عزت و سربلندی تاریخی تان امروز روزگار سختی را می‌گذرانید و آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۵۰ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این زیبنده مردم شرافتمند ایران نیست ۱۷ میلیون سرپرست خانوار درامد ثابتی نداشته و در تامین زندگی به کمک های مستقیم معیشتی نیازمند هستند.

-سوالی که بنده از آقای رئیس دارم این است که آقای رئیسی آیا جنابعالی حاضر هستید که خانواده خود را در جاده چالوس به دست یک راننده بدهید که مومن و متعهد است اما گواهینامه ندارد؟ هرگز آقای رئیسی شما که فقط از نظر کارهای کلاسیک و تحصیلات ۶ کلاس سواد دارید البته من سواد ندارم اما با این سواد نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

**سوال اول همتی؛ هم کیک اقتصاد را بزرگ می‌کنم هم آن را عادلانه توزیع می‌کنم

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری به بیان سخنان خود پرداخت.

محور‌های سخنان همتی بدین شرح است:

– اول ابراز تأسف می‌کنم که نمایندگان توانای بخش های بزرگی از جامعه ایران در این مناظره حضور ندارند از جمله زنان.

– مردم! خیلی از شماها، اینجا نماینده ندارید به حق هم معترض این موضوع هستید. اعتراضات را می خواهید با بهره از صندوق نشان دهید؟ من فکر می کنم اعتراض موثرتر این است که با رای‌تان فضا را تغییر دهید.

– ما می توانیم یک « نه» رای بزرگ به تهدید علیه جمهوریت بدهیم. راستش من خیلی فکر کردم که اینجا چه وعده ای بدهم. دیدم صادقانه تر است به شما بگویم وضعیت اقتصادی ایران در شرایط فعلی طوری است که اغلب وعده های رنگارنگ و جذابی که بقیه نامزدها می دهند امکان تحقق ندارد.

– من بر خلاف دوستانی که الان روبروی شما هستند اقتصاد می‌دانم و اقتصاددان هستم از جزییات وضعیت کشور خبر دارم.

– سابقه مدیریت اجرایی دارم ما منابع لازم را برای این وعده ها نداریم. دوست ندارم برایتان به دروغ بگویم و برای رای آوردن از شما متوسل به دروغ شوم. این دوستان هیچکدام از تولید ثروت حرف نمی زنند و عملا از توزیع فقر می گویند.

– هم کیک اقتصاد را بزرگ می‌کنم هم کیک را عادلانه توزیع می‌کنم.

– ما به سرعت نیازمند یکسری اصلاحات اقتصادی هستیم. اینجا تنها نامزدی هستم که هم می‌فهمد توسعه اقتصادی برای اقتصاد مهم است و هم قوی ترین اقتصاددانان حاضر هستند به او کمک کنند.

– مردم! وضعیت جیب شما خیلی بهتر می تواند باشد. اما لازمه آن اصلاحاتی است که بقیه دوستان توانایی آن را ندارند.

– آقای رضایی بجای اینکه بیایند بگویند بانک مرکزی مقصر است بگویند که چگونه می خواستند برای کشور درآمد ارزی تامین کنند.

– ۶ ماه است منتظریم آقا رضایی اقدام کنند، آقای رضایی؛ شما ما را در مجمع چند وقت برای FATF معطل کردید. عدم پذیرشFATF پدر کشور را در آورده است.

– حتی مقام معظم رهبری این طرح را مجددا به مجمع فرستادند ما رفتیم و التماس کردیم که این برای ما مهم است من می‌گفتم مهمترین بحث برای ما FATF است اما آنجا آقای رضایی تصمیم می گرفتند.

** سوال اول رضایی؛ هشت سال پیش یک کلید بی‌خاصیت آمد

محسن رضایی میرقائد نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، امروز جمعه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم که با محوریت «اقتصاد و معیشت» در استودیوی مناظرات رسانه ملی برگزار شد، به بیان برنامه‌های خود و نقد برنامه‌‌های دیگر نامزدها در حوزه اقتصاد پرداخت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح فرایند بودجه‌ریزی کشور و مشکلات مترتب آن نظیر بودجه‌های دارای کسری و ریشه بروز آن اظهاراتی داشت که محورهای آن به شرح ذیل است:

– سالگرد پانزده خرداد که سرآغاز یک تحول اساسی در زندگی ملت ایران بود را گرامی می‌داریم و یاد و خاطره شهدای این روز را گرامی داشته و سرتعظیم فرود می‌آورم.

– هشت سال پیش در این مکان در برابر آن کلید بی‌خاصیت یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم اگر اوضوع اینجوری ادامه یابد پول ملی ما سقوط می‌کند و بایستی به جیب‌ها، یارانه‌ها، حقوق‌های کارگران، کشاورزان و درآمد مردم بازاری نگاه کنیم.

– امروز ما چه وضعی در زندگی داشته و به آن رسیده‌ایم. چرا اینگونه شده است؟ بایستی به این سؤال جواب دهیم که چرا باید مردم ما امروز در زباله‌گردی و یا نان‌ قرضی و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند.

-وقتی مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است. هر گاه مشکلی به وجود‌ آید دولت دست در جیب مردم می‌کند از اقداماتی که بانک مرکزی جناب آقای همتی و دوستانشان انجام داده‌اند و بلایی که بر کسری بودجه آورده‌اند و تا مشکلی پیش می‌آید دست در جیب مردم می‌کنند و کسری بودجه را از آن محل تأمین می‌کنند آیا می‌توان توقع داشت ارزش پول ملی ثابت بماند.

-در مسئله بورس، دولت راه غیرقانونی را برای کسر بودجه خود در پیش گرفت نرخ سود بانکی را پایین آورده و به غلط نرخ ارز را ۴۲۰۰ تومان تعیین کردند و وقتی پول از بانک‌ها به بورس رفت بدون حساب و کتاب مردم را تشویق کردند و وقتی که برای بودجه کشور تأمین مالی صورت گرفت مردم را در زمین و آسمان رها کردند آیا این شیوه تنظیم بودجه کشور است؟

-آیا بودجه کشور را بایستی از طریق دست کردن در جیب مردم تأمین کرد؟ مگر زندگی مردم از زندگی دولت جدا است در حالیکه این موضوع یکی از خطاهای اساسی است که در انقلاب به وجود آمده است.

-چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک‌تر شده باشد که پشت این اقتدار عظیم ملی قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده باشد.

** سوال اول رئیسی؛ رونق تولید با ایجاد جذابیت صورت می‌گیرد

سیدابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی که عصر امروز (شنبه) با حضور کاندیداهای انتخابات پخش شد، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت که محورهای این اظهارات به شرح ذیل است:

– موضوع موانع تولید از مسائل مهمی است که تولیدکنندگان با آن مواجهند و کاری کرده که تولید کنندگانی که با انگیزه در عرصه تولید حضور یافته اند دچار مشکل شده‌اند.

– برای رونق تولید باید جذابیت برای تولید ایجاد کنیم و جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را بکاهیم و این نیاز به سازوکار دارد.

– باید کاری کنیم قاچاق به عنوان یکی ازموانع تولید به حداقل برسد و باید نقدینگی به سمت تولید برود.

– هدایت نقدینگی به سمت طلا و ارز و زمین باید کاسته شود و به تولید هدایت شود.

– سازوکارهایی مانند مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد و کاستن از مالیت‌های تولیدی است. مالیات ۲۵ درصدی تولید باید با شیب ملایم به ۱۰ درصد کاهش یابد.

– برخی مجوزها برای تولید تبدیل به مانع شده است. باید صدور مجوزها پسینی شود و تسهیل کند.

** قرائت اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

در ابتدای مناظره پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قرائت شد.

در این اطلاعیه آمده است: این کمیته شامل وزیر کشور، دادستان کل، دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات وزارت کشور، رئیس سازمان صداوسیما و یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به عنوان منتخب سه قوه است.

این کمیسیون موظف است طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اگر ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزد‌ها درخصوص سایر نامزد‌ها یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت و یا مطالب مغایر با قوانین رسمی کشور، بیان کند، به میزان مناسب، زمان برای پاسخگویی در نظر گیرد.

برای احترام به افکار عمومی مردم شریف ایران، رعایت و اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری به نامزد‌های محترم یادآوری شده است.

امیدواریم نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت «موضوعات اقتصادی» فضایی اخلاق‌مدارانه، آگاهی‌بخش و در جهت شناخت از برنامه‌ها ودیدگاه‌های نامزد‌های محترم پدید آورد.

انتهای پیام/