مطالبه شهروندان تبریز از رئیس جمهور/ | اتوبوس‌های تبریز از عمر فرسودگی هم پیرتر هستند!
مطالبه شهروندان تبریز از رئیس جمهور/ | اتوبوس‌های تبریز از عمر فرسودگی هم پیرتر هستند!

[ad_1] مهمترین مطالبه مدیریت شهری تبریز از رئیس‌جمهور در سفر آتی وی به تبریز، جذب اعتبارات دولتی در حوزه حمل و نقل عمومی، به‌خصوص مترو، اتوبوس و ناوگان تاکسیرانی شهری است که با تخصیص این اعتبار شاهد تحولی چشمگیر در حوزه حمل و نقل شهری خواهیم بود. به گزارش قلم پرس،از تبریز،  شهر تبریز به […]

[ad_1]


مهمترین مطالبه مدیریت شهری تبریز از رئیس‌جمهور در سفر آتی وی به تبریز، جذب اعتبارات دولتی در حوزه حمل و نقل عمومی، به‌خصوص مترو، اتوبوس و ناوگان تاکسیرانی شهری است که با تخصیص این اعتبار شاهد تحولی چشمگیر در حوزه حمل و نقل شهری خواهیم بود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز،  شهر تبریز به لحاظ موقیعت جغرافیایی از نظر سیاسی و منطقه ای در ایام نه چندان دور جزو پیشر فته ترین شهرهای ایران محسوب می شد. ارتباط مردم این منطقه با خارجیان و خصوصا” اروپاییان و منطقه قفقاز به علت واقع شدن این شهر در مسیر چهارراه جاده ابریشم موجب آن شده بود که بعضی از وسایل رفاهی و خدماتی از قبیل برق ،کودکستان، مدرسه ،دانشگاه  و وسایل حمل و نقل از جمله قونقا قبل از شهرهای دیگر در این شهر ایجاد شود. قونقا یا تراموای اسبی تشکیل شده از یک یا دو واگن بود که هر کدام گنجایش ۲۰ مسافر داشت و به وسیله چهار اسب کشیده می شد. این وسیله برای اولین بار در تبریز به کار انداخته شد و سپس در تهران و بقیه شهرها راه آهن شهری از نوع ابتدایی به وجود آمد. 

حمل و نقل عمومی اما امروزه در اکثر شهرهای توسعه‌یافته دنیا از شکل سنتی آن خارج و به صورت ترکیبی از انواع دستگا‌های حمل و نقل شامل مترو، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی انجام می‌شود.

در این بین نقش اتوبوس‌های شهری در حمل و نقل ترکیبی به دلیل حجم بالای مسافری که جابجا می‌کند، و همچنین تردد در اکثر مناطق و محلات شهر، بیش از سایر حوزه‌های حمل و نقل  است و به همین دلیل باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم. فرسودگی اتوبوس‌های شهری در کنار هزاران مشکلی که دارد، آلودگی هوا و تحمیل هزینه اضافی به مجموعه شهرداری را نیز در پی دارد. معضلی جدی که نیازمند ورود دولت و مدیریت شهری و حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. شاید یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان تبریز از مدیریت شهری، ساماندهی، نوسازی و ترمیم ناوگان اتوبوسرانی باشد که در کنار دیگر مسائل و بنا بر اذعان کارشناسان یکی از عوامل آلودگی هوای تبریز است.

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی موجب عدم رغبت شهروندان به استفاده از این ناوگان می‌شود و این مشکل به خودی خود سایر مشکلات ریز و درشتی را نیز به همراه دارد؛ به عنوان مثال، ترجیح اغلب مردم برای استفاده از خودروهای شخصی، تشدید آلودگی هوا، ترافیک سنگین و حوادث رانندگی و …، مشکلاتی هستند که شاید محصول فرسودگی اتوبوس‌های شهری باشند. 

 

تفاهم‌نامه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در تبریز

تبریز در وهله اول نیازمند نوسازی و خرید اتوبوس‌های شهری است، امری که شهردار این کلانشهر نیز بر آن تأکید دارد.

یعقوب هوشیار در اولین نشست خبری خود به تفاهم‌نامه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرده و می‌گوید: بهمن ماه سال گذشته، تفاهم‌نامه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس امضا شده است تا از این طریق هم مشکل تأمین اتوبوس شهر حل شده و هم خط تولید این شرکت در تبریز راه‌‌اندازی شود که به خودی خودی اشتغال‌زا بوده و چرخ اقتصادی شهر را به حرکت وا می‌دارد.

یعقوب هوشیار اضافه می‌کند: با بازدیدهایی که از خط تولید داشته‌ایم، از پایان تیر سال جاری شاهد تحویل اتوبوس‌ها خواهیم بود و ماهانه اتوبوس‌های جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهد شد.

وی معتقد است: مشکل اتوبوس‌های شهری تبریز غیرقابل کتمان است و مدیریت فعلی شهری بار هشت سال گذشته را بر دوش می‌کشد و برای عبور از بحران  کمبود اتوبوس در سال جاری نیاز به ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داریم  که در کنار آن زیرساخت‌های نرم‌افزاری نیز باید تأمین شود.

شهردار تبریز تصریح می‌کند: پیشنهاد ما ورود شرکت‌های حمل و نقل در این حوزه است تا در فرصت مناسب این مشکل را حل کنیم و در حال حاضر برنامه‌ریزی ما در سال جاری الحاق ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی است که منابع آن نیز در بودجه تعریف شده و تلاش داریم از تیرماه سال جاری، ماه به ماه به ناوگان اضافه شوند.

وی همچنین از بازگشت اتوبوس‌های دربستی نیز خبر داده و می گوید: تمرکز ما خرید اتوبوس برای شهر است، ولی اگر خرید و ارسال این اتوبوس‌ها با تاخیر همراه شوند، اتوبوس‌های دربستی را باز می‌گردانیم.

سهم تبریزی‌ها از اتوبوس، یک سوم استاندارد جهانی

مطابق استانداردهای جهانی که بر اساس آن به ازای هر ۱۰۰۰ نفر شهروند یک دستگاه اتوبوس مورد نیاز است، بر این مبنا، شهر تبریز با توجه به جمعیت ثابت یک میلیون ۶۴۰ هزار نفری آن و بدون احتساب جمعیت شناور این کلان شهر، حداقل به ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد. امری که رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک نیز بر آن اذعان دارد.

 

تبریز به ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی کلانشهر تبریز در این باره معتقد است: در حال حاضر کلانشهر تبریز به ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد اما علاوه بر اینکه در دهه‌های گذشته تأمین نشده است، تعداد قابل توجهی از ناوگان اتوبوسرانی نیز به دلیل فرسودگی و عدم صرفه اقتصادی بخش خصوصی از رده خارج و کاهش یافته است.

روح الله رشیدی ادامه می‌دهد: در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در کلانشهر تبریز فعالیت دارند و اگر به دنبال ارائه خدمات بهتر برای مردم هستیم باید به سمت تأمین این نیاز قدم برداریم چرا که این کار تنها با بودجه شهرداری امکان پذیر نیست و نیازمند اعتبار کلان و سهم دولتی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی کلانشهر تبریز در رابطه با حمل و نقل ترکیبی نیز معتقد است: با چنین تدابیری سعی بر این است که شرکت واحد و شهرداری با کمک شورای اسلامی کلانشهر تبریز، تعادل را حفظ کرده تا به وسیله منابع عمومی و حمایت ملی طی امسال و سال‌های آتی، با تأمین اتوبوس‌های جدید قادر به ارائه خدمات بهتری باشد.

وی اضافه می‌کند: برای بهره گیری حداکثری از امکانات حداقلی حمل و نقل عمومی، ایده حمل و نقل ترکیبی مطرح شده است و مطالعات حمل و نقل ترکیبی به صورت پایلوت با ترکیبی از مترو، اتوبوس، مینی بوس و ون برای افزایش بازدهی امکانات موجود حمل و نقل عمومی انجام یافته است که در این صورت با توزیع صحیح امکانات، بخشی از ظرفیت‌ها نیز آزاد خواهد شد.

 

اتفاقی بزرگ در حوزه حمل و نقل عمومی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز می‌گوید: اگر لایحه‌ای که شهرداری تبریز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ارائه کرده است به تصویب شورا برسد اتفاقی بزرگ در این حوزه رخ خواهد داد.

علیرضا نوای باغبان ادامه می‌دهد: حمایت از حمل و نقل عمومی یک گام مثبت از سوی شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر تبریز بوده که منجر به توسعه شهری خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: شهرداری باید از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قانونی برای تأمین اعتبار لازم استفاده کند و چانه زنی با بانک‌های عامل را در دستور کار خود قرار دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شاهد تغییر چهره ناوگان اتوبوسرانی در شهر باشیم.

 

 

 

تلاش برای الحاق ۲۰۰ اتوبوس در سال ۱۴۰۱ ‌به ناوگان اتوبوسرانی تبریز

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تبریز نیز از تلاش برای راه‌اندازی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در سال جاری خبر داد.

ایوب اسماعیلی ادامه می‌دهد: این اتوبوس‌های جدید در خطوط بخش خصوصی مورد استفاده قرار خواهند گرفته و وارد مسیر تندرو نمی‌شوند و از طریق شرکت واحد اتوبوسرانی با اولویت رانندگان این شرکت به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز که تاکنون به صورت دربستی فعالیت می‌کردند، به زودی با کمک شورای اسلامی شهر، فرمانداری و شهرداری تبریز وارد حمل و نقل عمومی خواهند شد.

اسماعیلی می‌گوید: همچنین از طریق اوراق مشارکت دولتی در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۰۰۰میلیاردریال به حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص خواهد یافت که پیش بینی می شود در سال جدید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید راه اندازی شود.

انتهای پیام/


[ad_2]