مرغوب‌ترین سماق ایران کجا تولید می شود
مرغوب‌ترین سماق ایران کجا تولید می شود

[ad_1] سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هوراند از برداشت سماق در سطح بیش از ۷۰۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد. به گزارش قلم پرس،از هوراند، سیدرضا تاج الدینی امشب در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: عملکرد این محصول حدود ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد شده و پیش بینی می شود از کل باغات […]

[ad_1]


سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هوراند از برداشت سماق در سطح بیش از ۷۰۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش قلم پرس،از هوراند، سیدرضا تاج الدینی امشب در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: عملکرد این محصول حدود ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد شده و پیش بینی می شود از کل باغات این شهرستان نزدیک ۵۰۰ تن سماق برداشت شود.

وی با بیان اینکه برداشت این محصول از اواخر مرداد ماه شروع و تا اواخر شهریور ادامه می یابد ادامه داد: از ۷۰۰ هکتار سماق در این شهرستان ۵۵۰ هکتار به صورت جنگلی و ۱۵۰ هکتار دست کاشت می باشد که از لحاظ کیفیت ، رنگ ، طعم، خاصیت دارویی و … نه تنها در کشور بلکه در دنیا جایگاه بالایی دارد.

 سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هوراند افزود: سماق به لحاظ ارزش غذایی و دارویی یکی از محصولات اصلی این شهرستان بوده و هوراند با سماقش در کشور شناخته شده است.

تاج الدینی افزود: تکثیر این محصول ارزشمند اغلب به صورت پاجوش بوده که در سالهای اخیر تحقیق و تولید نهال سماق از طریق کشت بافت و همچنین بذر به روش آزمایشگاهی انجام یافته و در مطالعه و بررسی وضعیت تولید در شهرستان می باشد همچنین ایجاد سامانه های آبگیر و بانکت بندی در باغات سماق جهت ذخیره آب باران به صورت الگویی در برخی باغات انجام می گردد.

وی تاکید کرد: امید است با تحقیقات بیشتر در زمینه افزایش کمیت و کیفیت محصول سماق، حمایت از کشاورزان و صنایع تبدیلی این محصول قدمهای مثبتی در زمینه بالا بردن وضع اقتصادی کشاورزان، توسعه باغات در اراضی شیب دار، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ جنگلهای ارسباران برداشته شود.

انتهای پیام/


[ad_2]