مدیریت شهری تبریز خود را به بریدن روبان و زدن کلنگ مشغول کرده است/ ابراز تاسف از افسارگسیختگی مدیریتی در غرب تبریز
مدیریت شهری تبریز خود را به بریدن روبان و زدن کلنگ مشغول کرده است/ ابراز تاسف از افسارگسیختگی مدیریتی در غرب تبریز

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریزگفت: متاسفانه مدیریت شهری بیش از آنکه به دنبال مسائلی باشد که مستقیما با سلامت شهروندان سر و کار دارد، خود را به بریدن روبان و زدن کلنگ مشغول کرده است. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، در نشست این هفته کمیسیون […]

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریزگفت: متاسفانه مدیریت شهری بیش از آنکه به دنبال مسائلی باشد که مستقیما با سلامت شهروندان سر و کار دارد، خود را به بریدن روبان و زدن کلنگ مشغول کرده است.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، در نشست این هفته کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست این شورا، تهدیدات زیست محیطی غرب تبریز زیر ذره‌بین کارشناسان قرار گرفت.

آلودگی کانال «ایلی‌سو» با فاضلاب صنایع آلاینده این منطقه به عنوان مهم‌ترین آسیب زیست محیطی شناخته می‌شود که کمیسیون خدمات شهری نیز پس از بررسی‌های میدانی و کارشناسی بر ضرورت حل و فصل این معضل تاکید داشت.

کانال« ایلی‌سو» که کارکرد اصلی آن برای دفع سیلاب‌های شهری تعریف گردیده بود، عملا به محلی برای سرازیری فاضلاب صنایع غرب تبریز تبدیل شده است و این صنایع در قبال این آلایندگی عظیم و مخرب تنها با پرداخت مبالغ بسیار ناچیز جرایم از زیر بار مسوولیت‌های بعدی شانه خالی می‌کنند.

گفته می‌شود با گسترش این نابسامانی به تدریج باکتری‌های و میکروب‌های موجود در این محیط با جهش ژنتیکی در برابر درمان‌های فعلی مقاوم‌تر شده و به خسارت‌های بهداشتی بیشتری دامن زده‌اند.

هرچند بنابه اعلام مدیران محیط زیست، این منطقه به علت شرایط خاص خود همیشه تحت پایش‌های زیست محیطی قرار داشته اما در عمل برای ساماندهی شرایط موجود چندان اقدامی صورت نگرفته است. ضمن آنکه طبق اعلام این نهاد، بررسی تاثیرات زیست محیطی استفاده از فاضلاب «ایلی‌سو» برای آبیاری محصولات کشاورزی، هنوز در دست بررسی قرار دارد.

در سوی مقابل این نابسامانی، شرکت آب و فاضلاب شهری قرار دارد که می‌تواند با توسعه شبکه فاضلاب شهری، نقش محوری خود را در دفع فاضلاب‌های صنعتی ایفا کرده و از سرازیری این فاضلاب در کانال «ایلی‌سو» جلوگیری کند.

موضوعی که مدیران آبفا ضمن تائید آن، کمبود اعتبارات برای تکمیل شبکه فاضلاب را مهم‌ترین مانع بر سر اجرایی شدن آن اعلام می‌کنند.

بر این اساس گفته می‌شود، شهر تبریز با پیشرفت ۷۵ درصدی ایجاد شبکه فاضلاب شهری، تنها به ۵۰۰ کیلومتر دیگر شبکه‌گذاری برای کامل شدن حلقه دفع فاضلاب احتیاج دارد.

عبدالله تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در نشست امروز این کمیسیون ضمن ابراز تاسف از استمرار چندین ساله مشکلات زیست محیطیِ کانال «ایلی‌سو»، اظهار داشت: متاسفانه مدیریت شهری بیش از آنکه به دنبال مسائلی باشد که مستقیما با سلامت شهروندان سر و کار دارد، خود را به بریدن روبان و زدن کلنگ مشغول کرده است.

وی  ادامه داد: با لاپوشانی مشکلات و کتمان آنها، دردی از این شهر دوا نخواهد شد و این روش تنها دامنه بحران را گسترده‌تر می‌کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست با تعجب‌آور خواندن این حجم از بی‌تفاوتی نسبت به تهدید سلامت مردم، گفت: هنوز برای ما مشخص نیست پایش این تهدیدات چه زمانی به نتیجه خواهد رسید!

ابراز تاسف از افسارگسیختگی مدیریتی در غرب تبریز

سعید نیکو خصلت نایب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری نیز در این نشست با ابراز تاسف از افسارگسیختگی مدیریتی در غرب تبریز، عنوان داشت: تنها با برخی تمهیدات مدیریتی و بدون صرف هزینه‌های کلان می‌توان مشکلات زیست محیطی را در این ناحیه تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

نیکو خصلت ضمن تاکید بر ضرورت همکاری‌های بین بخشی در این حوزه ، خاطرنشان کرد: انتظار این بود که این مشکل سال‌های قبل حل می‌شد و حتی اگر امروز هم برای ساماندهی گره‌های زیست محیطی غرب تبریز  اقدام شود دیر است!

کریم صادق‌زاده ، دیگر عضو کمیسیون نیز در این نشست طی سخنانی بر همکاری همه جانبه همه صاحبان صنایع در ناحیه غرب تبریز تاکید و تصریح کرد: این منطقه برای تبریز اهمیت استراتژیک دارد، از این رو نباید هیچ دستگاهی در این خصوص قدم عقب بگذارد.

بر اساس این گزارش در این نشست مقرر شد برای تسریع در ایجاد شبکه فاضلاب، اعطای مجوز حفاری به صورت یکجا به شرکت آبفا برای حفاری شبکه فاضلاب در صحن شورای شهر به بررسی گذارده شود.

کمیسیون همچنین تصویب کرد کانال‌های انتقال آب در سطح شهر تبریز به سرعت و طبق یک برنامه زمان‌بندی شده لایروبی شود، ایجاد تصفیه‌خانه موقت در ناحیه غرب تبریز هم طبق مصوبه کمیسیون برای بررسی به کمیته کارشناسی کمیسیون سپرده شد.