محورهای مورد تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای برای دوره جدید قوه قضاییه؛ از «مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها» تا «ارائه خدمات ویژه قضایی به تظلم‌خواهانی که استطاعت مالی ندارند»
محورهای مورد تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای برای دوره جدید قوه قضاییه؛ از «مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها» تا «ارائه خدمات ویژه قضایی به تظلم‌خواهانی که استطاعت مالی ندارند»

خبرگزاری میزان – روز دوشنبه هفته جاری (۱۴ تیر) مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید قوه قضاییه برگزار شد؛ در این مراسم که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، جمعی از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب، محمدباقر قالیباف رئیس […]

خبرگزاری میزان – روز دوشنبه هفته جاری (۱۴ تیر) مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید قوه قضاییه برگزار شد؛ در این مراسم که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، جمعی از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن تبریک به حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه، انتصاب ایشان به سمت ریاست عدلیه را نویدبخش استمرار پرقدرت‌تر مبارزه با فساد و مفاسد و رویکرد تحولی دستگاه قضا دانستند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای رئیس جدید قوه قضاییه نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری بواسطه اعتمادشان به مجموعه دستگاه قضا و همچنین تقدیر از نخبگان و شخصیت‌های مختلف کشوری و لشکری به سبب پیام‌های تبریک‌شان، برخی از برنامه‌های خود در مقام ریاست دستگاه قضا را به صورت فهرست‌وار ارئه کرد.

محورهای مورد تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای برای دوره جدید قوه قضاییه

«محور بودن سند تحول» ، «وحدت و یکپارچگی قوای سه‌گانه» ، «مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها» ، «توسعه فناوری برای ارائه خدمات قضایی بهتر و ارزان‌تر به مردم» ، «استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای پیشگیری از وقوع جرم» ، «ایجاد ساز و کار گسترش آزادی‌های مشروع» ، «بازنگری در قوانین و مقررات و روش‌ها بین ضابط و قاضی» ، «بازنگری در سرویس‌دهی به مقامات امنیتی و نظامی و انتظامی برای ایجاد امنیت فراگیر و پیشگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان در لایه‌های مختلف نظام اداری» ، «جلوگیری از تفحص و تجسس بی‌مورد و احیاناً ورود به حریم خصوصی مردم» ، «توجه ویژه به خانواده قوه قضاییه» ، «تکریم ارباب رجوع» و «ارائه خدمات ویژه قضایی به تظلم‌خواهان به ویژه آن‌هایی که استطاعت مالی برای گرفتن وکیل و توانایی مراجعات مکرر به مراکز قضایی را ندارند»؛ از جمله محورهای مورد تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضاییه برای دوره جدید دستگاه قضا بود.

البته حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس قوه قضاییه برای هر یک از محورهای فوق‌الذکر، توضیحات موجزی نیز ارائه کرد؛ وی در مراسم تکریم و معارفه روسای قوه قضاییه که روز گذشته (دوشنبه چهاردهم تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: خدا را بی نهایت سپاسگزارم که همچنان الطافش به این کشور و رحمانیت و رحیمیتش به این ملت سرازیر است و از مقام معظم رهبری سپاسگزارم که با تایید حضرت باری تعالی و صاحب زمان به بهترین وجه سکان کشتی انقلاب را در دست دارند و آن را هدایت می‌کنند و با تمام قوا این کشتی در حال حرکت، رو به پیش و در مسیر رسیدن به مقصد اعلاست.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: معظم له بار دیگر اعتماد کردند و از داخل قوه قضاییه، رئیس قوه را انتخاب کردند؛ گرچه واقعا بسیار خوشحال بودم اگر کس دیگری از سروران انتخاب می‌شد و من در خدمت آن شخص می‌بودم؛ اما تقدیر اینگونه است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: اکنون به فضل پروردگار و با همکاری سروران عزیز در قوه قضاییه و نخبگان و دلسوزان، با قوت و قدرت این مسئولیت خطیر را دنبال خواهم کرد و دلم بسیار روشن است که با عنایت و فضل پروردگار و کمک دیگران می‌توانیم قدم‌هایی را در جهت خدمت به نظام، مردم و ارزش‌ها برداریم.

محورهای مورد تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای برای دوره جدید قوه قضاییه؛ از «مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها» تا «ارائه خدمات ویژه قضایی به تظلم‌خواهان به ویژه آن‌هایی که استطاعت مالی ندارند»

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: از همه کسانی که در این چند روز اخیر با اظهار محبت‌های خود، این طلبه حقیر و ضعیف را دلگرم کردند، تشکر می‌کنم و از اینکه امکان حضور خیلی از عزیزان به دلیل وجود شرایط کرونایی در این جلسه محقق نشد، پوزش می‌خواهم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مهمترین برنامه‌ها و سیاست‌های خود در دستگاه قضایی اظهار کرد: از خدا می‌خواهم که اولا درک صحیح و شرایط اخلاص در عمل و توان تحمل این بار سنگین را به من عنایت کند و از روح رسول الله (ص) و حضرت زهرا (س) و معصومین (ع) و روح شهدای بزرگ، شهید آیت الله بهشتی، شهید قدوسی و سایر شهدای گرانقدر مدد می‌طلبم که در این جهت بتوانم قدمی در مسیر کمک به انقلاب و اسلام بردارم و انشاءالله همکاری سایرین، پشتیبان ما خواهد بود.

محور همه فعالیت‌های دستگاه قضایی، سند تحول است

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه محور همه فعالیت‌های دستگاه قضایی، سند تحول است، گفت: این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود و باید همانگونه که انتظار به حق مردم است، با وحدت و یکپارچگی همه مسئولان، مجلس، دولت و نیرو‌های انتظامی و نظامی بتوانیم با همکاری همه جانبه قدم‌های بلند و جهشی را در جهت چند نکته به طور ویژه برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مهمترین محور‌های فعالیت دستگاه قضایی در دوران تصدی خویش عنوان کرد: مورد اول گسترش عدل و عدالت در همه ساحات، دوم مبارزه جدی تر، قاطع‌تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه ها، سوم توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر و در مواردی به صورت مجانی به مردم و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش‌رو از جمله برای پیشگیری از وقوع جرم، کاستن ورودی به قوه قضاییه، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای صلح و سازش و امثالهم است. باید از همه ظرفیت‌های مردم بیش از پیش استفاده کنیم.

محورهای مورد تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای برای دوره جدید قوه قضاییه؛ از «مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها» تا «ارائه خدمات ویژه قضایی به تظلم‌خواهان به ویژه آن‌هایی که استطاعت مالی ندارند»

آزادی‌های مشروع نیاز به سازوکار خاصی خواهد داشت

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد ساز و کاری برای گسترش آزادی‌های مشروع، گفت: همه به این موضوع قائل هستیم و در قانون اساسی نیز آمده است. در ابلاغ مقام معظم رهبری نیز ایشان در این خصوص عنایت فرمودند. این موضوع نیاز به ساز و کار خاصی خواهد داشت تا بتوانیم از آزادی‌های مشروع بیش از پیش دفاع کنیم. اگر آزادی‌های مشروع تبلیغ شود و گسترش پیدا کند، خیلی از کار‌های خلاف صورت نخواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به لزوم بازنگری در قوانین، مقررات و روش‌های ارتباط میان ضابط و قاضی گفت: اکنون هم وجود ضابط و هم وجود قاضی ضروری است و این دو با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند؛ اما باید در نوع ارتباط این دو و کار مشترک آن‌ها بازنگری داشته باشیم تا به نفع نظام، کشور و ارزش‌ها باشد.

لزوم بازنگری در نحوه سرویس دهی به مقامات امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی برای ایجاد امنیت

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم بازنگری در نحوه سرویس دهی به مقامات امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی برای ایجاد امنیت گفت: این موضوع در کنار ایجاد آرامش به صورت گسترده و برای همه اقشار جامعه بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم نگاه همه جانبه در اقدامات امنیتی، اظهار کرد: پیشگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان در لایه‌های مختلف نظام و ادارات از یک طرف و از طرف دیگر جلوگیری از تجسس و تفحص بی مورد و احیانا ورود به حریم خصوصی در جایی که اسلام، نظام و قانون اساسی اجازه نداده است، بسیار مهم است و باید هر دو طرف را ببینیم و هر دو را با هم و به کمک یکدیگر جلو ببریم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با تاکید بر لزوم توجه ویژه به خانواده بزرگ قوه قضاییه گفت: در سالیان مختلف حقیقتا تلاش‌های وافری شده که جای دارد از همه روسای قوه قضاییه قبلی تا امروز یاد و تشکر کنم که اقدامات بسیار موثر و مهمی انجام دادند. در ابتدای امر و در راس آن معمار قوه قضاییه بعد از انقلاب حضرت آیت الله بهشتی، پس از ایشان، آیت الله موسوی اردبیلی و همه اعضای شورای عالی قضایی، مرحوم آیت الله یزدی، آیت الله شاهرودی، آیت الله آملی لاریجانی و آیت الله رئیسی اقدامات بسیار ارزشمندی را در قوه قضاییه انجام دادند و بر همین اساس قوه قضاییه اقدامات بسیار مهمی را در تامین امنیت، استیفای حق و بازپس گیری بیت المال از ظالمین داشته؛ اما هنوز جا دارد که این خانواده بزرگ را آنگونه که شایسته است واقعا مردم بشناسند. ما مدیران لایق، قضات شایسته و کارکنان عزیز بسیاری داریم که زحمات آن‌ها برای مردم پوشیده است.

باید نسبت به همکارانمان تکریم کنیم

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: رسیدگی ویژه به ابعاد زندگی کارکنان و قضات قوه قضاییه که بتوانند سرویس بهتری را به مردم دهند و ماموریت خود را به نحو احسن انجام دهند و از آن طرف از قوه قضاییه صیانت کامل به عمل آید، از جمله موارد مورد توجه خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: اگر در این قوه کوچکترین لکه کدری وجود داشته باشد، بلافاصله دیده می‌شود و باید دیده شود. ما باید نسبت به همکارانمان تکریم کنیم؛ ارزش بگذاریم؛ معرفی کنیم و قدر بدانیم و از آن طرف باید صیانت کنیم تا از اقدامی که در شان قوه قضاییه نیست و ممکن است ایجاد فساد کند، جلوگیری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: در راستای کمک به کسانی که تظلم خواهی می‌کنند و کسانی که با قوه قضاییه سر و کار دارند ما هم در تکریم آن‌ها با رفتار خود از یک طرف و از طرف دیگر با فراهم کردن بستری که بشود به آن‌ها کمک شایسته و سرویس درست داد، باید کوشا باشیم.

محورهای مورد تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای برای دوره جدید قوه قضاییه؛ از «مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها» تا «ارائه خدمات ویژه قضایی به تظلم‌خواهان به ویژه آن‌هایی که استطاعت مالی ندارند»

باید نسبت به کسانی که نه زبان گفتن، نه پای آمدن و نه قلم نوشتن دارند، نگاه و کمک ویژه‌ای داشته باشیم

رئیس قوه قضاییه اذعان کرد: قوه قضاییه تاکنون ملجاء و پناه همه بوده و از این بعد نیز خواهد بود و با یک ارتقاء و توجه بیشتر این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. قوه قضاییه باید ملجاء و پناه همه و هر تظلم خواهی باشد و هر کس احساس کرد که می‌خواهد استیفای حق کند و مظلوم واقع شده و می‌خواهد از خود دفاع کند و حق خود را از متجاوز و متعدی بگیرد، بداند که این جایگاه در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و آن شخص می‌تواند با عزت، هزینه کم و فرصت کوتاه حق خود را به دست آورد و تظلم خواهی کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه باید نسبت به کسانی که به فرمایش امام (ره) نه زبان گفتن، نه پای آمدن و نه قلم نوشتن دارند، نگاه و کمک ویژه‌ای داشته باشیم، تاکید کرد: افراد بسیاری هستند که نمی‌توانند وکیل بگیرند و به قانون آشنا نیستند و امکان رفت و آمد زیاد نیز ندارند و بعضا پرداخت مقرره‌های قانونی برای کسی که می‌خواهد یک دادخواست حقوقی دهد در مرتبه اول میسر نیست و پرداخت حق کارشناسی در مرتبه اول که هنوز حق خود را از طرف مقابل نتوانسته است بگیرد، امکان ندارد؛ لذا باید نگاه ویژه‌ای نسبت به این قشر داشته باشیم و این موضوع ساز و کار می‌خواهد و حتما در این زمینه دولت و مجلس باید کمک کنند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: یقین دارم که با حضور آیت الله رئیسی در دولت آینده که به همه گرفتاری ها، مشکلات، کسری‌ها و کمبود‌ها در قوه قضاییه وقوف کامل دارند، حتما کمک می‌کنند و امیدوارم بسیاری از مشکلات را بتوانیم رفع کنیم.

اگر بستر فساد و رانت وجود داشته باشد مبارزه با فساد ناقص خواهد بود

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: اطمینان کامل دارم که با حضور مدیر توانمند، کارکشته، بزرگ شده در میدان‌های سخت، دکتر قالیباف در راس مجلس و نمایندگان انقلابی و دلسوز ملت، حتما کمک می‌کنند و دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات مردم را کمتر می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه همه پیشگیری از وقوع جرم را قبول داریم، ادامه داد: بسیار امیدوارم به کمک مجلس و دولت و همکاران عزیز بتوانیم زمینه‌های فساد و رانت را برطرف کنیم. اگر بستر فساد و رانت وجود داشته باشد و جلوی گلوگاه‌ها گرفته نشود، مبارزه ناقص خواهد بود. هر قدر هم که تلاش کنیم و سیستم اطلاعاتی، انتظامی و قوه قضاییه هر مقدار تلاش کند، اگر بستر‌ها وجود داشته باشد و گلوگاه‌ها باز باشد، این مبارزه کامل نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با قدردانی از حضور دلگرم کننده حاضرین گفت: حضور شما وظیفه و مسئولیت ما را بزرگ‌تر و سنگین‌تر کرد. از امروز پیمانی با خدای عز و جل دارم و از امروز مسئولیت من سنگین‌تر شد. یک پیمان با مجموعه خود دارم و پیمانی با همه کسانی که اظهار محبت و اعلام آمادگی برای کمک کردن کرده اند، دارم و یک پیمان و مسئولیت در مقابل مردم دارم که بتوانم این مسئولیت را به خوبی به پایان برسانم.

محورهای مورد تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای برای دوره جدید قوه قضاییه؛ از «مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها» تا «ارائه خدمات ویژه قضایی به تظلم‌خواهان به ویژه آن‌هایی که استطاعت مالی ندارند»

رئیس قوه قضاییه در پایان از آیت الله محمدی گلپایگانی، آیت الله رئیسی، رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله خاتمی، معاون اول رئیس جمهور، وزرا، فرماندهان و مسئولان اطلاعاتی، نظامی و انتظامی و همکاران خود در قوه قضاییه تقدیر کرد و گفت: از همه شما ضمن تشکر، برای کمک از همه رسانه‌ها و صاحبان تریبون و کسانی که صاحب نظر هستند، استمداد می‌طلبم و از نقد آن‌ها و نقد منصفانه و علمی آن‌ها اولا استقبال می‌کنم و دوما تقاضا دارم ما را کمک کنند و یاری دهند.

انتهای پیام/