متکی: مبارزه با فساد و خنثی‌سازی تحریم ها از اولویت‌های دولت آیت‌الله رئیسی است
متکی: مبارزه با فساد و خنثی‌سازی تحریم ها از اولویت‌های دولت آیت‌الله رئیسی است

به گزارش خبرنگار گروه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس ، منوچهرمتکی سخنگوی شورای وحدت و وزیر اسبق خارجه در نشست تبیین جایگاه حوزه علم و فناوری در دولت سیزدهم که بعداز ظهر امروز در دانشگاه پیام نور که با هدف افزایش مشارکت دانشگاهیان در انتخابات برگزار شد، گفت: انتخابات در کشور ما فرصتی است برای […]

به گزارش خبرنگار گروه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس ، منوچهرمتکی سخنگوی شورای وحدت و وزیر اسبق خارجه در نشست تبیین جایگاه حوزه علم و فناوری در دولت سیزدهم که بعداز ظهر امروز در دانشگاه پیام نور که با هدف افزایش مشارکت دانشگاهیان در انتخابات برگزار شد، گفت: انتخابات در کشور ما فرصتی است برای ایجاد تحول و حرکت قطاری جدید برای پیشبرد امورات اجرایی کشور. البته در برخی کشورهای جهان انتخابات اصولا رنگ و بویی ندارد زیرا آنها وابسته به کشورهای دیگر هستند و حضور مردم هم در این کشورها نمایشی است.

وی افزود: در دوران شاهنشاهی بود  مردم می گفتند چه لزومی برای مشارکت در انتخابات وجود دارد وقتی که از قبل افراد انتخاب شده اند، اما امام خمینی(ره) این روند را بعد از انقلاب تغییر داد و مردم به صورت واقعی در سرنوشت کشور دخیل شدند.

متکی تصریح کرد: امروز مردم در سرنوشت کشور تعیین کننده هستند و در انتخابات های گذشته همواره ثابت شده هرکسی را مردم بخواهند و به آن رای بیشتری بدهند روی کار خواهد آمد.

وزیر اسبق امور خارجه اضافه کرد: باید ببینیم امام خمینی(ره) درباره انتخابات چه دیدگاهی داشتند و به آن عمل کنیم و در مسیر منویات رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: باید نسبت به عملکرد دولت ارزیابی داشته باشیم چراکه مدیریت کشور در ۸ سال گذشته ۲ اشکال اساسی وجود داشته است که اول در باره نقشه راه و برنامه و دوم در انتخاب کارگزاران بود. اساس موفقیت یا عدم موفقیت دولت ها به این ۲ نکته بستگی دارد. 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت یازدهم در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی رویکردهایش قابل دفاع نیست.تفاوت ۲ کاندیدای ما این است که آیت الله رئیسی از همه داشته هایش برای نظام خرج می کند و دیگری از همه داشته های نظام خرج می کند. این تفاوت آیت الله رئیسی وآقای روحانی است. 

متکی خطاب به رئیس دولت ادامه داد: وقتی که گفتید ما با کدخدا می بندیم، در اصل به طرف مقابل(آمریکا) پیام دادید که بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود. همچنین  در توافق هسته ای نتوانستید موفق عمل کنید زیرا بند و تبصره ای وجود ندارد که اگر امریکا نقض برجام کند او را به شورای امنیت ببرید اما بالعکس آن وجود دارد چون طرف مقابل، شتابزدگی و ذوق زدگی ما را مشاهده کرد و در متن توافق به نفع خودش عمل کرد.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب گفت: مقام معظم رهبری همواره تاکید کردند که به آمریکا اعتماد نکنید ولی توجهی نشد. بنده به عنوان کسی که در سیاست خارجی کار کرده این هشدار رهبری را به صورت عمقیق درک می کنم و متاسفانه باید اعلام کنم سبک مذاکره ما سبک اعتماد به آمریکا بود.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری نزدیک به ۱۶ سال می شود درباره بحث اقتصاد مقاومتی مطالبی را مطرح می کنند اما در دولت باور به این مقوله معنا نداشته و همچنان ندارد.

متکی افزود: در حال حاضر مردم ۲ جور مدیریت می بینند اول مدیریتی که ۵ کشتی را پر از بنزین کرد و با عبور از کنار جنگنده های آمریکایی، آن را تحویل کشور ونزوئلا تحویل داد و به ازای آن طلا دریافت کرد و به راحتی به کشور بازگشت و مدیریت دوم این است که دولت گوشت و مرغ را از کشتارگاه نمی توانند به دست مردم برسانند و قرارگاه مرغ می زند!

متکی خطاب به مسئولان دولت تدبیر امید گفت: هیچ کجای دنیا این جوری نیست که رئیس جمهور از داخل اتاقش بنشیند و کشور را مدیریت کند؟ مردم ما رئیس جمهور را با ماسک فقط در تلویزیون می بینند، حتی رئیس جمهور برای ارائه بودجه کشور هم به مجلس نمی رود.

وی با اشاره به اینکه عدم شرکت مردم و اقبال عمومی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل نارضایتی ملت از مسوولان دولت است چون آنها هیچ کاری برای مردم انجام نداده اند، ادامه داد: این فضای ناامیدی موجود در کشور باید تغییر کند که بدون شک در دولت آینده اتفاق می افتد.

متکی ادامه داد: نامزدی که می گوید من با (بایدن) رئیس جمهور آمریکا ملاقات می کنم دارد ضعف و نیازمندی اش را به طرف مقابل انعکاس می دهد که جای تاسف دارد این در حالی است که در این ۸ سال اخیر هیچ چیز از توافق برجام به کشور نرسیده است.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه جریان کارگزاران ناکارآمد هستند، افزود: آیت الله رئیسی در قوه قضائیه با شاخ و برگ های فساد مبارزه می‌کند اما باید بدانیم ریشه های اصلی فساد در دولت شکل می گیرد به همین خاطر ایشان می خواهد وارد قوه مجریه شود تا در دولت با ریشه های فساد برخورد کند.

متکی ادامه داد: مهم ترین کار دولت برای ترقیب مردم به مشارکت در انتخابات، عذر خواهی از آنان است. 

وی گفت: باید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری انتخاباتی پر شور داشته باشیم چراکه قدرت های استکباری به دنبال آن هستند با کاهش حضور مردم به نظام و کشور ضربه بزنند.

متکی با بیان اینکه ارتقاء جایگاه ایران در تولیدات علمی از مهم ترین برنامه های دولت آینده خواهد بود، تصریح کرد:  آیت الله رئیسی با باور به جایگاه علم به فناوری و نیاز کشور به این عرصه در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت برنامه های ویژه ای را خواهد داشت. همچنین خنثی سازی تحریم ها از اقدامات راهبردی دولت آینده است.

وی ادامه داد: به گفته مقام معظم رهبری تا جایی که آمریکا احساس کند فشار بر ایران دیگر راهگشا نیست باید ایستادگی کرد. این در حالی است که ما پیشنهادی ارائه دادیم که باشگاه تحریمی ها متشکل از۲۵ کشور تحریم شده توسط آمریکا، را تشکیل دهیم که این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت در حال پیگیری است.

انتهای پیام/