لزوم برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های بنیادین در مناطق مرزی استان با اولویت توسعه کشاورزی و گردشگری
لزوم برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های بنیادین در مناطق مرزی استان با اولویت توسعه کشاورزی و گردشگری
استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، از اقدامات و برنامه‌های استان برای تحقق اهداف دولت در حوزه دیپلماسی مرزی و توسعه روابط با همسایگان سخن گفت و بر لزوم برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های بنیادین در مناطق مرزی استان با اولویت توسعه کشاورزی و گردشگری تاکید کرد.

به گزارش قلم پرس، عابدین خرّم با اشاره به اینکه نشست‌های دستگاه دیپلماسی کشور با فعالان تجاری و اقتصادی استان همواره مفید و مثبت بوده است، افزود: بعد از تاکید رئیس جمهور بر توسعه روابط با همسایگان، استان آذربایجان شرقی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای بسیار فعال بوده و نشست‌ها و رایزنی‌های متعددی با سفرای کشورمان در کشورهای همسایه داشته‌ایم.

وی افزود: در سایه تلاش‌های صورت‌گرفته، مبادلات کالا و تردد بار و مسافر در مرزهای جلفا و نوردوز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و ادامه این روند از اولویت‌ها در تعامل با همسایگان است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست‌های توسعه کشاورزی در مناطق مرزی، گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار کشت مکانیزه در مناطق مرزی استان را در برنامه داریم که اگر اتفاق بیفتد، تاثیر بسزایی در تغییر چهره این مناطق خواهد داشت.

وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های ارتباطی جاده‌ای و ریلی هم امکانات استان آماده است و باید در موضوع ترانزیت جدی‌تر عمل کنیم.

خرّم از انعقاد قرارداد احداث جاده ۸۰ کیلومتری ورزقان به مرز نوردوز خبر داد و گفت: این مسیر در صورت بهره برداری، امن ترین جاده ارتباطی کشورمان با ارمنستان خواهد بود که مجتمع مس سونگون ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص داده است.

وی همچنین بهره‌برداری از دستگاه ایکس‌ری کامیونی در گمرک نوردوز پس از پنج سال را یکی از اقدامات مهم برای توسعه مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه عنوان کرد.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این دیدار توضیحاتی درباره برنامه های کشورمان برای توسعه روابط با جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و گرجستان ارائه کرد.

توسعه زیرساخت‌های ارتباط جاده‌ای و ریلی با کشورهای همسایه و درخواست برخی از آنان برای سوآپ برق و گاز از طریق خاک کشورمان از موضوعات مورد اشاره در این باره بود.

انتهای پیام/