قوه قضاییه در فرآیند اجرا و نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات مداخله‌ای ندارد
قوه قضاییه در فرآیند اجرا و نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات مداخله‌ای ندارد

مشروح چهل و چهارمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه| خبرگزاری میزان – غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه چهارم خرداد) در چهل و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره شهدا، گفت: پیروزی جبهه مقاومت در نبرد «شمشیر قدس» در دفاع از قبله اول مسلمانان […]

مشروح چهل و چهارمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه|

خبرگزاری میزان – غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه چهارم خرداد) در چهل و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره شهدا، گفت: پیروزی جبهه مقاومت در نبرد «شمشیر قدس» در دفاع از قبله اول مسلمانان مصداقی از دفاع از حرم الهی و مردم مظلوم فلسطین و غزه و امتداد راهبردی آزادی خرمشهر و جبهه مقاومت و مکتب شهید سلیمانی بود.

وی با بیان اینکه این روز‌ها ایران اسلامی مهیای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌های اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در برخی از حوزه‌های انتخابیه می‌‎شود، بیان داشت: انتخابات، فرصت مناسبی برای بازسازی ارکان اقتدار کشور و ایجاد تحول با اتکاء به سرمایه‌های داخلی و همچنین صحنه نقش آفرینی مردم در آینده سیاسی و اجرایی کشور است.

سخنگوی دستگاه قضا حضور مردم را مایه اقتدار و انتخاب مردم را زمینه ساز تحول اجتماعی دانست و تصریح کرد: برگزاری انتخابات به عهده وزارت کشور و هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان است و قوه قضاییه در فرآیند اجرا و نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات مداخله‌ای ندارد.

وی با اشاره به سه ماموریت قوه قضاییه در عرصه انتخابات، یادآور شد: به موجب قانون، دستگاه قضا سه ماموریت مهم پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به جرایم و تخلفات احتمالی و نظارت بر حسن اجرای قانون در دستگاه‌های اجرایی را در مورد انتخابات عهده دار است و به همین منظور و بر اساس بخشنامه ریاست قوه قضاییه، در سراسر کشور ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی تشکیل و با تعیین شعب و قضات ویژه وظایف محول به این قوه با مراقبت و دقت‌های لازم در حال اجراست.

اسماعیلی رعایت و التزام به قانون و اخلاق را به همه نامزد‌ها و ستاد‌ها و هواداران آن‌ها و همه شهروندان توصیه کرد.

وی با بیان اینکه انتخابات پرشور در فضای سالم رقم خواهد خورد، ابراز امیدواری کرد که حضور مردم، رقابت سالم داوطلبان و تامین امنیت برگزاری انتخابات توسط متولیان حوزه امنیت، زمینه ساز برگزاری اننتخاباتی به نحو شایسته در ۲۸ خرداد خواهد بود.

سخنگوی دستگاه قضا با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، امام ما شخصیتی تحول خواه و تحول آفرین بودند. امام عظیم الشان فرمانده بزرگ میدان بود که در دوران حیاتِ با برکت خویش تحولات شگرفی را در جامعه رقم زد و تحول مبتنی بر مکتب امام راحل (ره) جامعه و ملت را از روحیه خمودگی و تسلیم به تحرک، میدان داری و مطالبه گری مبدل ساخت.

وی افزود: تحول مبتنی بر مکتب امام جامعه ما را از احساس حقارت و ناتوانی به احساس عزت و اعتماد به نفس رساند.

اسماعیلی از اینکه قوه قضاییه در دوره تحول توانسته با الهام گرفتن از مکتب امامین انقلاب در عرصه‌های مختلف قضایی، اداری و حمایت از تولید و کارآفرینی و مبارزه با فساد تحولاتی را ایجاد و تداوم آن را برای آینده ریل گذاری نماید، ابراز خرسندی کرد.

سخنگوی دستگاه قضا با ارائه عملکردی از اقدامات معاونت حقوقی قوه قضاییه با رویکرد اصلاح فرآیند‌ها و اتقان در دادرسی و رفع اطاله دادرسی، خاطرنشان کرد: در این معاونت در سال ۱۳۹۹، قریب به یکصد لایحه، دستورالعمل، آیین نامه و بخشنامه تدوین شده که بخش قابل توجهی از آن‌ها نهایی و اجرایی گردیده و برخی در فرآیند تصویب نهایی در دولت و مجلس قرار دارد.

وی با اشاره به تعدادی از این لوایح، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها، بیان داشت: لایحه حفظ صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان جامعه از جمله این لوایح است که خواست جامعه بانوان ایران اسلامی بود تا سازوکار‌های قانونی در جهت صیانت از آن‌ها فراهم شود. خوشبختانه قوه قضاییه این لایحه را در فرصتی کوتاه تدوین و نهایی کرد و به دولت فرستاد و در دولت هم نهایی شده و اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح رسیدگی است.

اسماعیلی با اشاره به تصویب یک فوریت این لایحه از نمایندگان مجلس خواست به لحاظ اهمیت لایحه حفظ صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان جامعه، در فرآیند تصویب تسریع کنند.

سخنگوی قوه قضاییه لایحه اصلاح قانون شورا‌های حل اختلاف را مورد اشاره قرار داد و افزود: در شورا‌های حل اختلاف جهتگیری بسوی صلح و سازش خواهد بود و همچنین وضعیت امنیت شغلی و استخدامی جمع کثیری از کارکنان شورای حل اختلاف تعیین تکلیف می‌شود. این لایحه به تصویب مجلس رسیده و با ایرادی از ناحیه شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شده که با رفع ایراد نهایی خواهد شد.

وی همچنین در این زمینه به لوایح پلیس ویژه اطفال و نوجوانان و همکاری‌‎های قضایی بین المللی در جهت مقابله با فساد اشاره کرد.

تکمیل می‌شود…