فرافکنی رئیس جمهور در نسبت دادن مشکل تحریم به بروکراسی پارلمانی/ روحانی نتوانست از ظرفیت مجلس استفاده کند
فرافکنی رئیس جمهور در نسبت دادن مشکل تحریم به بروکراسی پارلمانی/ روحانی نتوانست از ظرفیت مجلس استفاده کند

 عباس مقتدایی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره این اظهارنظر رئیس‌جمهور که بروکراسی پارلمانی را مانع لغو تحریم‌ها تلقی کرده، گفت: آنچه امروز آقای روحانی مطرح می‌کند بیان بخشی از ناکامی های دولت است؛ این دولت و شخص آقای روحانی تصور می‌‌کردند که بتوانند […]

 عباس مقتدایی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره این اظهارنظر رئیس‌جمهور که بروکراسی پارلمانی را مانع لغو تحریم‌ها تلقی کرده، گفت: آنچه امروز آقای روحانی مطرح می‌کند بیان بخشی از ناکامی های دولت است؛ این دولت و شخص آقای روحانی تصور می‌‌کردند که بتوانند بسیار ساده تر به توافق دست یابد و مذاکرات را بسیار ساده می دانستند و فکر می‌کردند می‌توانند به زودی و به راحتی از پس آن برآیند اما گمان نمی کردند که مذاکرات این گونه پیچیده باشد.

این نماینده مجلس یادآور شد: در حالی که بارها مقام معظم رهبری تاکید داشتند کشورهایی که با آنها مذاکره می‌کنند قابل اعتماد نیستند، اما آقای روحانی خطاب به مذاکره کنندگان پیشین با طعنه و کنایه مطرح می‌کردند که شما مذاکره بلد نیستید و زبان دنیا را ما می‌دانیم.

نماینده مردم اصفهان با یادآوری اینکه در روزهای اولیه کار دولت، روحانی تلاش کرد تا در ۱۰۰ روز اول کار را پیش ببرد، ادامه داد: شتابزدگی دولت و به تعبیر ایرانیان از هول حلیم در دیگ افتادن آقای روحانی، ماه‌ها و سال‌های پس از آن کار دستش داد و امروز در واپسین روزهای عمر دولت میتوانیم تحلیل دقیق تری از وضعیت ها داشته باشیم.

*روحانی متوجه خصومت غربی ها با نظام اسلامی نبود

مقتدایی اضافه کرد: زمانی که منتقدان از این روندها انتقاد می‌کردند، مورد هجمه دولت مردان قرار می گرفتند اما امروز مشخص شد که کار آنطور که آقای روحانی احساس می‌کرد نبوده است؛  آقای روحانی در یک ماه و ۱۰۰ روز که هیچ بلکه در ۱۰۰۰ روز هم نتوانست کاری که وعده آن را داده بود و تخیل آن را ابراز می کرد عملی کند و البته این به معنای آن نیست که آقای روحانی تلاش نکردند بلکه آقای روحانی تلاش کرد اما واقعیت این است که صحنه بین‌المللی و میزان خصومت غربی‌ها با نظام اسلامی را متوجه نبودند.

وی ادعای روحانی مبنی بر ممانعت ساز و کارهای پارلمانی در برداشته شدن تحریم‌ها را فرافکنی تلقی کرد و گفت:  فرافکنی یعنی عدم انجام کار را به گردن دیگری بیاندازند؛ اگر واقعیت این است که آقای روحانی معتقدند ساز و کارهای پارلمان اجازه نداد تا این کار انجام شود آیا مجلس نهم و  مجلس دهم که آنقدر با ایشان همراه بودند نگذاشتند کار انجام شود؟ و یا مجلس یازدهم که می‌خواستند این همه امتیازدهی به دشمنان را که باب شده بود و گویی به نوعی به رسم و رسومات تبدیل شده بود که مدام امتیاز دهیم و هیچ امتیازی نگیریم و مشی رئیس جمهور بوده را متوقف کند؟

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: آقای روحانی در واپسین روزهای عمر دولت خود بالاخره باید موضوع را به گردن کسی بیندازد.

* روحانی حتی یک بار هم به مجلس یازدهم نیامد

وی افزود: ایشان می‌فرماید که موضوع بروکراسی مجلس سبب این کار شده است؛ سوال اینجاست که اگر اینگونه است بوده آیا آقای رئیس‌جمهور در یک سال گذشته به مجلس آمدند تا این مشکل حل شود؟  من می گویم حتی یکبار هم ایشان در مجلس حضور پیدا نکردند و این نشان می دهد که آقای رئیس‌جمهور یا خیلی دانا هستند و یا بر خلاف تخیلاتی که فکر می‌کنند مجلس را می‌شناسند، اتفاقاً مجلس را نشناخته‌اند و ظرفیت و واقعیت‌های مجلس را متوجه نشده‌اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: جای تعجب است رئیس جمهوری که در یک سال عمر مجلس یازدهم حتی یک بار به مجلس نیامده و حتی یکبار لایحه‌ای را در این خصوص به مجلس ارسال نکرده است؛ چگونه می تواند مدعی شود که مقصر مجلس بوده است. حتی اگر این جمله آقای رئیس جمهور را بپذیریم مقصر اصلی ایشان است که وارد مذاکره با مجلس نشده است.

وی ادامه داد: اگر مجلس می‌تواند این تأثیرگذاری را داشته باشد، چرا رئیس جمهور به مجلس و مجلسیان هیچ اعتنایی نکرده؟ این اشتباه عظیم آقای رئیس جمهور است. اشتباه بزرگ رییس جمهور ایران بود که نتوانست از ظرفیت مجلس بهره بگیرد در حالی که موضع مجلس در تصویب قانون اقدام راهبردی کمک به دولت بوده است. 

مقتدایی در پاسخ به اینکه آیا تحلیل روحانی بر مبنای تصویب همین قانون بوده و آیا این قانون به درستی اجرا شده است؟ تصریح کرد: چون حرفهای آقای رئیس‌جمهور دقیق نیست بنابراین نمی‌توان تحلیل مبتنی بر دقت و روش مندانه از اظهارات ایشان ارائه داد؛ آقای رئیس‌جمهور در مقاطع مختلف صحبت‌های متناقضی را مطرح کرده و نمی‌توان توقع داشت که این روزها سخنان ایشان مبتنی بر نگرش های عمیق و تحلیل باشد بلکه ایشان بر مبنای مباحث احساسی و در پایان دوره شان مطالبی را بیان می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: باید حوصله کنیم تا دولت جدید روی کار بیاید و مبتنی بر نقشه عمیق راه و برنامه دقیق برنامه ها را پیش ببرد؛ طرف غربی هم باید پیام ملت ایران یعنی پیام مقاومت، ایستادگی، اقدام مبتنی بر عدم اسیر شدن در بازی سیاست و عدم مغلوب شدن در برابر فشار و تحریم هاست را دریافت کرده باشد. ملت ایران ثابت کرد که می تواند با مقاومت چیزهایی را که به دست آورد که با امتیاز دادن دولت روحانی نمی‌توانست به دست بیاورد.

انتهای پیام/