هشدار! فاجعه‌ای در حال رخ دادن است
هشدار! فاجعه‌ای در حال رخ دادن است
فاجعه‌ای در سکوت خبری و مقابل چشم همه در شهر هر روز در حال رخ دادن است، هیچ کسی حتی مسوولان دم نمی‌زنند، هزاران لیتر آب شرب بدون استفاده به فاضلاب هدایت می‌شود.

قلم پرس-یادداشت- علی سلیمی: بحران آب خبری است که روزانه می‌شنویم، هر بار نشستی برای این موضوع برگزار می‌شود، مدیران دستگاه‌ها با ارائه آمار و ارقام تکراری، بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه در جامعه تاکید می‌کنند اما همیشه در این جلسه‌ها یک موضوع مورد غفلت واقع می‌شود، هیچ مدیر یا مسوول اداره‌ای نمی‌گوید برای صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در اداره متبوع خود چه اقدام عملی را انجام داده است، اغلب به کارهای کلیشه‌ی مثل نصب بنر اکتفا می‌کنند.

صرفه‌جویی در مصرف آب نوعی امر به ‌معروف و توصیه به اسراف نکردن همان نهی از منکر است و شایسته است که آمران به معروف و ناهیان از منکر پیش از همه به آنچه امر می‌کنند، عمل کنند و از آنچه نهى می‌کنند، اجتناب نمایند.

به راستی کدام‌یک از ادارات و دستگاه‌های دولتی اقداماتی را برای صرفه‌جویی در آب در داخل خود دستگاه‌ها انجام داده‌اند؟! قبل از هر کاری لازم است دستگاه‌های متولی آب خود به این توصیه‌ها عمل کنند.

هرچند شاید گفته شود که به کارمندان توصیه کرده‌ایم آب کم‌مصرف کنند که البته در جای خود کار صحیحی است اما صرفه‌جویی در آب تنها باز نگذاشتن شیر آب و استفاده از تجهیزات کاهش فشار آب نیست.

گاهی به‌راحتی مقدار زیادی از آب در ادارات به هدر می‌رود و ما به‌سادگی از کنار آن می‌گذریم، مثلا در همه سرویس‌های بهداشتی ادارات آبی که در فلاش تانک‌ها استفاده می‌شود، آب شرب بوده و بدون هیچ استفاده‌ای وارد چرخه فاضلاب می‌شود.

تنها کافی است یک محاسبه ساده انجام بدهیم، هر فلاش تانک معمولی حدود ۱۳ لیتر آب در خود جای می‌دهد. اگر در یک ساختمان اداری یک طبقه دو مجموعه سرویس بهداشتی مردانه و زنانه وجود داشته باشد و در هر مجموعه حداقل ۴ واحد سرویس وجود داشته باشد، به عبارتی هشت عدد فلاش تانک ۱۳ لیتری در یک اداره استفاده می‌شود که در هر بار مصرف درمجموع ۱۰۴ لیتر آب به هدر می‌رود.

اگر به‌طور میانگین فقط بین ساعات اداری ۵۰ بار از هر هشت سرویس بهداشتی موجود استفاده شود، ۵ هزار و ۲۰۰ لیتر آب شرب بدون هیچ نوع استفاده‌ای وارد چرخه فاضلاب می‌شود و در طول یک هفته ۳۶ هزار و ۴۰۰ لیتر آب به هدر می‌رود.

اگر این آمار را به‌کل شهر و همه ادارات موجود که شاید بیش از یک‌صد اداره و هرکدام چندطبقه هستند، تعمیم داده و محاسبه کنیم، با یک فاجعه روبه‌رو می‌شویم.

این تنها گوشه‌ای از میزان هدر رفت آب بوده، در حالی که ادارات می‌توانند آب روشویی‌های مورد استفاده در سرویس بهداشتی ادارات را به یک مخزن منتقل کرده و دوباره همان آب را به داخل فلش تانک سرویس‌های بهداشتی هدایت کنند و حتی می‌توان با نصب یک دستگاه تصفیه کوچک آب موردنیاز فضای سبز موجود در ادارات را هم تأمین کرد.

چه اشکالی دارد این موضوع در بین شرایط مجوزها ساختمانی لااقل برای ادارات در نظر گرفته شود، شاید در ابتدا یک موضوع پرهزینه به نظر برسد اما این هزینه برای یک‌بار انجام می‌شود و از بروز فاجعه‌ای به این بزرگی پیشگیری می‌شود و الگویی می‌شود تا عامه مردم جامعه با دیدن این موضوع داوطلبانه برای کاهش هزینه‌های مصرف آب و مصرف بهینه دست‌به‌کار می‌شوند.

و اگر در یک شهر مثل تبریز با یک میلیون و ۵۰۰ هزار جمعیت این مسئله نهادینه شود، به عبارتی به‌ازای جمعیت ساکن در شهر تبریز، ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود.

علی سلیمی