عید را به عزا تبدیل نکنیم؛ فرزندان خود را از مضرات ترقه بازی آگاه کنید / عید را کمی ساده بگیریم و مخارج آن را به نیازمندان بدهیم
عید را به عزا تبدیل نکنیم؛ فرزندان خود را از مضرات ترقه بازی آگاه کنید / عید را کمی ساده بگیریم و مخارج آن را به نیازمندان بدهیم

امام جمعه تبریز گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران نتوانسته بر روابط دوستانه و دیرینه دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارد و در حقیقت برنامه تحریم آمریکا علیه کشور ایران را نقش بر آب کرد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز […]

امام جمعه تبریز گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران نتوانسته بر روابط دوستانه و دیرینه دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارد و در حقیقت برنامه تحریم آمریکا علیه کشور ایران را نقش بر آب کرد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز به فرامین اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با مجلس خبرگان اشاره و اظهار کرد: ایشان در قالب ۱۱ دوگانه فرامین خود را مطرح کرده‌اند که عمده صحبت‌های ایشان این است که مسوولان باید به مردم در جهت آینده بهتر و رفع مشکلات امید داده و در مقابل مشکلات تمام تجهیزات خودی را بسیج کنند.

وی افزود: ایشان البته در بخش دیگر صحبت‌های خود تاکید کرده‌اند که نیروهای داخلی در مقابل هم قرار نگیرند بلکه باید با وحدت و صمیمت در مقابل دشمنان و استکبار جهانی ایستاده و هیچ‌گاه از ذکر الهی غافل نشده و در هر حال خدا را یاد کرده و از او کمک بخواهیم.

امام جمعه تبریز ادامه داد: رهبر معظم انقلاب خواسته‌اند تا همیشه برخورد چاره‌جویانه داشته و مردم را به آینده امیدوار ساخت و با تدبیر و دقت نظر و جلوگیری از سهل‌انگاری و بی‌توجهی به برخی مسائل جلو رفت و حتی ایشان فضای مجازی را مثال زدند که باید از فرصت برای پاسخگویی به شبهات استفاده کرده و در مقابل تهدیدات فضای مجازی با برنامه‌ریزی صحیح ایستاد.

باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد

وی با تاکید بر اینکه باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد، گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب باید از مدیریت احساسی دور شده و به جوانان اعتماد کرده و از تجربه پیشکسوتان استفاده کنیم.

خطیب نماز جمعه تبریز خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اندهیچ کسی نمی‌تواند بگوید که راهپیمایی ۲۲ بهمن کار من است چراکه این کار پرودگار تا مردم را همدل در کنار هم قرار داد.

وی ادامه داد: در ماه رجب ارتباط با خدا را زیاد کرده و همدیگر را دعا کنیم.

نقش بر آب شدن تحریم آمریکا علیه ایران

نماینده ولی‌فقیه در استان سفر سه روزه رئیس جمهور ایران به عراق را یکی از تحولات هفته برشمرد و توضیح داد: این سفر دستاوردهای مهمی از جمله  توافقاتی در زمینه صدور ویزای رایگان بین دو کشور، ایجاد شهرک‌های صنعتی، افزایش حجم مبادلات بازرگانی و به هم پیوستن شبکه ریلی دو کشور داشت و بی‌شک این سفر نقطه عطفی در روابط دو کشور است.

وی اضافه کرد: این سفر در شرایط کنونی و اشغال عراق در سال ۱۳۹۲ نقش زیادی در توسعه دارد چراکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران نتوانسته بر روابط دوستانه و دیرینه دو ملت تاثیر بگذارد و در حقیقت برنامه تحریم آمریکا علیه کشور ایران را نقش برآب کرد.

امام جمعه تبریز بیان کرد: سفر آشکار رئیس جمهور کشورمان با اعلام قبلی و دیدار رسمی با مقامات بلند پایه صورت گرفته است که در مقایسه با سفر شبانه و مخفیانه ترامپ، نشان از تفاوت دو تفکر و دو الگو در منطقه دارد.

آل‌هاشم ادامه داد: سفر رسمی آقای روحانی به عراق یک الگوی ایرانی است که در خط مقدم استکبارستیزی و مقاومت در برابر استکبار و نظام سلطه ایستاده و پیوند عمیقی با ملت‌ دو دولت‌های منطقه دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا یک کشور استعمارگر و سلطه طلب است که اساسا به عنوان یک کشور اشغالگر جایگاه و پایگاه در میان ملت و دوت عراق ندارد.

عید را به عزا تبدیل نکنیم

امام جمعه تبریز در ادامه به فرارسیدن چهارشنبه‌سوری اشاره کرد و گفت: از خانواده‌ها درخواست دارم تا از مضرات ترقه‌بازی در چهارشنبه‌سوری با فرزندان خود صحبت کند چراکه ما خواهان شادی و خوش بودن مردم هستیم ولی به صدمات جوانان و فرزندان و مادران باردار سال گذشته ناشی از ترقه‌بازی نگاه کنید و عید  خود را به عزا تبدیل نکنیم.

وی ادامه داد: همانطور که قبلا نیز گفته‌ام باز هم تکرار می‌کنم که عید را کمی ساده بگیریم و مخارج آن را به نیازمندان بدهیم تا همه در عید سفره یکسان داشته باشیم چراکه افرادی هستند که سفره شب عید کمرنگی دارند و از این‌رو ای افرادی که وضعیت مالی خوبی دارید و ای خیرین عزیز لطفا امسال عید را ساده بگیریم و برخی هزینه‌ها را به نیازمندان بسپاریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان متذکر شد: تصادفات جاده‌ای را جدی گرفته و به تذکرات پلیس راهور اهمیت دهیم و چرا با یک سهل‌انکاری و بی‌احتیاطی عید را تبدیل به عزا کنیم از این‌رو از مردم می‌خواهیم با احتیاط رانندگی کنند.

وی بیان کرد: در نظافت خانه و خانه تکانی‌ها به مصرف آب دقت کرده و  صرفه‌جویی کنیم چراکه اولاً اسراف آب حرام است و همچنین اگر وضعیت آبی سدهای آبی  کنترل نشود برای تابستان با مشکل روبرو خواهیم شد و امیدواریم در مصرف آب رعایت کنیم.

آل‌هاشم بیان کرد: در دیدارهای نوروزی مسائل شرعی را رعایت کنیم چراکه گاها در برخی خانه‌ها و در دید و بازدیدهای عید، اصلا حجاب معنایی ندارد از این‌رو رعایت حجاب اسلامی در دیدارهای نوروزی با فامیل نزدیک رعایت شود.

امیدواریم خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال جدید به صورت برادرانه زندگی کرده و در مصالح کشور شریک بوده و برای پیشبرد اهداف انقلاب و تحقق بخشیدن فرامین رهبری دست به دست هم دهیم.

وی متذکر شد: رسیدن سال جدید را فرصتی دانسته و برای سال جدید عفو، از خود گذشتگی و بخشش را پیشه خود بگذاریم و از کینه‌ها بگذریم.

امام جمعه تبریز به اعطای نشان ذوالفقار توسط رهبری به سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: اعطای این نشان نشانه از رضایت ولی‌فقیه زمان است که رضایت خدای بزرگ بر ولایتمداران را گواهی و تائید می‌کند و ما نیز این نشان را به همه مدافعان و سربازان و نیروهای قدس تبریک می‌گوییم.

وی به رزمایش بزرگ “الی بیت‌المقدس” در منطقه خلیج فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: این یک رزمایش بزرگ پهبادی‌ها بود که در اثر این اقتدار نشان داد که هوا و فضای سپاه صاحب بزرگترین ناوگان پهباد بمب‌افکن در سطح منطقه است.

وی با تبریک انتصاب آیت‌الله رئیسی به سمت ریاست قوه قضائیه، گفت: با توجه ۸ ملاحظه‌ای که امام خامنه‌ای در حکم این صادر شده است به ضرورت مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن تاکید شده است که باید جهت‌گیری قوه قضائیه در این مسیر باشد.

خطیب نماز جمعه تبریز ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند که قوه قضائیه باید مرجع برای مردم چابک‌سازی تشکیلات بوده و حفظ کرامت ارباب رجوع و پاسخگویی ساده‌زیستی و اجرای احکام از وظایف این قوه باشد.

وی تاکید کرد: الزامات انقلابی بودن این است که کار را به انقلابی بودن سپرده و در برخورد جرائم با قاطعیت برخورد و با صلابت در مقابل دانه درشت‌ها بایستند. 

وی ادعان داشت: البته خطابه از الزامات انقلابی صرفا قوه قضائیه نیست بلکه ضد فساد بودن سلامت سازمان، شجاعت‌، قانون‌گرایی و نقد پذیری از جمله وظایفه همه قوه‌ها است که برای آیت الله رئیسی در این مسیر حساس آرزوی موفقیت و پیروزی داریم.

وی بیان کرد: بنده چند روز پیش به شهر جدید سهند رفته‌ام و قول داده‌ام تا مشکلات آنها را در تریبون نماز جمعه بگویم.

آل هاشم با بیان اینکه شهر جدید سهند از نظر جمعیت سومین شهر استان بوده که ۱۳۵ هزار نفر جمعیت دارد، تصریح کرد: یک بیمارستان در این شهر بزرگ وجود ندارد و این از جمله مشکلات اساسی این منطقه می‌باشد و اگر یک فرد نیاز سریع به انتقال به بیمارستان داشته باشد باید به تبریز اعزام می‌شود چراکه در خود تبریز نیز با کمبود بیمارستان مواجه هستیم و نیاز به گسترش دارد.

وی از استاندار و رئیس علوم پزشکی تبریز برای ساخت یک بیمارستان در شهر جدید سهند دعوت کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان در اعلام مناسبت‌های تقویمی به فرا رسیدن ۱۳ رجب، میلاد حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در ۱۳ رجب در خانه خدا متولد شد که از هر دو طرف یعنی پدر و مادر هاشمی‌نسب بود.

وی ادامه داد: ۱۳ رجب برنامه اعتکاف نیز وجود دارد که این موضوع به برکت انقلاب اسلامی باعث گسترش در کل کشور و جهان شده است و فرهیختگان و جوانان را جذب خود کرده است.

آل‌هاشم با اشاره به بیانیه  رهبر انقلاب اسلامی در راستای گام دوم انقلاب که مبتنی بر توجه به جوانان بود، گفت: ایشان از جوانان به عنوان رویش‌های انقلاب نام برده‌اند و ما از مسوولان می‌خواهیم تا مفاد گام دوم را در برنامه اعتکاف تبیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: سالگرد انفجار بمب در نماز جمعه تهران در سال ۶۳، شهدای بمباران حلبچه در سال ۶۶ و سالگرد وفات همسر و فرزند امام رحمت‌الله و علی‌اکبر ناردالان از بنیانگذاران جریان انقلاب در منطقه قفقاز از دیگر مناسبت‌های هفته است.

امام جمعه تبریز ابراز کرد: در نیوزلند مهاجمان به دو مسجد حمله کرده و ۴۰ نفر را کشته و ۲۰ نفر زخمی شده‌اند که البته چندین نفر در این حمله نژادپرستی دستگیر شده‌اند و امیدواریم خداوند به همه مسلمانان قوت و شوکت نصیب کند.

وی اعزام کاروان راهیان نور را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از بهترین راه‌های انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان این راهیان نور است.