عوارض خشکی دریاچه ارومیه بدتر از کروناست
عوارض خشکی دریاچه ارومیه بدتر از کروناست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاچه ارومیه سال 1406 با تراز نرمال اکولوژیک خود یعنی 1274.1 متر، 14.7 میلیارد متر مکعب آب و 25 درصد شوری به جغرافیای شمال‌ غرب کشور برمی‌‌گردد و این اولین بار است که یک دریاچه خشک در دنیا احیا می‌شود.

به گزارش قلم پرس، عیسی کلانتری با بیان اینکه تعهدات احیای دریاچه ارومیه از لحاظ سخت‌افزاری در سال جدید تمام خواهد شد، اظهار کرد: با همت رئیس جمهور که اولین مصوبه دولت‌اش احیای دریاچه ارومیه بود تا به امروز بیش از ۹ هزار میلیارد تومان به قیمت‌های جاری در پروژه‌های مختلف دریاچه ارومیه هزینه شده که شاه بیت آن انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه است.

وی افزود: تونل انتقال آب زاب حدود ۳۶ کیلومتر است که ۳۳ کیلومتر آن حفر شده و ۳ کیلومتر باقی‌مانده نیز در تابستان امسال تمام خواهد شد و از تونل ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب که از طریق دجله و اروند رود به حوزه خلیج فارس می‌رفت به سمت دریاچه منحرف خواهد شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: سد سیلور نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب روانه دریاچه خواهد کرد؛ پروژه‌های تصفیه‌خانه‌های آب شهرهای تبریز و ارومیه تا پایان امسال تمام و ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم از این تصفیه‌خانه‌های حوزه دریاچه وارد می‌شود.

کلانتری اذعان با بیان اینکه سالیانه حدود ۰٫۷ میلیارد متر مکعب از آب دریاچه تبخیر می‌‌شود، افزود: با اتمام پروژه‌های مذکور به‌طور خالص ۱٫۵ میلیارد متر مکعب به دریاچه اضافه می‌شود و تا سال ۱۴۰۶ دریاچه به تراز نرمال اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴٫۱ متر با ۱۴٫۷ میلیارد متر مکعب آب و ۲۵ درصد شوری به جامعه شمال‌غرب کشور بر می‌گردد.

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: این اولین بار است که یک دریاچه خشک در دنیا احیا می‌شود؛ حتی آمریکایی‌ها هم نتوانستند دریاچه‌های خشک خود را احیا کنند و دریاچه آرال روسیه هم که حدود ۳۰ سال است که خشک شده هنوز تغییری در وضعیت آن مشاهده نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: برخلاف همه پیش‌بینی‌های ناخوشایندی که برای دریاچه ارومیه می‌کردند عملا دانشمندان داخلی ما ثابت کردند که با برنامه‌ریزی علمی و دقیق و با زمانبندی‌های منسجم می‌توان به نتایج مطلوب دست یافت.

کلانتری یادآور شد: البته به‌دلیل کمبود بودجه‌ای که سه سال پیش گرفتارش بودیم یک سال از زمانبندی عقب افتادیم اما در سال ۱۴۰۶ دریاچه کاملی را تقدیم ملت ایران به‌ویژه آذری‌ها خواهیم کرد.

عوارض خشکی دریاچه ارومیه بدتر از کروناست

این مسوول ابراز داشت: خسارت‌هایی که در اثر نبود دریاچه، مردم آذربایجان و شمال‌غرب را دچار می‌کرد از نظر پزشکی صدها بار به مراتب بدتر از کرونایی است که امروز مردم با آن روبه رو هستند.

وی تشریح کرد: در سال ۹۴ فقط در ظرف چهار ماه فشار خون مردم تبریز به‌علت غبارهای نمکی دریاچه ارومیه ۰٫۱ واحد افزایش پیدا کرد اما با تلاش‌های صورت گرفته بعد از این در حوزه دریاچه ارومیه غبار نمکی نخواهیم داشت و سطوحی که زیر پوشش آب نرفته با روش‌های بیولوژیکی مختلف تثبیت شده و مردم آذربایجان از شر غبارهای نمکی دریاچه ارومیه خلاص شدند.

وسعت کنونی دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۹۷۸ کیلومترمربع است که این وسعت نسبت به هم‌سنجی سال گذشته ۴۸۴‌ کیلومترمربع و نسبت به مهر امسال ۱۵۰‌ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان ۲ استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.

مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت، دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و بر این اساس کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال(از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.