طی جلسه ای؛ مشکلات تجارت با جمهوری آذربایجان احصا شد
طی جلسه ای؛ مشکلات تجارت با جمهوری آذربایجان احصا شد

به گزارش قلم پرس از تبریز، سومین جلسه از سلسله جلسات احصای مشکلات تجارت با جمهوری آذربایجان با حضور فعالان حوزه صادرات استان در سه بخش محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی، پلیمر و پلاستیک برگزار شده و فعالان این حوزه به بیان مشکلات و دغدغه های خود در موضوع تجارت با جمهوری آذربایجان پرداختند. ابوالفتح ابراهیمی، نائب رئیس […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، سومین جلسه از سلسله جلسات احصای مشکلات تجارت با جمهوری آذربایجان با حضور فعالان حوزه صادرات استان در سه بخش محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی، پلیمر و پلاستیک برگزار شده و فعالان این حوزه به بیان مشکلات و دغدغه های خود در موضوع تجارت با جمهوری آذربایجان پرداختند.
 
ابوالفتح ابراهیمی، نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این جلسه، ضمن ارائه توضیحات کلی در خصوص دو جلسه قبلی برگزار شده، بازخورد جلسات را مثبت ارزیابی کرده و بر پیگیری مشکلات مطرح شده توسط فعالان حوزه صادرات به جمهوری آذربایجان تاکید کرد.  
 
در ادامه جلسه مشکلات روابط تجاری با جمهوری آذربایجان توسط فعالان سه حوزه پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک و مواد شیمیایی مطرح شد که کلیات آن به شرح ذیل است:
 
دغدغه های فعالان صنعت پتروشیمی در تجارت با جمهوری آذربایجان

 
فعالان صنعت پتروشیمی مهم ترین مشکلات این حوزه در تجارت با جمهوری آذربایجان را در عناوین زیر مطرح کردند:
 

مشکل نقل و انتقال پول
مشکلات مرتبط با حمل و نقل (برای مثال تریلی‌های آذربایجانی مجوز بارگیری ۲۷ تن را دارند درحالی که این مقدار برای تریلی‌های ایرانی تنها ۲۰ تن است و همین اختلاف باعث افزایش هزینه‌های حمل می‌شود).

مشکل مربوط به هزینه دوزبولاغ در ورود به جمهوری آذربایجان که به نسبت میزان آتش‌زایی بار، از ۱۰۰ تا ۳۲۰ دلار باید به ازایی هر تریلی پرداخت شود.

موارد مربوط به وجود رقبا در بازار از جمله روسیه.

اشاره به وجود رقبای داخلی مانند پتروشیمی اراک، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی تخت جمشید.

 
دغدغه های فعالان حوزه مواد شیمیایی در تجارت با جمهوری آذربایجان
 
همچنین در این جلسه فعالان حوزه مواد شیمیایی نیز مهم‌ترین مشکلات این حوزه در تجارت با جمهوری آذربایجان را در عناوین زیر مطرح کردند:
 

مشکل نقل و انتقال پول

مشکلات مربوط به صادرات اسید استیک که نیاز به تائید استاندارد برای عدم وجود سایر اسیدها دارد.

مشکلات مرتبط به اداره استاندارد که در اغلب اوقات پاسخ یک آزمایش حدود دو هفته زمان می‌برد که موجب توقف بار در گمرکات می‌شود.

مشکلات مربوط به اسید سولفوریک و اسید کلریدریک که دارای تولید بیش از مصرف داخلی هستند و متاسفانه مشکلات مرتبط با قوانین این مواد، سدی برای صادرات آنها شده‌اند.

مشکلات مربوط به مجوزهای دوگانه مورد نیاز (در دو کشور) برای صادرات اسید کلریدریک.

مشکلات مرتبط با بخشنامه‌های گمرک که متاسفانه بسیار تفسیرپذیر هستند مانند بخشنامه در مورد فرم آلدهیدها.

مشکلات مرتبط با گمرک آستارا که متاسفانه به دلیل کمبود امکانات و نبود زیرساخت‌ها زمانی طولانی برای عبور تریلی از مرز را ایجاد می‌کند و شرکت‌های حمل و نقل علاقه‌ای به حمل بار به مقصد این گمرک را ندارند و در صورت حمل، هزینه‌ای حدوداً دو برابر هزینه معمول را دریافت می‌کنند (برای مثال کرایه حمل از حدود ۴ میلیون تومان به حدود ۹ میلیون تومان افزایش یافته است).

به دلیل تفاوت در عرض ریل راه‌آهن ایران با راه‌آهن جمهوری آذربایجان، امکان بارگیری مستقیم از تبریز به مقصد جمهوری آذربایجان وجود ندارد و این تخلیه و بارگیری مجدد، هزینه سربار برای قیمت تمام شده محصول ایجاد می‌ کند.

مشکلات مرتبط با اجرای مفاد تفاهم‌نامه تبادل اسناد گمرکی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که باعث می‌شود طرف آذربایجانی به اطلاعات و اسناد ما در سامانه EPL دسترسی داشته باشد.

مشکلات مرتبط با اخذ مجوزها از جهادکشاورزی برای صادرات کود شیمیایی. متاسفانه سخت‌گیری بیش از اندازه در اخذ این مجوزها باعث می‌شود تا مازاد کودشیمیایی تولیدی کشور امکان صادرات نداشته باشد.

درحالی که ایران تولیدکننده اسید نیتریک است ولی به دلیل قوانین دست و پاگیر، ترکیه که خود واردکننده این محصول شیمیایی است، صادرات آن را به جمهوری آذربایجان انجام می‌دهد.

مشکلات مرتبط با ناهماهنگی گمرکات استان با اداره استاندارد. (عدم وجود آزمایشگاه در گمرکات).

مشکلات مربوط به محدودیت ایجاد شده برای صادرات محصولات شیمیایی که آن را مختص پتروشیمی‌ها کرده‌اند.

 دغدغه های فعالان پلیمر و پلاستیک در تجارت با جمهوری آذربایجان

 در ادامه این جلسه فعالان حوزه پلیمر و پلاستیک نیز مهم‌ترین مشکلات این حوزه در تجارت با جمهوری آذربایجان را در عناوین زیر مطرح کردند.

 تعرفه گمرکی بالا برای محصولات پلاستیکی وارداتی از ایران به جمهوری آذربایجان ( به عنوان مثال ۱۶ درصد برای ظروف یکبار مصرف)

وجود رقابت نابرابر با ترکیه

وجود اشتباه در ارزش‌گذاری پایه گمرکی

مشکل نقل و انتقال پول

 گفتنی است پیش از این نیز اتاق تبریز میزبان فعالان حوزه صنعت فولاد، لوازم خانگی، ماشین آلات، محصولات کشاورزی، خشکبار و همچنین چرم برای احضای مشکلات این صنایع در تجارت با جمهوری آذربایجان بوده است. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۶